Oud 11-04-2014, 18:31
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Hallo digitale lezertjes,

Komende schooljaar zal voor mij (hopelijk) het laatste studiejaar zijn op de Hogeschool van Amsterdam. Ik volg daar momenteel een studie System & Network Engineering waarbij ik mij bezig hou met het inrichten van servers, het instellen van routers en meer ICT gerelateerde items.

De opdracht
Nou heb ik van medestudenten al gehoord dat ik het komende jaar veel zelf moet regelen, zo moet ik zelf een opdracht verzinnen en het idee voorleggen aan een docent. De docent zal vervolgens een inschatting maken op moeilijkheid, originaliteit, relevantie met de opleiding etcetc. en zo een x aantal studiepunten toekennen als ik in mijn opdracht slaag. Als ik te weinig punten krijg, dan moet ik met een aanvullende opdracht komen (logisch ). Om alvast een beetje vooruit te werken wil ik graag al in de zomervakantie beginnen door nu een idee te bedenken, in te leveren en in de zomer uit te werken.. maar wat?

Mijn idee
Nou heb ik er zelf al een beetje over na gedacht en het lijkt mij leuk om het volgende idee te realiseren: een linux package (DEB) die je kunt installeren op Ubuntu 12.04 (apt-get), waarna je een complete webinterface krijgt met server gegevens zoals datagebruik, bandbreedte e.d. in een mooie, HTML5/CSS3 interface door gebruik van RRDtools. Hierbij wil ik Apache en nginx gaan ondersteunen en de applicatie zelf in PHP schrijven.

Er zijn al een hoop tools op de markt die dit doen (cacti, webmin, ubuntu landscape, new relic etc) maar deze zijn in mijn ogen vaak lastig in installatie, gebruik en grafisch niet heel mooi en/of niet open-source. Ik wil deze punten dus aanpakken door een simpel paneel te bouwen in PHP waar ik de link leg met de Ubuntu server, mogelijk ook nog met knoppen om handelingen uit te voeren op de server d.m.v. een ssh tunnel/VNC. Ik kan een beetje PHP maar ik ben geen expert dus ik wil er graag in bijleren. Verder interreseer ik mij erg in Linux en batch dus hier iets mee doen, heeft mijn voorkeur.

De vraag
Nou mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog leuke ideeën die ik kan uitwerken voor mijn studie? Zijn er bij jullie op werk of school misschien nog "tools" die jullie missen zoals webportals of andere handigheidjes die ik zou kunnen ontwikkelen. Misschien een leuk idee of aanvulling/opmering op mijn idee? Ik ben erg benieuwd!

Een klasgenootje heeft overigens een bordje gesoldeerd voor de Rasberry Pi die het één en ander kan, ook dacht ik aan een webbrowser game waar je elkaar kunt aanvallen, bespioneren, goud kunt verdienen en meer zoals er ook al veel zijn.

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2014, 12:00
freyk
freyk is offline
Citaat:
..ook dacht ik aan een webbrowser game waar je elkaar kunt aanvallen, bespioneren, goud kunt verdienen en meer zoals er ook al veel zijn.
Een spel maken, terwijl je opgeleid word als een systeembeheerder?
Nee, ga je dan meer richten op het ontwikkelen en opzetten van servers.
Ik denk denk dan aaneen combinatie van populaire onderwerpen, in de wereld waar jij straks gaat werken: Beveiliging, hoge beschikbaarheid, virtualisatie, cloud en mobile.
Maak dan iets, waar vraag voor is.

Zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn collega's een regressietest-server opgezet: een combinatie van een custom virtualisatieserver met verschillende os'sen met daarop verschillende browsers. Die browsers worden dan door regressietest-applicatie aangeroepen. Na een test word de status weer terug zet, door middel van een snapshot.
enz enz.
Oud 12-04-2014, 19:26
ScrewGravity
ScrewGravity is offline
Bedankt freyk, je feedback is erg waardevol voor mij. Ik zal de komende paar weken nadenken over een nieuw idee met een aantal populaire onderwerpen zoals jij er al een paar noemde. Dat sluit inderdaad beter aan op mijn studie. thx!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten