Oud 06-08-2012, 15:24
roobaaro
roobaaro is offline
hallo allemaal ,

leuk onderwerp om over te discussiëren " hoeveel spaart een gemiddelde scholier/student?"

ik probeer , afhankelijk van wat er binnenkomt aan loon tussen de 100 en 300 te sparen per maand. meegerekend dat ik in vakanties meer werk , soms ziek ben en in de winter vaak niet werk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2012, 15:27
Verwijderd
Ik spaar op het moment niets
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 15:29
roobaaro
roobaaro is offline
Citaat:
Ik spaar op het moment niets
ook geen reserve opgebouwd in het verleden?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 15:31
Verwijderd
Mijn grootouders hebben een rekening voor mijn geopend, en bij hun overlijden hebben mijn ouders verder gespaard voor mij. Ik heb wel een tussenjaar gehad en daarin veel gewerkt, maar dat geld is opgegaan aan nieuwe inrichting voor mijn kamer en studiespul.

Overigens spaar ik wel wat, maar bijna nooit. Belastingteruggaaf heb ik op een spaarrekening gestort die mijn ouders beheren, dat is geld wat ik als reserve wil houden mocht ik een langstudeerboete krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 16:45
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik spaar wel wat, maar niet standaard een bedrag per maand. Na de zomer is mijn spaarrekening meestal leeg, want dan heb ik een vakantie betaald en het lesgeld in 1 keer en de rest van het jaar komt het er op neer dat ik weer spaar voor de zomer.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 18:57
Dasherman
Dasherman is offline
Ik spaar niet een vast bedrag, ik heb ook niet echt een (vast) inkomen, ik ben immers slechts 14. Ik heb wel een paar honderd op mijn rekening staan.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 23:07
Mark52
Mark52 is offline
Ik heb meestal wel bijbaantjes naast mijn studie. Hoeveel ik spaar dat verschilt per jaar.
Het ene jaar werk ik meer dan het andere en het ene jaar geef ik meer uit dan het andere.
Het varieert bij mij van niks sparen tot een paar duizend euro sparen in een jaar.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 23:20
Verwijderd
Ik spaar ook geen vast bedrag, ik zorg er gewoon voor dat ik geen nutteloze uitgaven doe
Daardoor stijgt mijn spaarrekening altijd, en daarmee heb ik een aantal maanden geleden in goud geïnvesteerd
Met citaat reageren
Oud 07-08-2012, 07:50
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
De landelijke gemiddelden geven een idee van hoeveel scholieren en studenten sparen. Uit ons scholierenonderzoek blijkt dat 88 procent van de scholieren spaart, gemiddeld 34 euro per maand. Uit ons studentenonderzoek blijkt dat 69 procent van de studenten zelf spaart, gemiddeld 96 euro per maand.
Oud 07-08-2012, 08:02
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik spaarde sowieso altijd 150 euro voor m'n collegegeld. En meestal nog wel 100 euro extra. In de zomer na een maandje fulltime werken nog meer.
Oud 07-08-2012, 10:48
Adore
Adore is offline
Als scholier werkte ik in de zomervakanties en dat geld zette ik apart, verder leefde ik van mijn kleedgeld.
Tijdens de eerste twee studiejaren kon ik rondkomen van de stufi (thuiswonen) en het geld dat ik had verdiend met vakantiewerk. Daarna ben ik gaan werken en spaarde ik zo'n 100 tot 200 euro per maand. Toen ik tijdens mijn studie een periode fulltime werkte, spaarde ik nog wel meer dan dat.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2012, 16:32
Verwijderd
Als scholier spaarde ik het geld dat ik verdiende met bijbaantjes en vakantiebaantjes, en gaf ik mijn zakgeld en kleedgeld uit. Van het geld dat ik verdiende ging ik dan op vakantie en heb ik een deel van mijn rijlessen betaald.

Als student spaarde ik 25-40 euro per maand om van op vakantie te gaan, en 25 euro per maand voor Belangrijke Dingen, waar ik bv. een koelkast van heb gekocht toen de koelkast kapot ging.
Als bachelorstudent spaarde ik ook het geld dat ik met uitzendbaantjes verdiende, dit heb ik tijdens mijn master weer uitgegeven.

Daarnaast had ik ook een spaarrekening die mijn opa en oma voor me hadden geopend. Daar heb ik de rest van mijn rijlessen van betaald.

Per saldo had ik aan het eind van mijn studie een stuk minder spaargeld dan aan het begin, vooral door de rijlessen. Ik heb wel gezorgd dat ik altijd wat overhield natuurlijk. Maar ik weet niet of het dan echt als sparen telt

Tegenwoordig werk ik en spaar ik 20% van mijn salaris. 5% voor geval van werkloosheid, 5% voor reparaties/verbouwingen aan ons huis en de rest voor dingen als vakantie, nieuwe auto, nieuwe computer, nieuwe bril, wat dus bedoeld is om sowieso weer uit te geven.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2012, 16:52
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Tegenwoordig werk ik en spaar ik 20% van mijn salaris. 5% voor geval van werkloosheid, 5% voor reparaties/verbouwingen aan ons huis en de rest voor dingen als vakantie, nieuwe auto, nieuwe computer, nieuwe bril, wat dus bedoeld is om sowieso weer uit te geven.
Verstandig
Met citaat reageren
Oud 08-08-2012, 18:36
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik heb het afgelopen jaar ongeveer elke maand 100-120 euro apart gezet omdat ik de ochtendkrant heb bezorgd, daar ga ik mee stoppen omdat ik naar het mbo ga en ik heb nog geen nieuw werk, dus dat sparen kan ik niet echt volhouden.
Het geld wat ik apart heb gezet heb ik ook nauwelijks gebruikt, 1 keer omdat mijn telefoon echt versleten en kapot was, en een andere keer omdat ik goedkoop een hele goede televisie kon krijgen en ik vond dat het niet verboden was om iets leuks te doen met het geld wat ik gespaard had. Nu staat er nog ong. 950 euro op die rekening maar dat zal alleen maar minder worden ben ik bang.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten