Oud 11-03-2015, 12:07
ChrisVanZ
ChrisVanZ is offline
Hallo iedereen,

Volgend jaar wil ik naar de universiteit en ook op kamers. Met een diploma van de universiteit zou je dan meer verdienen: maar ik vroeg me af hoe het nu precies zit met het leenstelsel dat op 1 september ingaat. Als ik straks een hoge schuld heb, dan heb ik er misschien niets aan dat ik meer verdien.
Is er iemand die kan uitleggen hoe het nu zit met terugbetalen als je klaar bent?

Alvast bedankt,

Chris
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2015, 12:15
Elin3
Elin3 is offline
Op deze site vind je meer informatie over het nieuwe stelsel:http://www.ib-groep.nl/particulieren...aatregelen.asp

Als je niet aan de universiteit studeert, maar bijvoorbeeld aan het HBO heb je net zo goed een schuld, zeker als je op kamers gaat. Je studeert dan iets minder lang, waardoor je schuld misschien iets lager is.
Je hebt in het nieuwe stelsel 35 jaar om je lening terug te betalen. Sneller terugbetalen is gunstig, want dan betaal je uiteindelijk minder rente. Met een hoger inkomen "voel" je het minder dat je je schuld moet afbetalen.
Oud 11-03-2015, 12:27
ChrisVanZ
ChrisVanZ is offline
Dank voor je berichtje elin3!
35 jaar is wel erg lang. Dan zal het per jaar inderdaad niet zo veel zijn wat je moet terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 12:30
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
35 jaar is wel erg lang. Dan zal het per jaar inderdaad niet zo veel zijn wat je moet terugbetalen.
Je kunt er ook voor kiezen in het begin van je werkzame leven wat zuiniger te zijn en meer af te lossen - als dat lukt. Dan je direct al meer aflossen dan het voorgeschreven bedrag. Daardoor is het bedrag waarover je rente betaalt lager en hoe korter je lening loopt, hoe minder je uiteindelijk aan rente betaalt.
Oud 11-03-2015, 13:07
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En je hoeft sowieso niet terug te betalen zolang je minder dan het minimumloon verdient.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 13:09
Verwijderd
Maar dat kun je het beste tegen die tijd beslissen aan de hand van de verhouding tussen de spaarrente en de DUO rente. De DUO rente is laag, en kan lager uitvallen dan de spaarrente. In dat geval is het voordeliger om geld dat je overhoudt op een spaarrekening te zetten en alleen het minimum af te lossen. Maar dat zie je tegen die tijd wel.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2015, 00:14
ChrisVanZ
ChrisVanZ is offline
Bedankt allemaal voor jullie uitleg! Ik hoef me dus niet echt zorgen te maken.
@Axel, dat valt wel mee dan. Kwee niet precies hoeveel minimale loon is, maar het is dus niet zo veel dat je niet meer geld over hebt om gewoon van te leven.

Wat je zegt zeggen ze trouwens ook in dit filmpje dat mijn vader me vanavond liet zien:
https://youtu.be/wkrmWp_74kI

@Sarah: dat is wel slim. Dank voor de tip!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2015, 06:31
Tochjo
Tochjo is offline
Het minimumloon is ongeveer 1500 euro bruto. Zou je later dus 2500 euro bruto per maand gaan verdienen, dan moet je per maand maximaal (2500 - 1500) x 0,04 = 40 euro betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten