Oud 12-05-2012, 14:43
you'remyangel
Hoe kan je bv deze vraag oplossen?
Ik heb echt geen idee wat ik hier mee moet :$

Bereken hoeveel kg water ontstaat bij de volledige verbranding van 6,0 L (= 0,42 kg) waterstof.
alvast bedankt (:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2012, 15:55
Verwijderd
Begin met het opstellen van de reactievergelijking van de volledige verbranding van waterstof. Uit deze reactievergelijking kun je de molverhoudingen waarmee de stoffen reageren afleiden. Probeer dit eens en kijk of je dan verder komt.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 10:35
your'emyangel
Citaat:
Begin met het opstellen van de reactievergelijking van de volledige verbranding van waterstof. Uit deze reactievergelijking kun je de molverhoudingen waarmee de stoffen reageren afleiden. Probeer dit eens en kijk of je dan verder komt.
uuhm okeey, hoe kan je de reactievergelijking van de volledige verbranding van waterstof maken dan?
Kan je dat in je Binas ofzo vinden?
K'voel me echt dom xd maargoed wat zijn molverhoudingen dan? (:
Iig bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 10:44
Epicurus
Epicurus is offline
Je moet bij jezelf nagaan welke stoffen je hebt en wat de eind-stoffen zijn.

In het begin heb je sowieso waterstof. Dit heeft de scheikundige formule als H2.
Je weet dat je te maken hebt met een verbranding. Een ander woord voor verbranding is oxidatie. Je hebt dus ook zuurstof nodig. De scheikundige formule voor zuurstof is O2.

Na de pijl ontstaat er water, zoals je zelf al aangaf bij de eerste post. Deze formule is H2O.

Nu je dit weet, weet je wat er voor en wat er na de pijl komt.

H2+O2-->H2O
Je hebt nu links van de pijl 2 waterstofatomen en 2 zuurstofatomen, rechts heb je echter maar één zuurstofatoom en twee waterstofatomen. Probeer dus nu de reactievergelijking kloppend te maken.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 14:28
your'emyangel
Citaat:

In het begin heb je sowieso waterstof. Dit heeft de scheikundige formule als H2.
Je weet dat je te maken hebt met een verbranding. Een ander woord voor verbranding is oxidatie. Je hebt dus ook zuurstof nodig. De scheikundige formule voor zuurstof is O2.

Na de pijl ontstaat er water, zoals je zelf al aangaf bij de eerste post. Deze formule is H2O.

H2+O2-->H2O
Je hebt nu links van de pijl 2 waterstofatomen en 2 zuurstofatomen, rechts heb je echter maar één zuurstofatoom en twee waterstofatomen. Probeer dus nu de reactievergelijking kloppend te maken.
Aaah zo !
ik denk gewoon veelste moeilijk, maarre klopt het zo dan?:
2H2+O2-->2H2O
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Aaah zo !
ik denk gewoon veelste moeilijk, maarre klopt het zo dan?:
2H2+O2-->2H2O
Ja dat klopt, want nu is het aantal atomen H en O aan beide kanten gelijk.
Maar ik snap iets niet... 6,0 liter waterstof kan nooit 0,42 kg zijn? Waterstof is het lichtste gas. Dat weegt geen drol. Het weegt dan volgens mij 0,53928 gram?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 18:08
your'emyangel
Citaat:
Ja dat klopt, want nu is het aantal atomen H en O aan beide kanten gelijk.
Maar ik snap iets niet... 6,0 liter waterstof kan nooit 0,42 kg zijn? Waterstof is het lichtste gas. Dat weegt geen drol. Het weegt dan volgens mij 0,53928 gram?
Okee, tsjaa deze vraag stond op een proefexamen ik dacht in die van 2010 ik heb ook geen idee of het kan ;p
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 18:12
your'emyangel
Citaat:

H2+O2-->H2O
Nog iets :$, ik moest berekenen hoeveel kg water er nu ontstaat, maar wat is het antwoord dan? Gewoon die formule? Maar dat is toch geen kg?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 18:41
mathfreak
mathfreak is offline
Uit de reactievergelijking volgt dat 4 g H2 en 32 g O2 36 g H2O levert. Je weet hoeveel kg H2 je hebt. Je weet dan ook hoeveel kg H2O je dan hebt.

Laatst gewijzigd op 15-05-2012 om 18:36.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Okee, tsjaa deze vraag stond op een proefexamen ik dacht in die van 2010 ik heb ook geen idee of het kan ;p
Hmm, naja, zal wel aan mij liggen.
Citaat:
Nog iets :$, ik moest berekenen hoeveel kg water er nu ontstaat, maar wat is het antwoord dan? Gewoon die formule? Maar dat is toch geen kg?
Je hebt het gewicht van waterstof (0,42 kg) en je hebt de reactievergelijking:
2H2 + O2 --> 2H2O

Er is 0,42 kg H2. Wat wil je weten? Het gewicht van het reactieproduct water, H2O dus.
Nu moet je de massaverhouding tussen deze twee stoffen berekenen. Hoeveel kg water ontstaat er uit 1 kg H2? De molmassa van H2 is 2 g/mol. De molmassa van H2O is 18 g/mol. Deze waardes vind je terug in je Binas. In de reactievergelijking heb je evenveel moleculen H2 als moleculen H2O, dus de massaverhouding blijft 18/2 = 9. Uit 1 kg waterstof ontstaat bij verbranding dus 9 kg water.
Je hebt 0,42 kg waterstof, dus: 9 * 0,42 = 3,8 kg water.

Snap je het?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 19:14
your'emyangel
Citaat:
Hmm, naja, zal wel aan mij liggen.

Je hebt het gewicht van waterstof (0,42 kg) en je hebt de reactievergelijking:
2H2 + O2 --> 2H2O

Er is 0,42 kg H2. Wat wil je weten? Het gewicht van het reactieproduct water, H2O dus.
Nu moet je de massaverhouding tussen deze twee stoffen berekenen. Hoeveel kg water ontstaat er uit 1 kg H2? De molmassa van H2 is 2 g/mol. De molmassa van H2O is 18 g/mol. Deze waardes vind je terug in je Binas. In de reactievergelijking heb je evenveel moleculen H2 als moleculen H2O, dus de massaverhouding blijft 18/2 = 9. Uit 1 kg waterstof ontstaat bij verbranding dus 9 kg water.
Je hebt 0,42 kg waterstof, dus: 9 * 0,42 = 3,8 kg water.

Snap je het?
Jeps, ik snap hem helemaal nu !
Ik had trouwens nog nooit van molmassa gehoord,
dus mijn laatste vraagje: op welke blz van de binas staan deze waarden? :$
kan het niet zo snel vinden.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 19:18
Verwijderd
Molmassa is een afkorting van molaire massa. Heb je daar wel al eens van gehoord? Als dat niet zo is dan is het namelijk vreemd dat je wel zulke vragen krijgt. De molmassa vind je in tabel 98 van de binas, maar die kun je ook zelf uitrekenen aan de hand van het periodiek systeem.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Jeps, ik snap hem helemaal nu !
Ik had trouwens nog nooit van molmassa gehoord,
dus mijn laatste vraagje: op welke blz van de binas staan deze waarden? :$
kan het niet zo snel vinden.
- knip -
Uomi was me voor.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 19:31
your'emyangel
Citaat:
Molmassa is een afkorting van molaire massa. Heb je daar wel al eens van gehoord? Als dat niet zo is dan is het namelijk vreemd dat je wel zulke vragen krijgt. De molmassa vind je in tabel 98 van de binas, maar die kun je ook zelf uitrekenen aan de hand van het periodiek systeem.
Hm, dus dat is dat niet de relatieve atoommassa?
de molaire kan ik niet vinden in mijn binas want tabel 98 bestaat niet in deze binas :/
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 19:52
Verwijderd
Weet je zeker dat tabel 98 niet in de binas staat? (Welke binas heb je?) Bij mij staat die achter de trefwoordenlijst, net voor het periodiek systeem.
En relatieve atoommassa is wel iets anders dan molaire massa, want relatieve atoommassa druk je uit in u en molaire massa in g/mol. Qua waarde is het geloof ik wel hetzelfde, maar het zou fijn zijn als iemand anders dit nog even kan bevestigen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 20:10
your'emyangel
Citaat:
Weet je zeker dat tabel 98 niet in de binas staat? (Welke binas heb je?) Bij mij staat die achter de trefwoordenlijst, net voor het periodiek systeem.
En relatieve atoommassa is wel iets anders dan molaire massa, want relatieve atoommassa druk je uit in u en molaire massa in g/mol. Qua waarde is het geloof ik wel hetzelfde, maar het zou fijn zijn als iemand anders dit nog even kan bevestigen.
Ja, mijn binas gaat maar tot tabel 41.
Ik heb er een van Noordhoff wolters vmbo-kgt, maar voor het periodiek systeem staan isotopen en lijst van atoomsoorten waarbij ook de relatieve atoommassa enz.. staan maar de molaire staat er niet.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 20:22
Verwijderd
Dan zou ik deze vraag bij je leraar navragen, want ik weet eigenlijk helemaal niet zeker of je wel moet kunnen rekenen met mol en molaire massa voor het vmbo-t examen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Ja, mijn binas gaat maar tot tabel 41.
Ik heb er een van Noordhoff wolters vmbo-kgt, maar voor het periodiek systeem staan isotopen en lijst van atoomsoorten waarbij ook de relatieve atoommassa enz.. staan maar de molaire staat er niet.
Dat kan heel goed kloppen, dan krijg je dat niet op VMBO. Vergeet die hele mol maar, en gebruik de relatieve atoommassa voortaan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 11:37
your'emyangel
Citaat:
Dat kan heel goed kloppen, dan krijg je dat niet op VMBO. Vergeet die hele mol maar, en gebruik de relatieve atoommassa voortaan.
Oh okeey, stom dat dat op het examen van 2010 staat... maarja bedankt (:
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Oh okeey, stom dat dat op het examen van 2010 staat... maarja bedankt (:
Nee het kwam door mij
Ik had relatieve atoommassa moeten zeggen. Alleen omdat het op het VWO altijd over mol gaat, dacht ik automatisch aan de molmassa. Het is trouwens bijna precies hetzelfde, vandaar, maar in deze opgave hoor je gewoon de relatieve atoommassa te gebruiken, wat je dus wél hebt gehad op school
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 18:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ik weet eigenlijk helemaal niet zeker of je wel moet kunnen rekenen met mol en molaire massa voor het vmbo-t examen.
Nee, het molbegrip en het molaire massabegrip worden uitsluitend bij het havo en het vwo behandeld. Voor het vmbo-t is alleen kennis van het begrip relatieve atoommassa vereist.
Oud 15-05-2012, 19:10
Verwijderd
Wat is eigenlijk precies het verschil? Behalve de eenheid waarin ze worden uitgedrukt?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 20:02
mathfreak
mathfreak is offline
De relatieve atoom- of molecuulmassa wordt altijd in u uitgedrukt, terwijl de molmassa in gram per mol wordt uitgedrukt. Hoewel de atoommassa-eenheid u bij het vmbo-t wel genoemd wordt, wordt er verder geen nadere definitie van gegeven, terwijl dat voor havo en vwo wel het geval is. Tot eind jaren '80 maakte het molbegrip overigens wel deel uit van de mavostof scheikunde volgens het Rijksleerplan.
Oud 16-05-2012, 17:25
your'emyangel
Citaat:
Nee het kwam door mij
Ik had relatieve atoommassa moeten zeggen. Alleen omdat het op het VWO altijd over mol gaat, dacht ik automatisch aan de molmassa. Het is trouwens bijna precies hetzelfde, vandaar, maar in deze opgave hoor je gewoon de relatieve atoommassa te gebruiken, wat je dus wél hebt gehad op school
haha okee !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten