Citaat:
LUH-3417 schreef:
Ik weet niet precies wat ik met je tekst aanmoet. Het is te lezen als een verhaal van iemand die een meisje ontmoet heeft en waarmee hij een leuke middag beleefd heeft waardoor zijn zelfvertrouwen weer wat groter is geworden.
De halve dagboeknotitie halverwege maakt het echter moeilijker. Het beslaat bijna de helft van de tekst, dus het is vast belangrijk. Is het dan meer autobiografisch gekleurd, of wil de schrijver een boodschap de wereld in sturen? Punt één duidt op het laatste, maar het tengere lichaam en de ongeverfd haren pleiten duidelijk voor de persoonlijke variant.
|
Je gaat er wel erg serieus op in
Het is een tijd geleden dat ik geschreven heb en ik wou het op de één of andere manier kwijt. Je zou kunnen zeggen dat het een mengelmoes van beide is. In de dagboeknotitie stuurt de schrijver een bericht uit aan zichzelf. Hij heeft een laag zelfvertrouwen en is een beetje verbaasd over wat hij die middag heeft beleefd.
En ja, het is autobiografisch
Citaat:
Het is echter de titel die mij het meeste dwars zit. De vraagvorm is lastig. Een mededelende zin als titel kan aangenomen worden als een motto, maar een vraagzin kan bevestigd of ontkent worden in het verhaal. We moeten dus een geheimzinnige weg vinden die al dan niet naar binnen voert om verder te komen.
|
LoL
De titel is een lokaas; hij daagt je uit het verhaal te lezen en laat je op het einde - met opzet - in het donker tasten
Want de vraag stelt zich: heeft de schrijver iets ontdekt wat hij eigenlijk altijd al wist, maar zich niet bewust van was? Of houdt hij zichzelf voor de gek? Hier wordt het geheimzinnig, want alleen hij zal uiteindelijk kunnen bepalen hoe het zit. Hij moet er nog steeds achter komen.
Citaat:
Maar misschien zoek ik er wel te veel achter. Ik zou het wel leuk vinden wat jij als schrijver vindt van mijn gebrabbel hier boven. Lul ik een slap gat in de leegte of snijd ik hout?
|
Je daagt me uit anders naar mijn eigen verhaal te kijken. Wat op zich heel goed is
Citaat:
Je schijnt moeite te hebben met het beginnen van een alinea. Of dit binnen het teken van op een geheimzinnige wijze de lezer de alinea binnenvoeren laten we even buiten beschouwing. Dingen als "Daar staat ze," en "Tsja, daar zit ik dan in de trein." doen nogal knullerig aan. Maar er dan van "Zij stond daar 's avonds op het perron." en "In de trein gezeten, wilde ik dat ik beter afscheid had genomen,..." Daar en Tja zijn geen goede binnenkomers.
|
Goede tip. Ik zal er voortaan rekening mee houden
Wel is het zo dat ik het als directe belevenis wil beschrijven en niet in de verleden tijd wil spreken.
Citaat:
De hoofdpersoon praat nogal veel met zichzelf. Soms wordt dit echter aangegeven met aanhalingstekens en de tekst "denk ik bij mijzelf" en soms is het gewoon vanuit de verteller geschreven. Opzet of slordigheid?
|
Een beetje slordig vrees ik. Ik zal voortaan proberen het geheel vanuit de verteller te schrijven. Dan loopt het iets beter denk ik
Citaat:
Voornamelijk met de titel maak je me erg nieuwsgierig. Totdat ik die een plaats heb kunnen geven in het verhaal, kan ik er weinig over zeggen.
|
Uitleg staat hierboven
Citaat:
Stilistisch ben je nog wel op zoek naar een eigen draai het gaat zeker niet onaardig.
|
Ja, ik moet weer vaker schrijven
Bedankt voor de opbouwende kritiek