Oud 10-01-2013, 00:32
Starbucks-
Starbucks- is offline
Een heel vaag onderwerp voor mij, hoe kan ik opgaves makkelijk oplossen?

- Klopt het dat de uiterste piek rechts (de hoogste ook) in het massaspectrum ook de totale massa is van het molecuul?

- Hoe ging dat ook alweer met de verhouding van de pieken en het voorkomen van de isotopen? Mijn leraar heeft dat heel kort en vaag uitgelegd, maar het blijkt een handig middel te zijn om de verschillende moleculen op te sporen.

- Vaak worden opgaves gegeven als ''zie het massaspectrum, de stof bestaat uit C, H, en O-atomen, geef de naam en structuurformule van deze stof''.

Maar hoe kan ik door te kijken naar de massa's van de kleinere brokstukken de structuur van het molecuul bepalen? Want als ik bijvoorbeeld in BINAS tabel 39 kijk, zie ik tabel 39B en C, welke gebruik ik nu als een massaspectrum is gegeven? Met m/z op de verticale as?

Heel vaag voor mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2013, 00:30
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Een heel vaag onderwerp voor mij, hoe kan ik opgaves makkelijk oplossen?

- Klopt het dat de uiterste piek rechts (de hoogste ook) in het massaspectrum ook de totale massa is van het molecuul?
De grootste m/z is die van je totale molecuul aangezien het allemaal fracties zijn maar het hele molecuul ook nog wel eens voorkomt.

Citaat:
- Hoe ging dat ook alweer met de verhouding van de pieken en het voorkomen van de isotopen? Mijn leraar heeft dat heel kort en vaag uitgelegd, maar het blijkt een handig middel te zijn om de verschillende moleculen op te sporen.
Stel je hebt HF, dan heb je een piek bij 37 of 35 die drie keer zo hoog is als bij de andere (zo uit m'n hoofd). Dit komt doordat de verhouding 3:1 is bij de isotopen van F (massagetal 35 en 37).

Ik weet dat er een tijdje geleden nog een examenvraag is gewoon met HBr, (vwo 2008 I ofzo, maar dat zul je even op moeten zoeken). Daarin wordt het wel goed uitgelegd. Kijk verder eens naar die verhoudingen en naar de verhoudingen van de isotopen in Binas.

Citaat:
- Vaak worden opgaves gegeven als ''zie het massaspectrum, de stof bestaat uit C, H, en O-atomen, geef de naam en structuurformule van deze stof''.

Maar hoe kan ik door te kijken naar de massa's van de kleinere brokstukken de structuur van het molecuul bepalen? Want als ik bijvoorbeeld in BINAS tabel 39 kijk, zie ik tabel 39B en C, welke gebruik ik nu als een massaspectrum is gegeven? Met m/z op de verticale as?
Alleen het massaspectrum wordt vrijwel nooit gebruikt voor de opheldering van een organische structuur, slechts alleen om de totale massa te weten te komen en hoeveel c'tjes, h'tjes en o'tjes enz. erin zitten. Verder heb je infrarood sprectrum en H/C NMR.

Maar je kunt in Binas wel karakteristieke pieken vinden die overeenkomen met bepaalde groepen. Zo kan je vaak wel een carbonzuur herkennen of bepaalde alcoholen. Als je gegeven hebt gekregen wat de molecuulformule is zou je met wat passen en meten er wel achter moeten komen.

De m/z van een bepaalde groep geeft aan wat de massa is van je brokstuk.

Dit is trouwens gewoon een kwestie van oefenen. Maar troost je met de gedachte dat de structuren vaak niet heel erg ingewikkeld zijn en er allicht meerdere antwoorden mogelijk zijn. Als je het gewoon kunt beargumenteren en je vindt alle brokstukken terug en het komt overeen met de massa is het gewoon goed aangezien je niet meer informatie hebt

Citaat:
Heel vaag voor mij
Oud 14-01-2013, 14:31
Starbucks-
Starbucks- is offline
Bedankt voor je antwoord, dan de volgende opgave:

In een massaspectrum treft men de volgende (m/z) pieken aan, het molecuul bestaat uit C, H en O atomen:

72
55
45
27

Nu begrijp dat de piek bij 72 die van het totale molecuul is, maar wat doe ik met de overige pieken? Ik hoorde iemand zeggen dat je die steeds van 72 moet halen, maar dan vind ik in BINAS39D geen corresponderende groepen wel bij 45 (COOH), maar niks bij 55 en ook niet bij 27, bovendien hoefde ik hem daarvoor niet van 72 af te trekken...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten