Oud 18-06-2013, 15:26
Spitsbergenpws
Spitsbergenpws is offline
Hallo,
Ik ga binnenkort met een aantal mensen van school naar Spitsbergen, ligt vlak bij de Noordpool.

Als PWS wil ik gaan onderzoeken hoe verschillende batterijen zich in stand houden daar met de kou (dat ligt rond de 5 graden), alleen nu is mijn vraag: op welke manier kan ik dat het beste testen? Als ik een lampje aansluit duurt het veel te lang als ik dan een overgangsweerstand er tussen zet is het hele temperatuur effect weer weg i.v.m warm worden van de batterij.

Hopelijk zijn er mensen die kunnen helpen.
Overige informatie is ook altijd welkom!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2013, 15:49
Elin3
Elin3 is offline
Kan je de batterijen niet gewoon gebruiken? In een apparaat als een fototoestel (als je er één hebt waar nog batterijen in gaan) kan ene batterij vrij snel (binnen een paar uur) leeg gaan wanneer je gewoon het scherm continu aan laat. De batterijen gebruiken in bijv. een mp3 speler kan wel een heel stuk langer duren.
Oud 18-06-2013, 16:54
ThomasJu
ThomasJu is offline
Wat is jou definitie van een overgangsweerstand??

Wel leuk dat je helemaal naar spitsbergen gaat terwijl dit onderzoek ook in een koelkast gedaan kan worden!

Waarom duurt het te lang als je alleen het lampje aansluit? > Het vermogen opgenomen door het lampje is te klein.
Wat kan je hier aan doen? > P = UU/R dus de spanning verhogen of ervoor zorgen dat er meer stroom gaat lopen. De spanning uit de batterij is constant hier natuurlijk. Dus moet je de weerstand verlagen.

Doordat de batterij een interne weerstand heeft wordt deze warm. Deze weerstand is er natuurlijk altijd en zal ongetwijfeld temperatuurafhankelijk zijn. De batterij wordt dus warmer naarmate er meer stroom gaat lopen. Hierdoor vinden batterijen het ook niet leuk als je er grote stromen uit haalt.
Staat er geen advies waarde over de stroom op de batterij? Ergens op internet?
Je zou dan even moeten berekenen hoe groot de belastingsweerstand moet zijn zodat er die stroom gaat lopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten