Ik heb twee vriendinnen die zwanger waren en nog studeerden. Het waren sowieso al twee weggegooide schooljaren. Ze werden vergeetachtig en miste de helft van die twee schooljaren. Daarna is het sowieso moeilijk om alles te plannen rond je kind en school, want je wereld wordt een stuk kleiner.
Daarnaast is je financiële plaatje belangrijk. Een kind kost veel geld, en je relatie gaat een paar klappen krijgen. Je wereld veranderd en gaat draaien om je kind, niet meer helemaal voor jezelf. Er wordt ook van je verwacht dat je een volwassene bent. Ook ruimte voor je kind, want nu neemt een kind nog niet veel ruimte in beslag, maar blijven wonen bij je ouders is geen pretje, zeker niet omdat die zich gaan bemoeien met de opvoeding. En heb je plek voor een kinderkamer zodat hij zijn eigen ruimte heeft om zich terug te trekken? En als je dat nu nog niet hebt, ben je ingeschreven bij de woningbouw voor een andere woning? Als je sociaal wilt huren mag je 7 jaar op een wachtlijst. Daarnaast (als je onder de 21/23 bent) Krijg je slechts huursubsidie voor een woning goedkoper dan ongeveer 425 euro.
Wanneer je er klaar voor bent? Ieder kan dat denk ik alleen voor zichzelf zeggen. Ik denk zelf dat ik wel al klaar ben om voor een kind te kunnen zorgen,. Volwassen genoeg om keuzes te maken voor het kind en dingen op te willen offeren voor het kind. Maar mijn leefsituatie is nog niet klaar voor een kind. Vandaar dat ik er nog niet voor kies.
|