Als scholier spaarde ik het geld dat ik verdiende met bijbaantjes en vakantiebaantjes, en gaf ik mijn zakgeld en kleedgeld uit. Van het geld dat ik verdiende ging ik dan op vakantie en heb ik een deel van mijn rijlessen betaald.
Als student spaarde ik 25-40 euro per maand om van op vakantie te gaan, en 25 euro per maand voor Belangrijke Dingen, waar ik bv. een koelkast van heb gekocht toen de koelkast kapot ging.
Als bachelorstudent spaarde ik ook het geld dat ik met uitzendbaantjes verdiende, dit heb ik tijdens mijn master weer uitgegeven.
Daarnaast had ik ook een spaarrekening die mijn opa en oma voor me hadden geopend. Daar heb ik de rest van mijn rijlessen van betaald.
Per saldo had ik aan het eind van mijn studie een stuk minder spaargeld dan aan het begin, vooral door de rijlessen. Ik heb wel gezorgd dat ik altijd wat overhield natuurlijk. Maar ik weet niet of het dan echt als sparen telt
Tegenwoordig werk ik en spaar ik 20% van mijn salaris. 5% voor geval van werkloosheid, 5% voor reparaties/verbouwingen aan ons huis en de rest voor dingen als vakantie, nieuwe auto, nieuwe computer, nieuwe bril, wat dus bedoeld is om sowieso weer uit te geven.