| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
Nou vrolijke vlinder niet om jou aan te vallen hoor maar wat jij zegt is niet helemaal precies wat het inhoud. Wat jij allemaal omschrijft kan net zo goed iemand zijn die geintereseerd is in het occulte en spirituele in het algemeen. Tuurlijk is het zo dat heksen vaak de tarot leggen, goed overweg kunnen met edelstenen en kruiden, enz. Maar dat zijn gewoon de dingen waar de heks mee werkt. Net als een heleboel andere mensen. Heks zijn is meer dan dat. Het gaat niet om alles wat je doet en waarmee het je doet. Het is heel moeilijk om uit te leggen wat je heks maakt. Verbondenheid met de natuur is wel een van die dingen. Maar volgens mij WEET/VOEL je het zelf. En dan bedoel ik niet dat je gaat ego-trippen van 'oeh look at me I'm a witch!!" om maar wat te noemen. Je VOELT het.....anders kan ik het niet uitleggen.
Blessed be Silver Moonfox
|
|
|
|
je kunt een heks worden, nou ja niet ierdeen, er moet wel iets un je zitten , iets in je bloed......maar je kunt ten eerste wat informatie opzoeken wat de gevolgen zijn en je moet erg geintereseert in zulke spirituele dingen zijn niet zo van ow mijn vriendinnen zijn heks laat ik dat ook maar doen, nee zo gaat dat niet dus begin maar met wat informatrie erover te zoeken.
|
|
|
Verwijderd
|
Ok, het is dus allemaal onzin. De religie 'wicca' volgen is NIET hetzelfde als een heks zijn. Een heks is iemand die magische krachten heeft, niets meer, niets minder. Of die krachten bestaan, is nog maar de vraag. De term word ten onrechte gebruikt door wicca's en mensen met soortgelijke religies. Hetgeen ze 'magie' noemen en 'spells' komt over het algemeen neer op een hoop wishful thinking.
|
|
|
|
Verwijderd
|
De heksenvervolgingen zijn ontstaan uit pure angst.... De pest waarde rond, er was constant oorlog, etc. Er zijn helemaal geen wicca's vervolgd, omdat die religie nog niet bestond. Eventuele natuurgeloven zullen zich wel zo stil gehouden hebben dat ze ook niet werden aangesproken. De mensen die wel vervolgd werden, waren vooral ketters (die spontaan aanbidders van de duivel (= wat een heks toen was) genoemd werden), of vrouwen die op de een of andere manier opvielen - ouwe vrijsters, nogal vrijmoedige vrouwen, heel lelijke of heel mooie, met vreemde lichamelijke kenmerken of afwijkend gedrag...
|
|
|
|
|
Ik ben zelf geen heks, maar ik heb hier wel over nagedacht en gelezen.
Volgens mij is er: * 1: het archetype heks. Dat is het oer-denkbeeld van een heks, dat zie je bijv. in sprookjes en dromen. * 2: de mensen die op dat archetype lijken, die worden heksen genoemd. Dat kunnen oude vrouwtjes zijn met grote neuzen, maar ook bijv. de mensen die de oude religie volgden, en die de zondebok werden een paar honderd jaar geleden. Maar deze mensen worden eigenlijk alleen maar heks genoemd, het enige wat 'echt' bestaat is het oer-idee van een heks. Net zoals elfjes een oer-idee zijn. En zeemeerminnen. De mensen van nu gebruiken de (scheld-)naam heks als een soort geuzennaam. Maar vóór die vervolgingen waren het gewoon natuurgenezers uit het volk, die je kon vragen voor je problemen. Die mensen vind je in iedere cultuur. De term 'vroedvrouw' schijnt hier ook vanaf te komen. 'vroede' vrouwen betekent eigenlijk: wijze vrouwen. Die wijze vrouwen van toen hielpen dus ook bij bevallingen. Dus volgens mij zijn de tegenwoordige heksen geen echte heksen, ze worden zo genoemd maar wat ze doen is natuurgenezer zijn, en bezig zijn met wat tegenwoordig paranormaal genoemd wordt, helderziendheid en dergelijke. In die tijd was er voor bijna iedereen alleen lagere school, en nog geen leerplicht. En ook geen wetenschap, zij waren eigenlijk de enige dokters ongeveer als ik erover nadenk. Tegenwoordig gebruikt iedereen dure namen, paragnost, reiki master and so on. Ik denk dat ze in die tijd geen woordenboeken hadden om die moeilijke woorden in op te zoeken, en zich zo te noemen. Maar ze deden wél hetzelfde werk als de mensen nu. De wetenschap (die alles lijkt te weten) kwam later pas op. Wat mensen "magie" noemen, is eigenlijk alleen maar bedoeld om anderen mee te helpen. Zo zeggen heksen tenminste. Jammer dat die kruidengenezers van toen de scheldnaam 'heks' kregen, en gehouden hebben. Heeft voor veel mensen toch een negatieve bijklank. Terwijl het gewoon een vervolgde godsdienst is. ---- Snap ik het nu goed of zit het toch weer anders in elkaar, heksen van mystiek? Laatst gewijzigd op 20-09-2002 om 23:41. |
|
|
|
||
|
Citaat:
Wat zou de archetype van een heks eigenlijk zijn?
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Echte dokters zoals nu hadden ze toen niet nee, wel chirurgijnen. Dat waren meer oorlogsdokters geloof ik, die types die benen afzaagden en aderladingen deden. En idd die vroedvrouwen die hielpen bij zwangerschappen etc... Volgens mij waren er wel mensen met de titel 'dokter', die stonden nog wat hoger dan chirurgijnen en zo.... Later kwamen er wel echte dokters, die hadden alleen niet overal verstand van... mjah waarschijnlijk hebben we dat nu ook nog niet. |
|
|
|
|||
|
Citaat:
The European Witch-Hunts, c. 1450-1750 and Witch-Hunts Today ) Hier vind je exactere datums. De wetenschap was er toen inderdaad al, maar de natuurgenezers waren er eerder. Het is moeilijk om het archetype van de heks te beschrijven. Daar zou je een heel literatuuronderzoek voor moeten doen. In http://www.a3heer.myweb.nl/Jung_archetypen.htm wordt het "de levensbedreigende moeder" genoemd. Volgens mij is het wél iets negatiefs. Net zoals een vampier. Citaat:
Morgan, die 'echte' dokters kwamen er vanaf paracelsus, die voor het eerst scheikunde gebruikte om te genezen zeggen ze, en die leefde van 1493 tot 1541. |
|||
|
|
||||
|
Citaat:
De tijd waar jij over lijkt te praten vind ik de term 'kwakzalver' wel van toepassing. Citaat:
Citaat:
BRON : http://www.uroweb.org/index.php?structure_id=123 Leuk voorbeeld...
|
|
||
|
Over kwakzalvers: Als er nu kaf onder het koren is, zal er toen wel koren onder het kaf geweest zijn, is mijn gedachte.
Citaat:
Als ik de mensen die tegenwoordig als heksen bekend staan, negatief vond, dan zat ik niet op whiteshadow .
Laatst gewijzigd op 21-09-2002 om 01:21. |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
als je als je jezelf een heks noemt het geloof in een god en godin meent te hebben dan moet je wel ingewijd zijn in principe.
anders ben je geen *echte* heks. net zoals met christenen. Er zijn mensen die t geloof later krijgen maar die zijn van zichzelf uit geen christenen.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
(edit: haakje N haakje kan dus niet, stomme smilies )
|
|
|
|
|
|
jaaaaaaa maar de helft die hier op heeft gereageerd praat over iets heel anders dit bedoel ik helemaal niet ik geloof gewoon niet dat iemand die alleen geinteresseerd is in rituelen en horoscopen enz enz enz en heeel erg veel van kruiden afweet een heks is!!!!!!!! hallo?? wat versta je dan onder het "heks-zijn" dan is een kruidenier ook een heks, weetje volgens mij bedenkt hier gewoon iemand het idee van" de moderne heks" en dat je een heks bent als je geintereseerd bent in wat "heksendingen" genoemd worden, nou sorry hoor maar heks zijn houd toch meer in dat je ECHT kan toveren....
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Ik denk er zo over: je bent het, of je bent het niet, en als je je er toevallig voor interresseert (ik ook), kun je je door te leren en info te zoeken over heksen dus echt nog niet een heks noemen!! Zijn jullie helemaal van jullie bezempje gevallen????!!!
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Maar sommigen zien dat niet in, en voelen zich 'verkoren'. Arrogantie.
|
|
|
|
kun je als heks zijn geboren?das nieuw voor mij
volgens mij heet dat gewoon paranormaal vegaafd maar ok je kunt je als heks geboren noemen als je je vanaf jongs af aan heel erg verbonden voelt met de natuur. maar dan praten we dus over heel veel verschillende soorten heksen.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
| Advertentie |
|
|
|
|
|
|
wat versta je onder magische krachten?dat woord klinkt zo toverstokjes achtig
Iedereen heeft magie in zich zitten maar niet dat harry potter,sprookjes heksen gedoe. volgens mij snappen de meeste mensen dat nog niet ik neem aan dat we t dr in ieder geval over eens zijn dat een wiccan altijd een heks is maar een heks niet altijd een wiccan?( god en godin gedoe)
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
dat ligt er helemaal aan
wiccans werken met magie van het universum en de magie in zichzelf net zoiets als heksen doen. waar een wil is is een weg en het ligt er ook echt aan of je in bep. dingen geloofd. Misschien forceer je sommige dingen wel, who knows tis echt wat je geloofd de een geloofd dit de ander dat je mag mensen eignlk niet beoordelen op hun geloof.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar idd, er zijn behoorlijk veel mensen die een wicca-achtige religie hebben en zich heks noemen... eigenlijk onterecht. |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
ik geef je gelijk.( van dat mensen die magie gebruiken en heksen..dat dr verschil is)
want zover ik weet gebruikt weet iedere heks de gevolgen van magie (3 maal 3) en houd er ook vaak rekening mee (+uitzonderingen) en mensen die magie gewoon gebruiken (zijn zowiezo zzzzzoooooooooooveeeeeeeeelllll verschillende manieren voor) doen t toch niet specifiek met de 3 maal 3. maar dit zie ik dan van mijn kant
|
|
||
|
Citaat:
voor mensen die niet in magie geloven klinkt t raar en voor mensen die er wel in geloven gebeurd t meestal ook echt.
|
|
|
|
Dit is echt zo'n discussie waar nooit een einde aan komt. Iedereen heeft andere definities voor wicca of heks. Hoe weten we ooit welke de juiste is? is er wel een juiste? Wie/Wat beslist welke definitie goed of fout is? Het zijn maar woorden...
Het is alleen verschrikkelijk onhandig dat mensen de hele tijd dezelfde woorden gebruiken terwijl ze er eigenlijk verschillende dingen mee bedoelen... ![]() maargoed. Ik kan het toch niet laten om ook ff te vertellen hoe is wicca en heks-zijn dan zie. In mijn ogen is een heks gewoon iemand die magie gebruikt, Wat een wiccan dan precies is is moeilijker. Ten eerste is een Wiccan iemand die de tradities van Gardner volgt. Maar aangezien er nu zooooveel mensjes zijn die zichzelf wiccan noemen omdat ze geloven in de wet van drie (ofzow...) en de wiccan rede uit hun kop kennen en runen leggen, vind ik dat het woord wicca nu gewoon een nieuwe definitie heeft gekregen. Wat ook nog mogelijk zou zijn (taalkundig dan) is dat wiccan gewoon een synoniem is voor heks, en dus gewoon magiegebruiker. Maar ik weet niet helemaal precies hoe dat zit en hoe het woord wiccan is ontstaan... |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een wiccan is gewoon iemand die de religie wicca volgt. Je kunt ook niet iedereen die in een god gelooft christen noemen, die persoon kan ook zomaar een eigen soort geloof hebben. En wicca is dus weer het geloof dat Gardner ontwikkeld heeft. Er zijn heel veel mensen die, na twee fluffbunny sites gezien te hebben, denken 'oh lekker makkelijk, if it harms none do what thou wilst, en dan kan ik nog toveren ook' en dan noemen ze zich wicca en dan gaat het mis... |
|
|
|
|
|
Hoi, Mm,
Een heks is niet zomaar iemand die magie gebruikt. Iedereen gebruikt magie. Magie is het een mentale handeling van het mentale lichaam omzetten in een manifestatie. Als ik een boterham smeer, is dat geen magie, immers ik gebruik een mentale beweging om die te vervolgen met een fysieke. Als ik twee maanden lang mijn mentale energie richt, versterk en focus op de gesmeerde boterham, dan zal deze zich uiteindelijk fysiek in mijn leven manifesteren en is dit wel magie. Het heks-zijn is met grensen en woorden aan te geven. Het werkt niet als een a-diploma, nu kan je zwemmen... Het heks-zijn is persoonlijk in te vullen, veelal neemt men de naam aan omdat het precies beschrijft hoe ze zich voelen. Ze zijn nog geen betere term tegengekomen, het voelt als thuiskomen. Het is dan ook belangrijk om geen individualiteiten te gaan negeren als iemand zichzelf heks noemt. Ik ken vele heksen, maar toch hebben zij allemaal weer andere meningen en overtuigingen. Er zijn echter ook overeenkomsten. Ik vind het wiccan-zijn juist makkelijker te definieren dan het heks zijn... Heks-zijn heeft minder grensen. Overigens is een wiccan een heks, Niet elke heks een wiccan. Een koe is een zoogdier, Niet elk zoogdier is een koe. Op die manier dus. Ik ben een heks, geen wiccan. Als ik mezelf in een hokje wil laten duwen tegenover mensen die de inhoud niet kennen noem ik mezelf wel wiccan. Mensen die de werkelijke lading kennen zal ik dus nooit vertellen dat ik een wiccan ben. Als ik jou vraag: Wat is een mens? Zal ik van jou een heel ander antwoord krijgen dan van een ander. Zo beleeft ook iedereen het heks-zijn anders... ! Liefs en Bb, Darknezzz
|
|
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik bedoel dus dat iemand een soort religie heeft die op wicca lijkt, maar dat betekend niet dat ze heks zijn...Citaat:
Nee, dat is precies het omgekeerde - mensen met een christelijk achtige religie kunnen zich geen christenen noemen omdat ze bijvoorbeeld niet geloven dat Jezus de zoon van God was en gestorven is voor onze zonden (er zijn wel mensen die dat doen hoor, maar het punt van christen zijn is juist dat je dat gelooft). Zo kan iemand die een soort natuurgeloof heeft zich ook niet zomaar wicca noemen, omdat wicca ook regels heeft. Als je uit wicca dingen kiest die bij je passen, prima, maar dan ben je dus geen wicca. En zoals ik al zei, is een heks iemand die kan toveren. Ik geloof niet dat dat bestaat, dus voor mij is het nogal makkelijk - heksen bestaan niet. Maar als je wel in magie gelooft, tja, dan zijn de mensen die dat gebruiken dus heksen. *vindt in principe alles best, maar word erg moe van de mensen die twee sites zien en dan roepen dat ze een heks zijn, omdat het interessant klinkt* (en ja ik weet dat jij niet zo bent )
|
||
|
|
|
|
mm
hey morgan, jij hebt het wel over Gardner, maar er zijn meer stromingen in de Wicca dan alleen de Gardnerian. en je kan wel Wicca zijn zonder inwijding of initiatie (zoals jij het bedoeld) een inwijding krijg je alleen in en coven, want als je in je ééntje werkt is er niemand om je bij in te wijden. en een initiatie kun je ook gewoon krijgen, als jee soort openbaring. en over dat "toveren" dat kan gewon niet. en je kan dan wel zeggen dat Wicca's niet aan magie kunnen doen, dat doen ze wel, ze werken met kaarsen-/kruiden-/natuur/nog veel meer soorten magie bb Pherwilyaiel |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||