Citaat:
Hallo mensen ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb niemand om mee af te spreken. Ik zit dit jaar weer in een nieuwe klas en ik heb autisme, dus in de meeste gesprekken die ik voer vallen stiltes, die mij dan weer onzekerder maken. Ik ben op de basischool ook erg gepest hierdoor. Mijn moeder zegt de hele tijd dat ik eens met vrienden af moet spreken, maar die heb ik helemaal niet en ik zou het echt wel heel graag willen. Ik lieg hierover tegen mijn ouders dat ik vrienden heb, maar vanbinnen ga ik kapot. Heeft iemand tips?
x een eenzaam meisje
|
Die stiltes in een gesprek zijn echt geen drama. Misschien is het voor jou ook makkelijker om één op één gesprekken te voeren, i.p.v. bij een groep mee te kletsen. In jou klas zit vast nog wel iemand die niet zo populair is, of wel eens alleen loopt. Spreek hem of haar eens aan.
Wanneer ik zelf bang ben voor ongemakkelijke stiltes, zorg ik er voor dat ik tijdens het gesprek iets doe (indien mogelijk), bijvoorbeeld wandelen, een spelletje of skeeleren. Dan is het helemaal niet raar om even niks te zeggen.
Daarnaast kan je misschien ook beter eerlijk tegen je ouders zeggen dat je het moeilijk vind vrienden te maken. Door er over te liegen maak je het alleen maar zwaarder voor jezelf.