De baankansen voor een klinisch psycholoog zijn wel prima, maar voordat je zover bent, moet je eerst basispsycholoog worden (bachelor+master is dat), dan werkervaring opdoen, dan de opleiding tot GZ-psycholoog (2 jaar), en dan de opleiding tot klinisch psycholoog (2 jaar als mijn vriend het zich goed herinnert). De moeilijkheid hierbij ligt m in het werkervaring opdoen als basispsycholoog, want daarvoor is de arbeidsmarkt waardeloos, en om de GZ-opleiding binnen te komen, want daar is veel concurrentie in.
Dit beantwoordt ook meteen je tweede vraag: met alleen een bachelor psychologie heb je precies 0% kans op een baan als klinisch psycholoog.
Maar ook andere psychologie-gerelateerd werk is eigenlijk niet te vinden met alleen een WO bachelor. Mijn vriend heeft het een jaar geprobeerd. Er zijn eigenlijk gewoon geen geschikte vacatures voor. Voor gerelateerde banen op bachelorniveau hebben ze liever een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige met praktische kennis en ervaring ipv brede algemene kennis over de psychologie. Die master heb je dus sowieso nodig.
De studieboeken zijn overal in het Engels. Of de studie ook volledig in het Engels wordt gegeven weet ik niet, misschien bij een university college.
Wat de toelatingseisen voor WO psychologie zijn staat wel op de universiteitswebsites. Als er staat dat wiskunde A genoeg is, dan mag je er er wel van uit gaan dat ook voldoende is als basiskennis.
Psychologie is niet de zwaarste studie. Je moet wel bereid zijn veel te lezen en veel te schrijven. En als je een behandelrichting op wil, zoals jij, is het handig om ervoor te zorgen dat je er bovenuit steekt, ivm de concurrentie voor de vervolgopleidingen. Op welke gebieden de nadruk wordt gelegd verschilt per universiteit en per afstudeerrichting.
Al met al is het dus waarschijnlijk wel sneller dan psychiater worden, maar biedt het wel minder zekerheid dat je komt waar je wil.
Mijn vriend raadt je aan te googelen op "KP opleiding" of "GZ opleiding" en om op de websites te kijken van de universiteiten die je overweegt.
|