Oud 16-07-2013, 19:38
lanastar
lanastar is offline
heey!

ik weet niet of dit hier hoort maar zou niet weten waar het anders moet!

dus hier is mijn vraag:
kan je leren tijdens je slaap?

en dan bedoel ik dat je bv. wat je moet leren voor een so dat je dat dan opneemt met spraakopname en dat terwijl je slaapt afspeelt?
leer je dat dan of niet?
Oud 16-07-2013, 19:56
Verwijderd
Nee, dat kan niet. Wat je wel kunt doen is overdag goed leren en dan een goede 8 uur slaap pakken, dan verwerk je alles wat je overdag gelezen hebt en snap je het de volgende dag beter
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 20:14
lanastar
lanastar is offline
oke. bedoel je dan met leren gwn lezen? en hoe vaak dan? want als ik er langer mee bezig ben dan hoe ik normaal leer heeft het niet veel zin
Oud 16-07-2013, 20:32
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Leren moet je gewoon doen door te leren. Voor sommige mensen werkt het beter om het op te schrijven, anderen kijken liever naar filmpjes of plaatjes, sommigen lezen het gewoon goed, sommigen willen hun eigen verhaal schrijven, etc.

Het idee dat leren in je slaap kan komt waarschijnlijk van het feit dat je slaap nodig hebt om informatie te verwerken. Alles wat je op een dag doet wordt in een soort 'dag' geheugen opgeslagen, tijdens je slaap wordt de informatie verdeeld naar waar het werkelijk heen moet en kan daar bewaard blijven. Als je niet of slecht slaapt zal het uit je informatie zakken.

Dat is ook de reden dat slecht slapen, of bijvoorbeeld veel alcohol (want dan slaap je lang, maar eigenlijk slecht) erg slecht is voor je leerprestaties.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 20:34
lanastar
lanastar is offline
oke, maar ik gebruik geen alcohol! (14 jaar)
ik maak meestal samenvatting of lees door ligt der aan wat ik leer maar ik dacht het zou handig zijn als je in je slaap kunt leren
Oud 16-07-2013, 21:54
Verwijderd
Ja dat zou ook handig zijn inderdaad. Als jij iets inspreekt op een bandje, ben je er al heel bewust mee bezig en onthou je het ingesprokene beter. Het afspelen tijdens je slaap is dan verder nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 11:19
Volk
Volk is offline
Ik maakte vroeger altijd spiekbriefjes. Door dingen met de hand op te schrijven onthield Ik het veel beter. Of ik ging mijn broertje uitgebreid vertellen wat de stof over ging. Door er actief mee bezig te zijn onthield en snapte ik alles beter. Gewoon lezen deed niet zo veel voor mij.

Ik gebruikte de spiekbriefjes trouwens niet, ik maakte ze alleen.

En inderdaad genoeg slapen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 16:35
lanastar
lanastar is offline
Het gaat er niet om dat t me niet lukt om te lr (alleen 8 en 9 op,rapport) maar het is gwn zo saai... Maarja
Oud 17-07-2013, 18:42
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Overigens wel gerelateerd aan dit (maar om er nu een eigen topic voor aan te maken,... ook raar):

ze leren je vakken als nederlands, wiskunde, natuurkunde, economie. Maar ze ze leren je nooit om te leren. Gewoon lezen en onthouden. Maar ze leren je nooit hoe je dat het beste kan aanpakken. Ik weet dat er dingen zoals het mnomic(?) geheugen techniek bestaan, maar dat wordt je nooit echt aangeleerd.

Ze vertellen je nooit echt hoe je leren moet aanpakken qua maken van planning, eerst wel of niet scannen van lesstof, enzovoorts. Dat is toch eigenlijk raar?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 18:57
Verwijderd
Wie zijn "ze"? De Bilderberggroep?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 19:25
Verwijderd
In België hebben ze het vaker over 'Leren leren', dus daar doen ze het wel. Ik weet niet of het er al was toen ik naar school ging, vast wel, maar het heeft niet al te veel indruk gemaakt, want ik herinner het me niet meer
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 20:21
Verwijderd
Op mijn middelbare school werd daar ook gewoon aandacht aan besteed . Speciale vak voor zelfs dacht ik
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 23:07
Nonny
Nonny is offline
heet dat niet gewoon mentoruur? Althans bij ons wel, en in de brugklas heette het dan studieles ipvmentoruur, daar leerde je gewoon leren
Oud 18-07-2013, 07:16
lanastar
lanastar is offline
ja maar ik heb geen les nodig in leren voor leren (rapport is 8 en 9) maar het is gwn zo saai en het zou handig zijn als het in je slaap kon, maarja
Oud 18-07-2013, 08:03
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Sochtends vroeg leren werkte bij mij wel altijd goed, dan stond ik extra vroeg op, zo rond een uur of half 6, en dan ging ik leren, dan is je hoofd nog ''leeg'' omdat dat het eerste is wat je die dag doet en dan nam ik het altijd ook een stuk beter op dan wanneer ik savonds laat nog ging leren.
Oud 18-07-2013, 11:47
Verwijderd
Als ik moeite met iets heb, ga ik het gewoon hardop uitleggen aan een fictief persoon. Die fictieve persoon stelt de hele tijd irritante vragen van het type 'maar waarom dan?' en 'maar hoe zit dat dan precies?'. Dat dwingt me om er diep over na te denken, en voor mijzelf worden al die verbanden dan ook ineens heel duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2013, 13:33
Volk
Volk is offline
Citaat:
Overigens wel gerelateerd aan dit (maar om er nu een eigen topic voor aan te maken,... ook raar):

ze leren je vakken als nederlands, wiskunde, natuurkunde, economie. Maar ze ze leren je nooit om te leren. Gewoon lezen en onthouden. Maar ze leren je nooit hoe je dat het beste kan aanpakken. Ik weet dat er dingen zoals het mnomic(?) geheugen techniek bestaan, maar dat wordt je nooit echt aangeleerd.

Ze vertellen je nooit echt hoe je leren moet aanpakken qua maken van planning, eerst wel of niet scannen van lesstof, enzovoorts. Dat is toch eigenlijk raar?
Iedereen krijgt standaard vanaf de brugklas lessen in leren. Hoe het best aan te pakken, hoe te plannen, hoe met een agenda om te gaan. Ik weet niet wanneer jij naar school ging maar toen ik op mijn elfde begon aan de brugklas leerde iedereen leren, en dus niet alleen op mijn school.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten