Oud 30-03-2015, 09:22
Caviamax
Caviamax is offline
Hallo,

Voor mijn werkgever doe ik momenteel een onderzoek naar arbeidsparticipatie van mennsen met een beperking. We zijn aan het kijken hoe we deze mensen meer in onze organisatie kunnen plaatsen, inclusief ondernemen. Dit doen we omdat we het belangrijk vinden een afspiegeling te zijn van de maatschappij. We geloven dat iedereen talenten en kwaliteiten heeft en deze optimal moet kunnen benutten.

Momenteel zijn we bezig met het uitzoeken waar de mogelijkheden en mogelijke knelpunten zouden kunnen liggen als we mensen met een beperking willen aannemen. Omdat iedereen natuurlijk anders is zal dit uiteindelijk maatwerk zijn. Toch zouden we graag een algemeen profiel willen schetsen om kansen en mogelijke opstakels in kaart te brengen. In eerste instantie willen we dit doen voor de in de titel genoemde beperkingen.

Vraag: ik zou graag horen van mensen die de volgende beperking hebben wat jullie wel en niet kunnen. Ik weet bijvoorbeeld dat het lastig is voor chronisch zieken om elke dag om negen uur te beginnen en dus flexibele werktijden prettig zijn. Van doven mensen zijn er (IT)oplssingen die kunnen helpen in de communicatie.

Graag hoor ik van jullie.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2015, 14:59
Knitten.
Knitten. is offline
Ik snap niet precies wat je vraag is eigenlijk. Wat mensen met een beperking wel en niet kunnen? Want dat is nogal een grote vraag; ik heb een beperking maar die is voor mij heel erg anders dan voor iemand anders met dezelfde diagnose, laat staan voor mensen met een andere beperking. Je vraagstelling is ook nogal vaag en niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden.

Overigens is het echt niet per sé voor alle chronisch zieken lastig om elke dag om 9 uur te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2015, 11:04
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Ik snap niet precies wat je vraag is eigenlijk. Wat mensen met een beperking wel en niet kunnen? Want dat is nogal een grote vraag; ik heb een beperking maar die is voor mij heel erg anders dan voor iemand anders met dezelfde diagnose, laat staan voor mensen met een andere beperking. Je vraagstelling is ook nogal vaag en niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden.

Overigens is het echt niet per sé voor alle chronisch zieken lastig om elke dag om 9 uur te beginnen.
Bedankt voor je reactie. De vraagstelling is niet zozeer vaag maar wel breed geformuleerd. Anders gezegd: wat heb jij, met in je achterhoofd je beperking, nodig om goed binnen goed en prettig te functioneren binnen een functie?

Ik snap goed dat het niet voor iedereen hetzelfde is. Uiteindelijk is het maatwerk. Neem niet weg dat je generieke uitspraken kunt doen over waar iemands mogelijkheden liggen. Neem het voorbeeld van chronisch zieken. Ik heb een aantal mensen gesproken die zeggen dat het lastig is om vroeg te beginnen met werken/een hele dag te werken. Dat kan ik meenemen als ik ga kijken naar passende rollen. Tuurlijk verschilt het per persoon maar toch is dit iets om mee te nemen.

Zou jij, vanuit jouw perspectief, kunnen omschrijven wat jij nodig zou hebben om goed te kunnen functioneren (flexibele werktijden, weinig reizen, niet de hele dag hoeven praten, niet veel moeten staan etc.).

Bedankt voor je tijd.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2015, 12:02
Knitten.
Knitten. is offline
Oke, ik ben dat niet met je eens , dat je generieke uitspraken kan doen. Chronisch zieken (wat nogal divers is...) kun je echt niet in één hokje stoppen. En nee, ook niet met zoiets als "ze vinden het vervelend om vroeg te starten met werken". Ik mijn revalidatie was de groep daar namelijk gewoon 50/50 over verdeeld: de helft vond het heerlijk om vroeg dingen te doen, de andere helft vond het alleen maar kut. Ik denk dat dat persoonlijk is, ongeacht of je ziek bent of niet.

Tegelijkertijd is dat een van mijn antwoorden: zou je goede ondersteuning willen bieden aan iemand met een chronische ziekte dan zou je het hele idee van algemene dingen moeten loslaten imo. Als iemand hiermee zou aankomen dan zou ik meteen weggaan, want dan weet ik namelijk meteen al dat het geen goede werkomgeving is. Het enige wat chronisch zieken nodig hebben om aan het werk te kunnen is begrip. Als jij begrijpt dat iedereen anders is en er dus geen "algemene" dingen bestaan die je erop kan toepassen dan scheelt dat al een hoop. Onbegrip en voorkennis die mensen denken te hebben over bepaalde ziektes zijn imo het meest vermoeiende wat ik tegenkom. Ik zou dan dus ook nooit, dan ook echt nooit, ergens willen werken waar ze zeggen "Ja, wij denken dat jij dit en dit zus en zo kan want dat kunnen andere (chronisch zieke) mensen ook". Dus dan is dat je antwoord alhoewel ik vermoed dat je er niet zoveel aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2015, 08:05
Nonny
Nonny is offline
Volledig eens met Knitten. Je kunt niet generaliseren maar begrip & flexibiliteit in allerlei opzichten zijn de belangrijkste dingen die een werkgever moet hebben om mij een prettige werksfeer te bieden.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten