Oud 02-04-2015, 23:02
Verolo
Verolo is offline
Mijn vader heeft een trauma opgelopen tijdens de oorlog. Ik merkte aan mijn vaders gedrag dat er iets was. Hij staarde bijvoorbeeld voor zich uit. Dan leek het of hij ergens aan terug dacht. Nu heeft hij hulp gekregen van het MGGZ( Militair Geestelijke Gezondheids Zorg). Hij gaat nu iedere week naar een psyciater. Ik merk dat het beter met hem gaat, maar ik vind het moeilijk als ik bij hem ben. Ik weet dan niet wat ik moet zeggen of doen. Ik voel me dan ongemakkelijk.

Kan iemand me wat tips geven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2015, 18:54
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Ga er over praten. Print bv. deze forumpost uit en laat hem die lezen?

Na een PTSS, moet een militair leren dat hij niet bang hoeft te zijn voor de herinnering. Een herinnering is namelijk niet gevaarlijk. Alleen moet hij dit aanleren, trainen en ervaren, dat gebeurt via "IR" of "EMDR" bij de psychiater. Er over praten, thuis met zijn dochter is net zo effectief. Dan kan hij ervaren, dat het niet erg is om te herinneren.

Persoonlijke afweermechanismen maken dit proces erg moeilijk: zo kan hij boos worden, agressief, dromerig, of verdrietig, weglopen. Bijvoorbeeld dat jij je ongemakkelijk voelt, is projectieve identificatie van het onderbewuste van je vader, van zijn vermijdende afweer om de herinnering te verstoppen.
Belangrijkste is dat jij mag weten dat je niet bang hoeft te zijn voor de psychologische afweer van je vader, of de angstige herinneringen.

Dit gaat niet over 1 nacht ijs... het kan een lang proces zijn, dus heb geduld.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2015, 15:42
Verwijderd
Welke oorlog?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2015, 09:44
Verolo
Verolo is offline
Het was in Libannon.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2015, 10:56
Elin3
Elin3 is offline
Misschien kan jij op één of andere manier ook begeleiding krijgen, gewoon een paar afspraken met een professional die jou kan uitleggen wat er door je vader heen gaat en hoe jij hier als naaste familie mee om kunt gaan. Overleg dit eens met je huisarts.
Oud 05-05-2015, 23:16
Verwijderd
Citaat:
Het was in Libannon.
Misschien is het handiger om op Fok! te vragen of er daar mannen of vrouwen zijn die er ook zijn geweest of kinderen van ouders die hetzelfde hebben als jij en wat zij er mee gedaan hebben, desnoods via PM.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2015, 20:48
Verolo
Verolo is offline
Bedankt voor de tips en adviezen die jullie hebben gegeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten