Oud 11-10-2016, 19:34
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Sinds een paar weken heb ik heel regelmatig last van tintelende vingers, vooral als ik me inspan en als ik ga slapen. Als ik heb gewerkt (kelner) word ik er soms 's nachts wakker van, omdat het dan zeer doet. Ik heb er last van als ik mijn telefoon gebruik, piano speel of sport. Eigenlijk de hele tijd in meer of mindere mate. Dit is sinds ik een paar weken lang full time gewerkt heb en dubbele diensten gedraaid. Kan het gewoon nog een overbelasting van spieren en zenuwen zijn of is het kans op iets engs en moet ik snel naar de dokter? Of verhelp ik het door bepaalde voedingsstoffen meer binnen krijgen?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 04:30
Dekaloog
Dekaloog is offline
Dat had ik ook toen ik lange garderobediensten draaide.

Het kan komen doordat je rug- en schouderspieren gespannen zijn, bijvoorbeeld omdat je als kelner langdurig zware dienbladen omhoog houdt. De gespannen spieren knijpen de bloedtoevoer naar je handen af, waardoor afvalstoffen niet meer afgevoerd kunnen worden. Uiteindelijk krijg je daar permanente schade van.

Als je sterke rugspieren hebt kan het ook komen doordat je je handen te veel hebt belast. Daarmee doe je zenuwschade.

Eigenlijk moet je in beide gevallen acuut een paar maanden rust nemen, maar ja, dat gaat lastig als je je huur moet betalen. Dus ik weet niet hoeveel je hebt aan dat advies. Sporten helpt, vooral yoga en krachttraining. Maar ik zou met spoed ander werk zoeken; zowel verneukte rugspieren als zenuwschade zijn serieuze dingen waar je gerust jarenlang mee kan rondlopen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 15:58
Obelise
Obelise is offline
Niet roken en drinken, geen medicatie zoals paracetamol, na je werk, als je echt je handen niet meer inspant, in warm water wellen, voor doorbloeding, in de ochtend, even rustig je vingers strekken.

Dat voorn tijdje, ala t niet weg is, heb ik nog wel wat dingetjes voor chronische pijn
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 19:56
Pluis
Pluis is offline
Welke vingers tintelen? En wordt het erger als je je polsen buigt? Het zou best zenuw irritatie kunnen zijn door overbelasting van de spieren in je onderarmen. In een vervelend geval kan het zelfs het begin zijn van een carpale tunnel syndroom. De oplossing voor zenuw irritatie is wegnemen van de belasting. Zorg iig dat je eens let op hoe je een dienblad vasthoudt en wat jouw houding dan is

Volgens mij eet jij heel gezond tegenwoordig, dus dan hebben supplementen geen nut.
Oud 12-10-2016, 23:14
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het zijn al mijn vingers. Het wordt vooral erger als ik mijn ellebogen bij, polsen lijkt niet veel uit te maken.
Ik was zelf inderdaad alweer begonnen met zowel krachttraining als yoga, want ik merk wel dat het iets beter is met stretchen, een goede houding en genoeg slaap.

Ik werk de komende tijd bewust alleen nog op de trein (karretje trekken of af en toe eens een dienblad dragen, niks zwaars) en zo weinig mogelijk bij evenementen.
Ik ga overmorgen naar de dokter en ik zal dat met warm water eens proberen!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2016, 16:14
Obelise
Obelise is offline
Maar het warme water maakt het alleen erger als je het voor het slapen stress op zet, en in de ochtend niet rustig stretched...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2016, 11:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh bij nader inzien zijn het vooral mijn wijs- en middelvingers en dan mijn duimen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2016, 13:43
bikinigek
bikinigek is offline
carpale tunnel syndroom zou kunnen daar ben ik aan alle 2 de polsen aan geholpen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2016, 22:26
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Carpal tunnelsyndroom klinkt behoorlijk naar wat ik ervaar.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2016, 22:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het kan ook een soort RSI zijn. Als ik veel bepaald werk deed waarbij ik veel met mijn elleboog op een harde tafel steunde, kreeg ik last van koude en pijnlijke maar ergens toch gevoelloze vingers maar dan vooral mijn pink. Dat ging alleen over door echt rust te houden.
Oud 03-01-2017, 16:09
Jobjaaaa
Jobjaaaa is offline
Beetje laat,
Ben je al naar de huisarts geweest?

Wat ik eruit kan maken zou het Carpaal Tunnel Syndroom kunnen zijn,
RSI (Repetitive strain injury)

Hoe vaak zit je precies achter de computer?
Heb je ook koud vingers?
Heb je stekende pijn net boven de pols?
Dan kan het ook aan de tendon of extensor indicis liggen.

Gr, Job.
Oud 03-01-2017, 16:56
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik zit eigenlijk nooit achter de computer, het komt doordat ik een week lang iets boven mijn hoofd moest houden en voor mijn werk onnatuurlijke bewegingen maak. Dat zorgde voor heftige spanning in mijn schouders. Het is al beter. Het komt alleenterug als ik me niet genoeg ontspan. Ben naar een dokter geweest ja!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2017, 18:26
Jobjaaaa
Jobjaaaa is offline
Citaat:
Ik zit eigenlijk nooit achter de computer, het komt doordat ik een week lang iets boven mijn hoofd moest houden en voor mijn werk onnatuurlijke bewegingen maak. Dat zorgde voor heftige spanning in mijn schouders. Het is al beter. Het komt alleenterug als ik me niet genoeg ontspan. Ben naar een dokter geweest ja!
Oke fijn!,
Beetje rustig aan dan maar

Gr Job.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten