Oud 06-09-2012, 00:33
Saskia50
Saskia50 is offline
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, 50 jaar en ga vrijwillig VWO Frans volgen via afstandsonderwijs en het duurt 9 maanden. Dat komt wel onvoordelig uit als ik mee ga doen aan het staatsexamen.
De middelbare schooltijd, en ook de studentijd liggen ver achter me, dus ik ben aan het "studeren" op de exameneisen e.d. Dus vandaar dat ik me heb aangemeld om te kijken wat het Frans op VWO niveau inhoudt. Vragen stellen doe ik op een ander forum.

Frans leren is voor mij dus een hobby. Verder doe ik wat vrijwilligerswerk, lees graag, schrijf en schreef graag verhalen en vooral gedichten. Sinds ik chronisch ziek ben en fysiek gehandicapt ( typ met 1 vinger) lijkt de creativiteit ook verdwenen.
Maar ja, misschien komt dat wel terug, wanneer ik het gevoel ga krijgen met het VWO Frans dat het een "moeten" is. "Stiekem" verhalen en gedichten schrijven .....

Groetjes,
Saskia.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2012, 00:41
Sergay
Sergay is offline
Hi Saskia

Allereerst welkom hier

Je klinkt heel erg gemotiveerd en ondanks je beperkingen kom je ook heel enthousiast over, dit vindt ik bewonderd en inspirerend. Je zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere volwassenen die bijscholing kunnen gebruiken.
Oud 06-09-2012, 01:21
Saskia50
Saskia50 is offline
Hoi Sergay,

Dank je wel en voor het mooie compliment

Inderdaad, ik ben gemotiveerd en enthousiast. Ik doe vrijwilligerswerk o.a. met mensen die Nederlands leren en vaak ook erg gemotiveerd zijn. In mijn vrijwilligerswerk blijft er niet veel tijd over voor individuele hulp. Ik ben al meermaals gevraagd voor het geven van Nederlandse les en ik zou er wel zin in hebben, maar ik heb het helaas al te druk met het beleidsmatige werk, wat ik op dit moment ook belangrijk vind. Bovendien, door de ziekte, kan ik niet consistent aanwezig zijn, zeer belangrijk wanneer studenten op je zitten te wachten .. en de "juf" komt weer niet opdagen

Ik voel met net zo gemotiveerd door de mensen die Nederlands leren. Ik heb bewondering voor ze.
Bovendien spreekt een aantal mensen Frans, dus in pauzes spreken ik wel Nederlands met de studenten/vrienden, na de les oefen ik soms een beetje Frans met sommige mensen. Frans schrijven gaat heel aardig na een talencursus voor gevorderden, maar spreken is nog niets. Dus dat kan nog wat worden ... of niets met dat VWO Frans.

Ik houd van leren. Toen ik leerplichtig was, niet zo. Wel later als volwassene en ben toen als deeltijdstudent nog een universitaire opleiding gaan volgen. Ik hoef nu geen verplicht vak te leren. Dat scheelt ook. Schrijven met de hand of typen, 't is bijna een meditatie

Er komt wel een rust door, door het studeren en de traagheid waaraan ik me uiteindelijk heb aangepast.
Wie weet wat ik nog kan doen op den duur met het Frans.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten