Hallo,
Ik heb een opdracht op gekregen die ik niet kan oplossen. Het is een vraag met competities en het afvalsysteem. Dit is de vraag:
De UEFA Cup is een internationale voetbalcompetitie waaraan clubs uit heel Europa meedoen. In het seizoen 2008-2009 begint deze competitie met een eerste ronde met 80 teams, die via het afvalsysteem met uit- en thuiswedstrijden uitmaken wie in de groepsfase komen. In de groepsfase spelen telkens vijf teams een halve competitie. De bovenste drie teams van elke groep gaan samen met acht andere teams verder met het afvalsysteem met uit- en thuis wedstrijden. Alleen de finale bestaat uit één wedstrijd.
a Hoeveel wedstrijden worden in totaal gespeeld (antwoord is 221, maar hoe kom ik daarop?)
(en nog een andere tekst
Vanaf het seizoen 2009-2010 begint de UEFA Cup (onder de nieuwe naam UEFA EUROPA LEAGUE) met 48 clubs die over twaalf groepen worden verdeeld. In elke groep spelen de clubs een hele competitie. De nummers één en twee van elke groep gaan samen met acht andere teams verder met het afvalsysteem met uit- en thuiswedstrijden. Alleen de finale bestaat uit één wedstrijd.
b Hoeveel wedstrijden worden in totaal gespeeld? (antwoord is 205 maar weet ook niet hoe ik DAAR op kom)
Ik hoop echt dat iemand hier een antwoord voor heeft (ben trouwens slimste in de klas in wiskunde (wil niet opscheppen maar mijn klasgenoten zeggen dat) maar zelfs deze vraag lukt mij niet om uit te rekenen.
Alvast heel erg bedankt voor je hulp.