Oud 26-09-2002, 20:02
La Femme Nikita
La Femme Nikita is offline
Hoe moet je te werk gaan als je een boek wil gaan publiceren?

Ik ben namelijk al een tijdje met een verhaal bezig maar het is nog lang niet klaar, nou zou ik eigenlijk wel willen weten hoe dat in zn werk gaat als ik mn verhaal zou willen publiceren. Niet dat ik dat nu wil, maar misschien later.
Oud 26-09-2002, 20:33
Verwijderd
Ik heb zelf geen enkele ervaring met het publiceren van een boek, of in ieder geval niet veel, maar ik kan je vertellen dat het vrijwel onmogelijk is om als onbekende schrijver een uitgever te strikken.

In deze tijden waarin iedereen de pen kan pakken en kan schrijven wat hij maar wilt, is het aantal amateurschrijvers enorm. Maar een zeer klein deel daarvan heeft het in zich om ooit gepubliceerd te worden.

De eerste stap kan zijn het verzenden van je manuscript naar een uitgever die misschien geïnteresseerd zou kunnen zijn. Als je geluk hebt, leest iemand daar de eerste paar bladzijden, als je nog veel meer geluk hebt, krijg je het teruggestuurd met hun afwijzing, mening en opmerkingen en als je extreem veel geluk en talent heb, vragen ze je om meer. Dat laatste komt echter vrijwel niet voor. Bijna geen enkele uitgever gaat in zee met een compleet onbekende auteur. Hij kijkt uit waar hij zijn geld in investeert.

Het beste is daarom ook door naamsbekendheid op te bouwen. Probeer aan zoveel mogelijk wedstrijden mee te doen met andere verhalen of laat zoveel mogelijk mensen je werk lezen. Vervolgens zou je eens een verhaal kunnen sturen naar een tijdschrift dat in jouw straat past en wie weet komt daar wat van.

Dat is allemaal nodig omdat je dan een literaire CV bij elkaar sprokkelt. Een uitgever legt een manuscript met het bijschrift "Dit is mijn allereerste schrijfwerk." eerder opzij dan een manuscript waar een brief bij zit waarin staat dat je al dertien landelijke wedstrijden gewonnen hebt en in zes bladen geplubliceerd ben. Hij heeft dan meer vertrouwen in je kwaliteit.

Voor nu kan mijn advies zijn om zoveel mogelijk te schrijven en lezen. Dat is de beste manier om het schrijven onder de knie te krijgen. Let niet al te veel op de reacties van bloedverwanten of familie, maar probeer objectieve reacties te regelen (via internet, zoals bijvoorbeeld hier of op een andere site) en ontwikkel jezelf zo.

Wat in dit geval ook handig kan zijn is het boek 'Over leven en schrijven' van Stephen King, waarin hij naast een hoop schrijftips uit de losse hand ook nog een verteld hij hoe het voor elkaar gekregen heeft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 09:34
La Femme Nikita
La Femme Nikita is offline
Dankje wel!!
Oud 27-09-2002, 12:50
p-chez
p-chez is offline
Of je geeft het op eigen beheer uit.
Reageren