Oud 09-01-2015, 00:41
gazelle
gazelle is offline
hallo allemaal,
ik heb gegoogled naar de mogelijkheid om een erkend mbo/hbo diploma te behalen zonder dat ik me hiervoor hoef aan te melden bij een mbo of hbo school, maar ik kan er niets over vinden. ik ben bekend met ecabo, die examens afneemt. is er hier iemand die misschien meer informatie heeft over of dit mogelijk is? het belangrijkste is dat het wel gaat om een erkend mbo of hbo diploma (geen certificaat). een thuisstudie zou een mogelijkheid zijn, maar gezien de toch wel hoge kosten ben ik daar geen fan van. daarnaast heb ik meerdere keren gelezen dat je bij een thuisstudie vrijwel geen begeleiding krijgt en je al met al veel goedkoper uit bent wanneer je de boeken los koopt en vervolgens examen doet. de begeleiding heb ik niet nodig, maar ik wil niet betalen voor iets wat ik niet krijg. ik ben benieuwd naar jullie reacties.
gr.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2015, 08:07
Axel11
Axel11 is offline
Kijk/zoek of je je bij een hogeschool of MBO-instelling kunt inschrijven voor een opleiding als zogeheten "extraneus" (in het MBO ook wel examendeelnemer genoemd): je hebt dan alleen recht op het afleggen van tentamens/toetsen en examens. Je volgt geen colleges/lessen en krijgt geen studiebegeleiding. Dit is echter niet voor alle opleidingen mogelijk.
Bedenk ook dat je gebonden bent aan de tijdstippen en volgordes waarop toetsen/tentamens worden afgenomen, redelijke kans dat je als extraneus alsnog enkele jaren bezig bent. Je kunt niet zo maar even 1 toets maken en dan een diploma krijgen, je moet echt alle vakken halen.

Je kunt ook kiezen voor een certificaat dat aantoont dat je in het specifieke vakgebied op MBO-/HBO-niveau functioneert. Dat is een stuk sneller (als je ervoor in aanmerking komt). Google op "ervaringscertificaat". Zie ook www.kenniscentrumevc.nl. In sommige gevallen is het mogelijk dit certificaat vervolgens om te wisselen voor een MBO- of HBO-diploma. Hiervoor moet je echt informeren bij de instituten die ervaringscertificaten uitgeven. Zoek hier eens op je interesse(s): http://www.kenniscentrumevc.nl/werkn...evc-procedures

Voor een ervaringscertificaat (en deze omwisselen in een diploma) kom je overigens praktisch alleen in aanmerking als je ruime werkervaring in het specifieke vakgebied hebt en dit ook kunt bewijzen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar daar kan het al misgaan

Laatst gewijzigd op 09-01-2015 om 08:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten