Oud 01-03-2013, 09:50
Verwijderd
Als dit beter thuishoort op Wonen & Werken, graag verplaatsen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar de wet- en regelgeving op dit gebied dus gokte dat het hier thuishoort.

Ik heb een appartement. Daarin zit een keukengeisertje om het water te verwarmen. Dat werkt wel tijdens het douchen, maar het houdt niet over, de straal is niet gigantisch, en hoe warmer je de douche zet, hoe kleiner de straal. Vandaar dat ik wilde bekijken of er wellicht een grotere geiser geplaatst kan worden, een zogenaamde badgeiser, of een tussenmaatje, een zogenaamde douchegeiser.

Ik heb dus een bekend installatiebedrijf gebeld met de vraag of ze me konden adviseren over de mogelijkheden. De vriendelijke meneer aan de telefoon vroeg meteen of ik in een flat of appartement woonde, en zei vervolgens dat het tegenwoordig niet meer mag om in een appartement een nieuwe geiser groter dan een keukengeiser te installeren. Enige optie zou een boiler zijn, maar de installatiekosten daarvan liggen vele malen hoger dan van een geiser. Overigens wekte de telefoonmedewerker de indruk dat ik een grotere geiser wel gewoon zou kunnen installeren (maar niet door hun), en dat zij vervolgens het onderhoud wel mochten doen.

Ik heb sindsdien meermaals gegoogled hierop, maar ik kan zelf eigenlijk totaal geen wet- of regelgeving op dit gebied terugvinden. Is er iemand met meer verstand hiervan die me kan helpen? Heeft de telefoonmedewerker van het installatiebedrijf gelijk en mogen er geen grotere geisers meer in appartementen?

Overigens vind ik wel vanalles terug over open en gesloten geisers en ik geloof dat het daar wel nog wat voor uitmaakt. Maar daar had de telefonist het helemaal niet over dus kan me nauwelijks voorstellen dat dat het probleem is. Ik geloof dat ik momenteel al een gesloten geiser heb namelijk, en anders is dat volgens mij erg gemakkelijk te installeren (huidige geiser hangt praktisch tegen de buitenmuur).

Dank o leden voor jullie uitgebreide hulp!

[aanvulling] de verwarming is blokverwarming, dus een combiketel/HR-ketel of zo is helaas geen optie.

Laatst gewijzigd op 01-03-2013 om 13:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2013, 15:24
Axel11
Axel11 is offline
Ik zou niet weten op grond van welke wet-en regelgeving dat niet mag. In het Bouwbesluit 2012 kan ik er niets over vinden.

Ik vind dit topic toch net iets beter passen op Wonen & Werken, dus ik verplaats het even
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 14:09
Verwijderd
Ok, ik heb wat huiswerk gedaan en tevens iemand van Vereniging Eigen Huis gesproken. Geen idee of het nog iemand interesseert maar ik zet het hier toch maar allemaal neer

Zo kort door de bocht als men mij aan de telefoon meldde, is niet conform de waarheid. Maar er zijn een hoop dingen waar ik op moet letten...

Ten eerste inderdaad het open en gesloten-verhaal.

Citaat:
Een open geiser haalt de zuurstof uit de ruimte waarin de geiser zich begeeft. Daar in tegen haalt een gesloten geiser (gesloten systeem) de zuurstof van buiten de woning.
Ik heb een open keuken, dat scheelt al, maar alsnog is het handiger een gesloten geiser te kopen. Bij een open geiser kan het bij langdurig douchen gebeuren dat zuurstof in de ruimte waar de geiser hangt, opraakt en dan slaat de geiser af. Overigens denk ik na wat leeswerk dat ik een open geiser heb, momenteel. Waarom zei ik dan eerder gesloten? Zie volgend punt.

Daarnaast de afvoer van het verbrande gas .

Citaat:
Een afvoerloze geiser heeft geen afvoerbuis, de verbrandingsgassen komen in de ruimte zelf terecht en moeten door te ventileren naar buiten worden afgevoerd

Een geiser met afvoer voert via een afvoerbuis de verbrandingsgassen naar buiten.
Volgens mij heb ik dit, er hangt een soort zuiger die de gassen meteen wegzuigt naar buiten (of naar de ventilatieschacht op zijn minst...) Dit is dan ook wettelijk verplicht bij een geiser met een vermogen van meer dan 15 kW. Maar de afvoer zou volgens mij sowieso geen probleem moeten zijn, die afvoer is er al. Ik verwarde overigens het onttrekken van zuurstof met het afvoeren van verbrande gassen, vandaar dat ik dacht een gesloten toestel te hebben.

Over het vermogen van de geiser. Een keukengeisertje is vaak rond de 9 kW. Een douchegeiser rond de 19 kW en een badgeiser zit al snel op 25 kW of meer. Ik zal die afvoer dus nodig hebben.

Kortom: als ik dit doe, wil/moet ik een geiser die zijn zuurstof van buiten betrekt, de verbrande gassen ook weer afvoert, een vermogen van rond de 19 kW heeft. Voor het betrekken van zuurstof van buiten is wellicht een gat in de gevel nodig, ik ga morgen eens bij de VvE informeren wat hier het beleid in is...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 11:37
Adore
Adore is offline
Ik ben wel nieuwsgierig verder.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 21:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
In onze flat mochten alleen de appartementen op de bovenste verdieping zo'n geiser met gat naar buiten hebben. Waarom weet ik helaas niet meer.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 13:15
hookee
hookee is offline
Citaat:
In onze flat mochten alleen de appartementen op de bovenste verdieping zo'n geiser met gat naar buiten hebben. Waarom weet ik helaas niet meer.
Rookgassen stijgen op, doe ik dat op de begane grond en de wind staat tegen de gevel aan te blazen, krijgen mijn bovenburen misschien koolmonoxide binnen...

V.w.b. verse lucht aanzuigen van buiten "omdat anders de zuurstof opraakt" is erg ver gezocht. Misschien bij de nieuwste appartementen die potdicht zijn en de lucht alleen met geforceerde ventilatie worden ververst. (Wat bij een stroomuitval? Valt iedereen flauw?)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 13:58
Verwijderd
Citaat:
V.w.b. verse lucht aanzuigen van buiten "omdat anders de zuurstof opraakt" is erg ver gezocht. Misschien bij de nieuwste appartementen die potdicht zijn en de lucht alleen met geforceerde ventilatie worden ververst. (Wat bij een stroomuitval? Valt iedereen flauw?)
Ik verzin het niet zelf, en ja heb zelfs iets gelezen over geisers die automatisch stilvallen als de ventilatie stilvalt, dus daar is nog aan gedacht ook. Ik vind het ook onzin, in die zin dat het in mijn geval zal het in ieder geval nooit voorkomen (keuken waar de geiser staat is open dus om alle zuurstof uit keuken en aangrenzende ruimte te halen, daar is een spectaculair verbruik voor nodig, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 07:36
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik vind het ook onzin, in die zin dat het in mijn geval zal het in ieder geval nooit voorkomen (keuken waar de geiser staat is open dus om alle zuurstof uit keuken en aangrenzende ruimte te halen, daar is een spectaculair verbruik voor nodig, maar goed.
Bij een atmosferisch toestel (een toestel zonder ventilator) kan ik me voorstellen dat er niet genoeg kracht is om verse lucht uit een kamer te halen en deze naar buiten af te voeren, vooral als de wind verkeerd staat en deze juist de rookgassen terug je schoorsteen induwt.
Als er wèl een ventilator in de geiser zit zuigt deze de woning (lichtelijk) in onderdruk en krijgt de geiser verse lucht via alle ventilatieopeningen in de woning. Het zal dan ook een geiser moeten zijn met automatische ontsteking, geen waakvlam.
Ik zie dus echt het probleem niet. Voorschriften shmoorschriften, zoek gewoon een "mannetje" die dat even voor je doet...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 11:55
Verwijderd
Schitterend gesprek aan de telefoon zojuist weer... ik had de installateur teruggebeld, kreeg iemand anders aan de lijn en dacht dus "ik doe alsof ik dom ben en stel dezelfde vraag als eerder". Wederom meteen de mededeling dat bij een appartementje geen grotere geisers geplaatst mogen worden. Dus ik vroeg waarop dat precies gebaseerd was, waar men dit vandaan had. En dat konden ze niet zeggen. Het is beleid, volgens de regels, dat ze geen grotere geisers meer plaatsen. Maar waar die regels staan, dat weten ze niet

Ik heb een andere installateur gebeld, telefoniste zei dat het geen probleem zou zijn maar ik zou teruggebeld worden, geen idee of deze telefoniste enige kennis van zaken heeft. Ben benieuwd wat er uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 16:08
Verwijderd
Nou, installateur is net weg, heeft drie minuten gekeken en wat foto's gemaakt, morgen heb ik een offerte in mijn mailbox Het zou allemaal totaal geen probleem zijn Bizar wat dat andere bedrijf dan loopt te zwetsen...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2013, 10:43
Verwijderd
Inmiddels is me wel iets duidelijk geworden. De telefoonzwetser met zijn regels die het niet toelaten, vertelde niet helemaal de waarheid: zij hebben maar twee type geisers in de aanbieding, een keukengeisertje en een gigantische badgeiser die zelfs voor een badgeiser nogal fors is. Met extra grote gasaansluiting en extra grote afvoerinstallatie. Daar zijn appartementen niet voor ingericht. Maar voor een wat kleinere badgeiser of een douchegeiser zijn appartementen prima geschikt.

Ik laat door het installatiebedrijf een douchegeiser plaatsen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2013, 08:09
Verwijderd
Hij wordt op dit moment geinstalleerd door een ventje van maximaal 21, die me de hele tijd meneer noemt en zojuist toestemming kwam vragen: "mag ik even een boterhammetje gaan eten?" aaahw
Met citaat reageren
Oud 24-04-2013, 11:34
Adore
Adore is offline
Aandoenlijk!

Ik krijg meestal een vreemde blik als ik koffie aanbied, dat schijnen jongeren niet meer te doen. Ik heb zelfs monteurs met hun eigen thermosfles gezien. Of ik woon gewoon in een asociale stad.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 11:28
Verwijderd
Ik werd bijna weggespoeld door de krachtige en warme straal vanochtend

Ik heb hem drie keer een donut en/of wat te drinken aangeboden, dat werd geweigerd, en hij at dus wel zijn eigen boterhammetjes op.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 17:57
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Aandoenlijk!

Ik krijg meestal een vreemde blik als ik koffie aanbied, dat schijnen jongeren niet meer te doen. Ik heb zelfs monteurs met hun eigen thermosfles gezien. Of ik woon gewoon in een asociale stad.
Ik bied ook altijd wel wat aan als ik werklui over de vloer heb.

Maar ik kan me de monteurs ook goed voorstellen. Voor hetzelfde geld belt mevrouw Jansen 's ochtends de afspraak af omdat de kat ziek is en wordt de monteur door zijn werkgever naar dat nieuwbouwpand gestuurd waar nog werk zat te doen is. Dan is het wel lekker om je thermosfles mee te hebben.
En als je die dan toch mee hebt, is het ook weer zonde om hem 's avonds leeg te gooien als de afspraak bij mevrouw Jansen wel gewoon door ging.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2013, 04:40
Verwijderd
Pip tvp voor de toekomst. Bedankt voor je nuttige posts ertur
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten