Oud 04-09-2002, 20:02
Kozak
Kozak is offline
Is tijd niet gewoon door de mens bedacht?
Oud 04-09-2002, 20:21
waaromniet?
waaromniet? is offline
Tijd is niet door de mens bedacht, het is iets dat verandering mogelijk maakt. D mens heeft bepaalde vormen van tijdsindeling en meting bedacht.
Oud 04-09-2002, 20:30
legatus
legatus is offline
Citaat:
het is iets dat verandering mogelijk maakt.
Volgens mij maakt verandering tijd mogelijk. De definitie tijd is een menselijke term.
Oud 04-09-2002, 20:46
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
ja dat is net soon vraag als.
hebben de levende wesens die ogen hebben het licht bedacht?
want als er geen ogen zouden bestaan in het universum., zou er dan ook geen licht zijn?.. als toch niemand het ziet waarom is het er dan.
dus het is bedacht door de wezens met ogen.<-- die dat zogenaamde 'licht' konden zien.
zo is het ook met tijd, alleen dan is het niet de ogen die het bepalen maar het bewustzijn opzich.
Oud 04-09-2002, 21:26
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
legatus schreef:

Volgens mij maakt verandering tijd mogelijk. De definitie tijd is een menselijke term.
Dat hangt er vanaf van welke kant je het bekijkt, dat het onlosmakelijk met elkaar verbonden is lijkt me duidelijk.
Oud 04-09-2002, 21:26
Tampert
Tampert is offline
tijd, lengte, breedte en diepte zijn eigenschappen/dimensies die aan onze wereld worden toegekend. Tsja... Als tijd verzonnen is, is lengte dat ook. Deze zaken geven namelijk allemaal een maat van een object aan
Oud 04-09-2002, 22:10
SiGmA
SiGmA is offline
Citaat:
legatus schreef:
Ik heb wel eens boeken gelezen over het ontstaan van het heelal enzo, en daarin schreven ze zoiets als:

"Met de oerknal onstond ruimte en tijd"

Hoe moet ik dat opvatten dan?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 22:13
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
SiGmA schreef:

Ik heb wel eens boeken gelezen over het ontstaan van het heelal enzo, en daarin schreven ze zoiets als:

"Met de oerknal onstond ruimte en tijd"

Hoe moet ik dat opvatten dan?
Daarvoor was er dus geen ruimte en geen tijd. Er was niks.

Tijd begon toen de oerknal er was. Het valt bijna niet voor te stellen... Maar dat is dus de theorie erachter
Oud 04-09-2002, 22:26
SiGmA
SiGmA is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Maar legatus schreef dat de mens tijd heeft bedacht, dan kan het toch niet gewoon 'ontstaan' zijn?
Tijd is volgens mij namelijk ook verzonnen door de mens om orde te scheppen in zijn bestaan, en is niet zomaar ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 23:06
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
SiGmA schreef:

Maar legatus schreef dat de mens tijd heeft bedacht, dan kan het toch niet gewoon 'ontstaan' zijn?
Tijd is volgens mij namelijk ook verzonnen door de mens om orde te scheppen in zijn bestaan, en is niet zomaar ontstaan.
Tijd is wel degelijk, en wij hebben het vervolgens een definitie gegeven... De mens is 'tijd' gaan beschrijven, en de eigenschappen ervan gaan bepalen zeg maar. En er blijkt dus dat tijd een begin had. Dat hebben we niet verzonnen, maar theoretisch uitgezocht.

Als bleek dat 'tijd' altijd heeft bestaan, dan is dat dus een deel van de beschrijving van tijd..

Het is een beetje abstract allemaal...
Oud 04-09-2002, 23:18
legatus
legatus is offline
Citaat:
En er blijkt dus dat tijd een begin had. Dat hebben we niet verzonnen, maar theoretisch uitgezocht.
Theoretisch. Maar in de praktijk bestaat tijd niet. Het is menselijke perceptie en nodig voor wetenschappelijke berekeningen.

Heb je voor tijd een begin nodig? We hebben de definitie van tijd toegekend aan onze beleving ervan. Tijd is het magische element dat alles in beweging zet?

Tenslotte is er ook geen verleden of toekomst. Alleen een nu.

Er is een constante verandering, maar dat bedoelen we niet met tijd.
Oud 05-09-2002, 09:01
Verwijderd
Ik denk dat ik een wiel belangrijker vind dan tijd..
Zonder iets met wielen kom je nl niet op tijd
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 09:54
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
legatus schreef:

Er is een constante verandering, maar dat bedoelen we niet met tijd.
Ik zou niet weten wat we anders met tijd zouden moeten bedoelen

wij hebben de constante verandering min of meer een naam gegeven. We hebben vier willekeurige dimensies benoemd (in onze vierdimensionale wereld). De keuze van de richting engrootte van de tijd is puur arbitrair, maar het bestaan ervan niet.
Oud 05-09-2002, 16:09
legatus
legatus is offline
Citaat:
We hebben vier willekeurige dimensies benoemd
Volgens mij zijn we nog steeds zijn we op zoek naar die vierde dimensie.

Citaat:
Ik zou niet weten wat we anders met tijd zouden moeten bedoelen
Er word gesuggereerd dat tijd de drijfveer achter beweging is. Alsof het stopzetten van tijd, het stopzetten van beweging is.

Laatst gewijzigd op 05-09-2002 om 16:12.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 01:23
Snaak
Snaak is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

hoe ontstaat die oerknal? uit NIKS?

en als dat uit niks kan ontstaan, waarvoor is dat dan maar 1x gebeurd?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 11:01
Egyptian
Egyptian is offline
Scholieren.com Forum
Oud 08-09-2002, 13:23
ratsja
ratsja is offline
wat is tijd dan ?
Oud 08-09-2002, 15:33
Snaak
Snaak is offline
Citaat:
Egyptian schreef:
Scholieren.com Forum
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 09:25
Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

Tijd begon toen de oerknal er was. Het valt bijna niet voor te stellen... Maar dat is dus de theorie erachter
kijk, die theorie suckt dus?
situatie/moment 1: er is niks
situatie/moment 2: er is ruimte en tijd
tussen de 2 situaties heeft zich obviously een verandering voorgedaan
d.w.z dat het dus twee verschillende 'momenten' zijn
van het ene 'moment' naar het andere gaan (de "big bang")
kan niet zonder 'tijd'
tenminste, dat denk ik dan

en deze topic is heel oud oeps
Oud 30-09-2002, 10:34
Raeden
Raeden is offline
Citaat:
Kozak schreef:
Is tijd niet gewoon door de mens bedacht?
dat is eigenlijk meer een filosofische vraag, oonderwerp is bij ons op school pas behandeld.
tijd als in chronologie, een lijn waarop een verleden, een toekomst, en een altijd vooruitbewegend stipje ganaamd heden zijn afgebeeld, de tijd die je in de wetenschap gebruikt om metingen te doen, is door mensen bedacht. er is ook een andere tijd, de 'duur'. duur is de waarde die je aan een bepaalde 'tijd' geeft, zo kan een uur voor je gevoel eeuwig duren, of juist heel kort. Deze 'duur' zit in je, iederen heeft gevoel voor duur, vannaf de geboorte.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 23:23
Shutdown
Shutdown is offline
ik kan in ieder geval zeggen dat tijd niet bestaat , daarom kan je er ook niet in reizen

alles is constant en alles beweegt, je kan iets tijd noemen als je ergens op moet w88, maar in feite sta je ff stil tot de beweging voltooidt is. Met een beweging bedoel ik dan bijv :

w88 op iemand die naar jou toekomt

w88 op de printer tot ie klaar is

w88 op iemand aan de andere kant van de chat tot die uitgetypt is en op enter ramt

je kan zeggen, "morgen" of "als de aarde 180 grade gedraait is"
Oud 01-10-2002, 06:24
Raeden
Raeden is offline
Citaat:
Shutdown schreef:
ik kan in ieder geval zeggen dat tijd niet bestaat , daarom kan je er ook niet in reizen
daar ben ik het mee eens, als iets er nu is, hoe kan het er dan zijn als je nu teruggaat naar twintig jaar geleden, het is immers nog hier..
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 19:01
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
rysdigital schreef:
kijk, die theorie suckt dus?
situatie/moment 1: er is niks
situatie/moment 2: er is ruimte en tijd
tussen de 2 situaties heeft zich obviously een verandering voorgedaan
d.w.z dat het dus twee verschillende 'momenten' zijn
van het ene 'moment' naar het andere gaan (de "big bang")
kan niet zonder 'tijd'
tenminste, dat denk ik dan

en deze topic is heel oud oeps
nee, situatie/moment 1 bestaat gewoon niet. Misschien is het wel zo dat in het allerbegin van ons heelal alles zó snel bewoog dat de tijd oneindig snel liep waardoor er dus nooit een vóór is geweest. Dat is echter alleen maar loze theorie en wat we nu alleen met een beetje zekerheid kunnen zeggen is dat tijd toen is ontstaan
Oud 04-10-2002, 09:36
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Dat er wel tijd moet zijn volgt uit dit voorbeeld.

Stel je voor dat je een kopje op tafel hebt. En dat kopje valt op de grond. Daarmee is de Entropy/chaos van het heelal toegenomen (de entropy van het heelal neemt altijd toe). Daarom zul je ook nooit waarnemen dat een kopje kapot van de grond weer heel (dat zou namelijk een afname van wanorde en een toename van orde betekenen)op de tafel gaat staan.
Zou dat wel gebeuren, dan is dat strijdig met de 2e wet van de themodynamica. Dit noemen we dan ook de thermodynamische pijl van de tijd.
Zou het heelal in een Ongeordende toestand begonnen zijn en in een Geordende toestand eindigen. Dan zou dat betekenen dat je gebeurtenissen zoals hierboven beschreven moet kunnen aanschouwen. De orde van het Heelal is toegenomen met het kapotte kopje dat weer heel op de tafel staat.

Daarnaast heb je de psychologische pijl van de tijd die zo en zo in de richting van de thermodynamische pijl moet wijzen.

De psychologische pijl van de tijd is het verstrijken van de tijd zoals wij dat gevoelsmatig ervaren. We herinneren de toekomst niet. Want zou onze gevoelsmatige pijl van de tijd in de tegenovergestelde richting van de thermodynamische pijl wijzen, dan moet ik mij de toekomst herinneren. En dus weten/herinneren hoe het kopje kapot op de grond lag, voordat het op de tafel staat.

En we hebben nog de kosmologische pijl van de tijd wijst ook in de richting van de andere 2. Dat is de richting van de tijd, waarin het heelal uitdijt en niet samentrekt.

He begin van het heelal is een staat van geordendheid geweest. Omdat met het verstrijken van de thermodynamische pijl de wanorde toeneemt.

Zou het begin van het Heelal een totale ongeordende toestand zijn geweest. Dan kan er ook geen toename van wanorde zijn, en zou die constant moeten blijven. En dus zou anders de thermodynamische pijl in de tegenovergestelde richting van de kosmologische pijl moeten wijzen. Geen van beide mogelijkheden komt overeen met onze waarnemingen.

Dus tijd is een één richtingverkeer. Zou dat niet het geval zijn, dan moeten we ook kennis hebben van de toekomst. Dingen van kapot weer heel worden b.v.

Groetjes
Ben(die dit verhaal van Stephen hawking heeft
Oud 04-10-2002, 17:45
REIE
REIE is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Dat er wel tijd moet zijn volgt uit dit voorbeeld.
Verder is er ook een soort onomkeerbare afstand in tijd tussen oorzaak en gevolg.
En verder streeft alles naar een stabiele toestand uit zich zelf, voeg maar warm en koud water bij elkaar, dan krijg je lauw water. En dat splitst zich niet weer naar koud en warm.

REIE
Oud 04-10-2002, 19:29
22B
22B is offline
Grootste is het niet, maar toch wel 1 van de groteren. Namelijk Gratis, koud BIER!!! Dat is zon btje t beste wat er is. En verder nog de auto, het schrift, de kleding, het huis en de elektriciteit. Moeilijk om er 1 uit te kiezen. Hahahahaha
Oud 12-10-2002, 10:25
Verwijderd
Tijd is bedacht als maatstaf. Zodat alles wat duidelijker wordt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten