Oud 30-09-2013, 18:36
Vraagtekentje
Vraagtekentje is offline
Hallo iedereen, ik ben 14 en zit in de 3e van de mavo.
Ik ben afgelopen 3 jaar al met heel veel onvoldoendes over gegaan.
Voordat ik me laat opgeven voor huiswerk begeleiding heb ik een vraagje.

Ik heb veel moeite met die grote lappen tekst te leren. Laatste keren heb ik een samenvatting gemaakt en ging het wel goed maar het duurt heel lang om die te maken en alsnog haal ik een 6 ofzo

Thnx for your help
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2013, 20:37
Tink*
Tink* is offline
Is je vraag hoe je beter kan leren? Dat verschilt per persoon. Misschien helpt het bij jou om lijstjes te maken. De stof gewoon heel vaak te herhalen of weer wat anders.
Oud 04-10-2013, 07:14
thesombrero
thesombrero is offline
Meer tijd erin steken
Met citaat reageren
Oud 05-10-2013, 09:14
Darkmond
Darkmond is offline
Citaat:
Meer tijd erin steken
Dat dus idd...

Grote lappen tekst leren...Wat je dan moet doen is er goed bij blijven in de les Daar worden namelijk de belangrijkste dingen ook steeds opnieuw verteld en behandeld. Daarna kan je die lappen tekst natuurlijk gaan samenvatten...Neem enkel dus de belangrijkste stukjes eruit en zet die dan in je samenvatting. Er zijn bv van die noobs die dan een samenvatting maken die langer is dan de normale tekst Doe dat dus vooral NIET.

Schaam je ook niet om even langs de docent te gaan en te vragen of er een proeftoets is of extra opdrachten over de stof...Die opdrachten hebben namelijk ook de belangrijkste punten uit de stof in zich. Heb je een samenvatting gemaakt? Vraag of de docent deze voor je zou kunnen lezen en of hij/zij wil zeggen welke punten je mist. Zo leer je vanzelf beter samenvatten ...en in kortere tijd.

Een vriend van me die deed en doet dat nog steeds altijd. Hij zat 1e jaar mavo/havo (ik ook toen).
In de 1e deed ik bovenstaande ook altijd en deed ik heel goed mijn best > op 2 puntjes na naar 2e havo/vwo. We kwamen in de 2e samen in 2 havo...Ik stopte na mijn soort van teleurstelling met echt hard werken maar hij ging door. Resultaat? Hij zit nu in 3 atheneum en ik in 3 havo. Verder geen probleem natuurlijk. Maar ik wil 't als voorbeeld geven dat 't eigenlijk echt aan jezelf ligt, en dat je huisproblemen etc etc niet de schuld moet geven voor JOUW luiheid. Je moet dus echt zelf tijd geven aan je schooldingen

succes
Oud 05-10-2013, 17:51
Vraagtekentje
Vraagtekentje is offline
Dankjewe allemaal
Oud 07-10-2013, 03:57
arPos
arPos is offline
je moet leren de kernwoorden te vinden...

verschillende mensen hebben verschillende leermethoden die bij ze passen jij moet de jouwe nog vinden...
De meeste mensen (en met name mensen MBO denkniveau) zijn niet goed in leren van "lappen" daarom zijn de meeste lesboeken ook niet zo ingedeeld; zijn ze dat wel dan moet je voor jezelf dus gaan uitmaken wat belangrijk is en wat niet anders geef je je brein te veel informatie om te onthouden in een te korte tijd met het gevolg dat je het meeste vergeet.

Een samenvatting is daar een voorbeeld van maar ik heb een betere; steno, in mijn lessen maritiem engels was het tempo dusdanig hoog dat niemand kon meeschrijven een hoop leerlingen kwamen in de problemen door niet het advies "steno" op te volgen, schrijf volzinnen in enkele worden op die doormiddel van associatie in je hoofd blijven steken.

dus voor je begint te leren vraag jezelf eerst af: wat probeert men me hiervan te laten onthouden, en richt je aandacht eerst daarop en ga pas als je tijd over hebt de tekst analyseren in volgorde

nog een tip die voor mij in elk geval altijd heeft gewerkt: stop met leren minimaal 1 uur voor naar bed gaan en geef je hersenen dan tijd om de informatie rustig te verwerken, anders onthoud je alleen het laatste wat je geleerd hebt.
Oud 09-10-2013, 22:10
Vraagtekentje
Vraagtekentje is offline
Thnx allemaal, als iemand nog een andere manier heeft pls post it
Oud 11-10-2013, 22:34
MaartenWFS
MaartenWFS is offline
Ik ken de middelbare school nog niet maar misschien kun je bijles vragen
Het klinkt misschien stom maar het werkt misschien wel

Laatst gewijzigd op 11-10-2013 om 22:35. Reden: iets vergeten bij te zetten
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 06:35
Lola77
Lola77 is offline
Citaat:
Hallo iedereen, ik ben 14 en zit in de 3e van de mavo.
Ik ben afgelopen 3 jaar al met heel veel onvoldoendes over gegaan.
Voordat ik me laat opgeven voor huiswerk begeleiding heb ik een vraagje.

Ik heb veel moeite met die grote lappen tekst te leren. Laatste keren heb ik een samenvatting gemaakt en ging het wel goed maar het duurt heel lang om die te maken en alsnog haal ik een 6 ofzo

Thnx for your help
dat heb je goed gedaan met de samenvatting! hoe meer je het zal oefenen hoe sneller dat het steeds zal gaan.
Wat mij altijd werd verteld was de titel, eventueel vet gedrukte tekst, kop van elk alinea gaan lezen en de belangrijkste, eerste en laatste zin van elk alinea zijn altijd de belangrijkste, die moet je dus zeker lezen of samenvatten want die beschrijven wat de hele alinea zegt.
Voor meer trucks zou ik gewoon eens op interenet kijken hoe je goed grote teksten samen kunt vatten of eventjes bij je leraar nederlands of engels langs gaan en daar vragen, vragen is gratis en doet geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 17-11-2013, 23:47
Vraagtekentje
Vraagtekentje is offline
Dankjewel voor de antwoorden het gaat al weer beter met de cijfers 9,1 economie en 8,4 voor maatschapijleer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten