Oud 18-10-2002, 23:48
Elena
Elena is offline
Het gedicht hieronder is geschreven door Joost van den Vondel. Hij heeft het gedicht geschreven om zijn vrouw te troosten na de dood van constantijn, hun zoontje. Het gedicht is in de oorspronkelijke spelling. (geschreven in 1632.)

Woorden die voorzien zijn van een nummer zijn vertaald.

Kinder-lyck

Constantijntje, 't zaligh kijntje
Cherubijntje 1 , van om hoogh,
D’ydelheden 2 , hier beneden,
Uitlacht met een lodderoogh 3 .
Moeder, zeit hy, waarom schreit ghy?
Waarom greit 4 ghy, op mijn lyck?
Boven leef ick, boven zweef ick,
Engeltje van ’t hemelrijck:
En ick blinck’er, en ick drincker,
‘tGeen de schincker alles goets 5
Schenckt de zielen, die daar krielen 6,
Dertel van veel overvloets.
Leer dan reizen met gepeizen 7
Naar pallaizen, uit het slick
Dezer werrelt, die zoo dwerrelt 8 .
Eewigh gaat voor oogenblick.

1. Engeltje
2. vergankelijkheden
3. glimlach
4. huilt
5. bedoeld is: God
6. krioelen
7. overleg
8. verward is

Ik vind het persoonlijk één van de mooiste gedichten die ik ken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2002, 09:19
Verwijderd
Mwahh..Ik hou niet van die spelling.. Opzich is het voor Vondel en zijn vrouw natuurlijk een heel speciaal gedicht omdat het over hun zoontje gaat, maar voor mij is het een gedicht als zovelen. Er is iemand overleden, de mensen rouwen en de overledene probeert ze er een beetje overheen te helpen door te zeggen dat hij het goed heeft en zo...

Maar das natuurlijk mijn persoonlijke mening
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 23:11
Elena
Elena is offline
Je houdt niet zo van die spelling en dit gedicht is voor jou als voor zovelen? Enig idee wie Vondel is? Enig idee wat dit gedicht en deze dichter betekenen voor de literatuurgeschiedenis? Ik denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 13:36
Anne
Anne is offline
Ik kende het gedicht al. Het is inderdaad heel mooi, maar je moet er wel even tijd insteken, het is niet zo dat je dit gedicht even leest en het dan helemaal begrijpt.
Oud 21-10-2002, 19:14
REIE
REIE is offline
Citaat:
Elena schreef:
Enig idee wie Vondel is?
Ja, een Vlaming! Ik vind de gedichten uit zijn periode een beetje hoogdravend. Een sonet van hem (of van een tijdgenoot) over de tijd vind ik ook mooi. Kent iemand deze toevallig?

REIE
Oud 22-10-2002, 11:06
Anne
Anne is offline
Mag ik dan zo vrij zijn hier een gedicht te posten, dat ik nu aan het behandelen ben in mijn studie en het graag zou willen delen met jullie (omdat ik het zo mooi vind )?

De hooge Zon (P.C. Boutens)

De hooge Zon heeft heden schoon bevonden
De bleeke Herfst. Dalend tot waar zij zat,
Heeft hij uit nevelsluiern teer ontwonden
Haar tengre lijf van tranen en nachtdauw nat.

En diep in 't bosch, waar fijne doodverblonde
Blaren bevloeren 't wildomstamde pad,
Ruischen in dans hun lichtverliefde ronden,
Zijn goudnaakt gloriend om haar lijfs bleekmat.

En heel den dag heeft hij haar toegefluisterd
Wilde wals van leven dat niet voor haar is,
En vroomgeloovig heeft ze een dag vergeten
Der eigen droeve ziele zeker weten,
Uit stagen val van dorre blaen beluisterd:
Dat Dood haar bruigom wordt als winter daar is
Oud 22-10-2002, 16:56
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Elena schreef:
Je houdt niet zo van die spelling en dit gedicht is voor jou als voor zovelen? Enig idee wie Vondel is? Enig idee wat dit gedicht en deze dichter betekenen voor de literatuurgeschiedenis? Ik denk het niet.
Als ik even een deserteur van de VOC mag citeren: "Likt mijn den Aarsch en schiet dan nog eens."

Dit is geen argument, hmmm? Wat kan mij het nou verrotten wie Joost van den Vondel is? Is dat interessant? Je mag het bést mooi vinden, je doet maar, doe ik ook. Maar praat geen onzin.
Oud 23-10-2002, 00:39
Elena
Elena is offline
haha amateur. Je maakt jezelf belachelijk. Als je niet weet wie Vondel is, stop dan aub met dichten wil je?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 05:45
murwari
murwari is offline
Citaat:
Elena schreef:
stop dan aub met dichten wil je?
Dat zou ik jammer vinden...Het al dan niet kennen van Vondel is daar trouwens ook geen rede voor.

Heel leuk dat je dit gedicht wil delen met ons, ook goed dat je sommige delen even hebt vertaald... Maar misschien moet je 'proberen' begrijpen dat er mensen zijn die het niet kennen of deze interesse/mening niet delen. Als je enkel zo gaat en kan reageren op mensen die kritiek hebben op het gedicht, heeft het topic weinig waarde meer over.

Dat zou ook jammer zijn voor het gedicht, niet?
Oud 23-10-2002, 10:00
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Elena schreef:
haha amateur. Je maakt jezelf belachelijk. Als je niet weet wie Vondel is, stop dan aub met dichten wil je?
Njet, ik laat me lekker door zoiets als jij niet vertellen of ik moet dichten of niet. Je mag dan wel je geld verdienen met je dichtsels, wie ze koopt... naja, genoeg dwazen hier in Nederland. Maar dat neemt niet weg dat je wel eens een toontje lager mag gaan zingen, je conclusie dat ik niet weet wie die halfgare Vondel was is lichtelijk prematuur en gebaseerd op te weinig informatie. Punt is dat die middeleeuwse figuur mij niet zo kan boeien, derhalve kan het me niet verrotten wie hij was, da? Zo, kusje en tot ziens, hm?
Oud 23-10-2002, 11:32
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
Elena schreef:
Hahahahhaa, sorry....

Wat hebben het kennen van 'Van den Vondel' en het gedicht mooi vinden met elkaar te maken?
Ik ben het volkomen met Myself eens én ik ken 'van den Vondel'....
En ja, ik weet wat hij betekent heeft voor de literatuurgeschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 11:40
Anne
Anne is offline
Citaat:
Kimry schreef:
Wat hebben het kennen van 'Van den Vondel' en het gedicht mooi vinden met elkaar te maken?
Dat is inderdaad zo. Ik ga nu een heel stom voorbeeld geven en daar wil ik geen commentaar op, maar stel dat Balkenende heel veel voor Nederland gedaan had, dan hoeft iedereen het toch niet meteen met hem eens te zijn?
Ik vond het gedicht mooi, maar als iemand anders het geschreven had, had ik het net zo mooi gevonden. Naam zegt wel iets, maar zeker niet alles. Dat is wel te merken aan bovenstaande reacties.
Oud 23-10-2002, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Elena schreef:
Ze zegt iig niet ja en amen op iets wat toevallig van de 'heilige' Vondel is, ze durft haar eigen mening te geven. En die heb je maar te accepteren of je het er nu mee eens bent of niet.

Dat het van Vondel is betekend niet automatisch dat het een geweldig gedicht hoeft te zijn. Eventueel literair, maar voor mensen persoonlijk hoeft dat zeker niet. Smaken verschillen nu eenmaal.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 00:12
Elena
Elena is offline
Haha

Mijn god, dit noemen jullie een dichtforum?
Ik lees dit met enige verbazing. Gaan wij nu de genialiteit van deze man ontkennen? Gaan we de mening van een puberend mannetje, die overigens geen idee heeft waar hij over praat, zo ontzettend serieus nemen? Allemaal heel leuk en aardig en toen ik zo oud was schopte ik ook overal tegenaan, maar ik kan je dit vertellen; je komt er geen steek verder mee. ik zou zeggen kindertjes kijk ende leer.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 07:24
Verwijderd
Citaat:
Elena schreef:
Ik lees dit met enige verbazing. Gaan wij nu de genialiteit van deze man ontkennen? Gaan we de mening van een puberend mannetje, die overigens geen idee heeft waar hij over praat, zo ontzettend serieus nemen? Allemaal heel leuk en aardig en toen ik zo oud was schopte ik ook overal tegenaan, maar ik kan je dit vertellen; je komt er geen steek verder mee. ik zou zeggen kindertjes kijk ende leer.
Houd jij van Picasso? Vind jij dat Van Gogh mooi schildert? Of vind je Mondriaan brilliant? Of ga je toch voor Dali? Ik geloof je niet als je zegt: 'ik vind het allemaal zulke mooie schilderijen!'. Meningen over kunst, literatuur, poëzie en dergelijke zijn gebaseerd op smaak, je vind niet alles mooi. Gelukkig niet, anders zou het erg saai worden. Dat iemand misschien geniaal was (meningen verschillen, de helft van Nederland vind Pim ook geniaal, de andere helft denkt er toch heel anders over) betekend niet dat al zijn gedichten automatisch geweldig zijn. Het is jouw mening, die wordt door anderen geaccepteerd, neem dan ook de beleefdheid de mening van anderen te accepteren. Meningen verschillen nu eenmaal.

'Toen jij zo oud was', hoe oud ben je nu dan? En vergeet niet dat dit een scholieren forum is, die er dus misschien anders tegen aan kijken: daar kun je ze niet op afrekenen. En bovendien, zij geven iig hun eigen mening, zeggen niet 'ow, het is van Vondel, dus het is goed'.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 08:43
tacidvs
tacidvs is offline
[edit]Ik wou je quoten en zeggen dat aan dit soort reacties ook niemand wat heeft, maar ik vind hem toch wat te ver gaan om hem te laten staan (zelfs met een als icoontje), vandaar dat ik hem aanpas.[/edit]

Laatst gewijzigd op 30-10-2002 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 00:37
Elena
Elena is offline
Citaat:
Houd jij van Picasso? Vind jij dat Van Gogh mooi schildert? Of vind je Mondriaan brilliant? Of ga je toch voor Dali? Ik geloof je niet als je zegt: 'ik vind het allemaal zulke mooie schilderijen!'. Meningen over kunst, literatuur, poëzie en dergelijke zijn gebaseerd op smaak, je vind niet alles mooi.
Leonoor, Leonoor. Je gaat me toch niet vertellen dat je de ware schoonheid niet ziet? Prachtwerken. Picasso, van Gogh, Mondriaan en Dali. Subliem. Dit even offtopic beste leonoor, want ben jij niet de forumbaas van DoP?

Jongens, het geeft niks als je een leek bent, maar doe je dan niet voor als een expert. Want wees eerlijk; waar haal je het gore lef vandaan.

Het Punt:

Ik zal geen namen noemen, tacidvs, maar sommige mensen weten niet waarover ze praten en moeten de ware schoonheid nog ontdekken. Zo is het met schilderkunst, zo is het met dichtkunst. Pas als je het begrijpt, kan je het mooi vinden.

Nou kindertjes, ik heb ook nog een wijze raad, want ik zie dat er geen tijd en aandacht wordt besteed aan de betere gedichten. Als we daar nou eerst eens iets van leren en dan zelf aan de slag gaan met onze mislukte sinterklaasgedichtjes, dan komt het allemaal goed. Wie kan groot worden zonder goede leermeester?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 08:50
tacidvs
tacidvs is offline
't is jammer, dat je mijn reply niet gelezen hebt, schepsel schools. Je neemt onterecht aan dat ik jouw god niet ken, ik kots op hem en deze volgeling. En aangezien ik hier niet mag zeggen wat ik wil, doe je het daar maar mee, dwaas kind.
Oud 02-11-2002, 09:55
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
Elena schreef:
Jongens, het geeft niks als je een leek bent, maar doe je dan niet voor als een expert. Want wees eerlijk; waar haal je het gore lef vandaan.

Whahahahaha....... *ligt nu over de grond te rollen*

Ik ben geen leek. Ik weet wie Vondel is, net zoals waarschijnlijk het grootste gedeelte van de mensen hier.
Ik ken het gedicht van binnen en van buiten, de woordspeling, het typerende voor die tijd, alles.
Dus durf me geen leek te noemen.

Toch vind ik het gedicht helemaal niets. En of het nou van Vondel is of van een één of andere onbekende dichter, boeit me werkelijk niets. Als naamsbekendhied ook gelijk er voor zorgt dat alles wat je maakt door iedereen als meesterwerk betiteld wordt, zijn we erg ziek bezig........
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Elena schreef:
Leonoor, Leonoor. Je gaat me toch niet vertellen dat je de ware schoonheid niet ziet? Prachtwerken. Picasso, van Gogh, Mondriaan en Dali. Subliem. Dit even offtopic beste leonoor, want ben jij niet de forumbaas van DoP?
Elena, Elena, je gaat me toch niet vertellen dat jij alles van 'de grote dichter' zomaar zonder meer mooi vindt? Heb je geen eigen mening? Jij vindt dat alles wat van iemand die naam heeft mooi is? En je gaat me toch niet vertellen dat je dit de moeite vindt offtopic te gaan.

Citaat:
De enige die zich voordoet als expert ben jij, de rest geeft hun mening als mens.

Citaat:
Het Punt:

Ik zal geen namen noemen, tacidvs, maar sommige mensen weten niet waarover ze praten en moeten de ware schoonheid nog ontdekken. Zo is het met schilderkunst, zo is het met dichtkunst. Pas als je het begrijpt, kan je het mooi vinden.

Nou kindertjes, ik heb ook nog een wijze raad, want ik zie dat er geen tijd en aandacht wordt besteed aan de betere gedichten. Als we daar nou eerst eens iets van leren en dan zelf aan de slag gaan met onze mislukte sinterklaasgedichtjes, dan komt het allemaal goed. Wie kan groot worden zonder goede leermeester?
Als je iedereen hier kinderen vindt (en het is tenslotte een forum voor scholieren), de dichtkennis enz hier niet hoog genoeg vindt en je hun aan jouw mening afwijkende mening niet kunt accepteren, is het misschien een idee als je een proffesioneel dichtforum op zoekt? Of een bundel gaat schrijven ofzo? En waar zijn jouw reacties op betere gedichten? Geef het goede voorbeeld en besteedt aandacht aan de volgens jouw betere gedichten (en dan niet aan eentje). Maar accepteer dan ook de mening van anderen, het forum is ervoor om te discussieren, wanneer iedereen dezelfde mening heeft valt er weinig te discussieren.

Laatst gewijzigd op 02-11-2002 om 10:07.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 16:46
Anne
Anne is offline
Citaat:
Elena schreef:

Elena, ik heb een vraagje. Wat maakt ons tot een leek en jou niet? Ik heb jou nog amper een gedicht zien posten, alleen maar commentaar geven in dit topic. Het kan aan mij liggen hoor, maar ik wil graag het bewijs zien dat jij zogenaamd geen leek zou zijn en wij wel. Tot die tijd mag je mij geen leek noemen, afgesproken?
En vind jij echt alle gedichten van Vondel mooi? Al zou dat zo zijn, dan hoeven wij ze toch niet mooi te vinden? Smaak, meningen... het is verschillend, net zoals er verschillende mensen bestaan. En dat is maar goed ook, anders zou het zeer vervelend en saai worden.

He, wat leuk, zo'n discussie.
Oud 02-11-2002, 16:48
tacidvs
tacidvs is offline
En wát een politiek correct gedrag van een aantal mensen

Kortzichtig oordelen, tuig...
Oud 02-11-2002, 20:19
Anne
Anne is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
En wát een politiek correct gedrag van een aantal mensen
Moi?
Oud 03-11-2002, 17:36
Elena
Elena is offline
oh sorry Kimry. Jij bent 16 en studeert al 4 jaar Nederlands neem ik aan? Nou kinderen, ik wel. En tot mijn stomme verbazing gaat het geouwehoer gewoon door. Over die zogenaamde eigen mening leonoortje. Het is een prachtdichter, maar dat is mijn mening. Tacidvs eerst lezen, dan commentaar geven en dan praten we over 6 jaar verder, snotneus.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 18:04
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
Elena schreef:
oh sorry Kimry. Jij bent 16 en studeert al 4 jaar Nederlands neem ik aan? Nou kinderen, ik wel. En tot mijn stomme verbazing gaat het geouwehoer gewoon door. Over die zogenaamde eigen mening leonoortje. Het is een prachtdichter, maar dat is mijn mening. Tacidvs eerst lezen, dan commentaar geven en dan praten we over 6 jaar verder, snotneus.
Jaaa, hoelang je Nederlands studeert, dát maakt je tot een leek of niet.
Als je al wel 4 jaar lang Nederlands studeert, waarom lopen je argumenten dan over met drogredenen? Ik had je hoger ingeshat, jij, als 4e jaars studente Nederlands. Tssss

Ik heb heel toevallig een uitgebruide bespreking van dit 'meesterwerk' gehad.
Waarom is naamsbekendheid en de mening van anderen over het gedicht voor jou enkel van belang? Of leer je dat ook op je studie Nederlands......

*spijt me, maar ik laat me niet alles zeggen, als de forumbazen het niet erg vinden*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2002, 18:06
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Elena schreef:
Tacidvs eerst lezen, dan commentaar geven en dan praten we over 6 jaar verder, snotneus.
Mmm, ik kán tenminste lezen, lieve schat. Of je bent gewoon onmatig onbeleefd, hm? Magoed, neem ik helemaal de moeite een klein gedicht aan je op te dragen, reageer je er niet eens op... (http://www.forum.scholieren.com/show...hreadid=267082) En ook, oh verheven kakkerlak der wijsheid van riolen en achterwerken van de vierpotige alswel besnorde inwoners daarvan, weet dat je niet zó heerlijk bent, dat je mij met snotneus aanspreken durft. Als je dergelijke taal tegen moi wenst te bezigen, moet ik je toch vriendelijk verzoeken om weer terug onder je steen te kruipen, met Vondelmans anaal ingebracht bij je moeder, de bonobo.
Oud 03-11-2002, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Elena schreef:
Beledigende en denigrerende reply's zijn niet gewenst, zelfs niet van Elena (hoe oud ben jij eigenlijk?) (en ook niet van tacidvs). Wanneer je met mensen 'van je eigen niveau' wilt discussieren (ik neem aan dat scholieren je niet goed genoeg zijn), zoek dan een ander forum. Dit forum is voor scholieren, dat zijn mensen tussen een jaar of 12 en een jaar of 19 die op de middelbare school zitten. Wanneer je dat 'kinderen' vindt en daar niet normaal mee om kunt gaan, wat doe je hier dan nog?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 18:16
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Beledigende en denigrerende reply's zijn niet gewenst, zelfs niet van Elena (hoe oud ben jij eigenlijk?) (en ook niet van tacidvs). Wanneer je met mensen 'van je eigen niveau' wilt discussieren (ik neem aan dat scholieren je niet goed genoeg zijn), zoek dan een ander forum. Dit forum is voor scholieren, dat zijn mensen tussen een jaar of 12 en een jaar of 19 die op de middelbare school zitten. Wanneer je dat 'kinderen' vindt en daar niet normaal mee om kunt gaan, wat doe je hier dan nog?
Niet zo aardig, 't is gewoon een puberaal krengetje, mag je best een beetje plezier van hebben En trouwens, het is helemaal niet denigrerend Het is ronduit beledigend, goed hč?
Oud 03-11-2002, 19:05
Anne
Anne is offline
Citaat:
Elena schreef:
Jij bent 16 en studeert al 4 jaar Nederlands neem ik aan? Nou kinderen, ik wel.
Pfff... ik studeer óók Nederlands, maar ik gedraag me in ieder geval een stuk volwassener dan jij! Ik blijf er bij: iedereen mag een eigen mening hebben, maar dat maakt hem/haar niet minderwaardig ten opzichte van jou. Jij hebt je eigen mening, zij hebben hun mening. Accepteer dat.
Het is al eerder gezegd, ik zeg het nog eens: houd er rekening mee dat je je op een scholierenforum begeeft, en dus niet een studentenforum.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten