Yup.
Ik vind zelfs dat maatschappijleer een van de belangrijkste vakken op school is, wat het gek voor mij maakt dat het eigenlijk een best overzien schoolvak is.
Maatschappijleer dient in het algemeen als een vak dat zich investeert in het lesgeven van beginnende kennis over het functioneren van mensen en burgers op verschillende gebieden.
Kort bedoeld, we hebben het hier over onszelf en onze omgeving, onze maatschappij. Dit natuurlijk voornamelijk op Nederlandse schaal (zonder hierbij weg te halen dat er weleens gekeken worden naar andere gebieden, culturen en landen).
Als er iets is dat de staat jou verplicht zou moeten leren, is het hoe jij uiteindelijk zal moeten functioneren als een burger en wat dit eigenlijk inhoudt. Best wel saaie shit soms (mij boeit het recht-systeem van de EU echt nul), maar ondanks dat nog steeds handy shit.
Ik vindt niet dat er centrale examens moeten komen voor maatschappijleer. Voornamelijk omdat ik het kut zou vinden nog één extra verplicht centraal examen te moeten doen. Maar het is wel een vak met veel meer algemene (dus niet persoonlijke of individuele) waarde dan bijvoorbeeld een vak zoals scheikunde.
|