Advertentie | |
|
![]() |
|
Mag ik dan zo vrij zijn hier een gedicht te posten, dat ik nu aan het behandelen ben in mijn studie en het graag zou willen delen met jullie (omdat ik het zo mooi vind
![]() De hooge Zon (P.C. Boutens) De hooge Zon heeft heden schoon bevonden De bleeke Herfst. Dalend tot waar zij zat, Heeft hij uit nevelsluiern teer ontwonden Haar tengre lijf van tranen en nachtdauw nat. En diep in 't bosch, waar fijne doodverblonde Blaren bevloeren 't wildomstamde pad, Ruischen in dans hun lichtverliefde ronden, Zijn goudnaakt gloriend om haar lijfs bleekmat. En heel den dag heeft hij haar toegefluisterd Wilde wals van leven dat niet voor haar is, En vroomgeloovig heeft ze een dag vergeten Der eigen droeve ziele zeker weten, Uit stagen val van dorre blaen beluisterd: Dat Dood haar bruigom wordt als winter daar is
||
![]() |
Citaat:
Dit is geen argument, hmmm? Wat kan mij het nou verrotten wie Joost van den Vondel is? Is dat interessant? Je mag het bést mooi vinden, je doet maar, doe ik ook. Maar praat geen onzin.
||
Citaat:
Heel leuk dat je dit gedicht wil delen met ons, ook goed dat je sommige delen even hebt vertaald... Maar misschien moet je 'proberen' begrijpen dat er mensen zijn die het niet kennen of deze interesse/mening niet delen. Als je enkel zo gaat en kan reageren op mensen die kritiek hebben op het gedicht, heeft het topic weinig waarde meer over. Dat zou ook jammer zijn voor het gedicht, niet? ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Wat hebben het kennen van 'Van den Vondel' en het gedicht mooi vinden met elkaar te maken? Ik ben het volkomen met Myself eens én ik ken 'van den Vondel'.... En ja, ik weet wat hij betekent heeft voor de literatuurgeschiedenis. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vond het gedicht mooi, maar als iemand anders het geschreven had, had ik het net zo mooi gevonden. Naam zegt wel iets, maar zeker niet alles. Dat is wel te merken aan bovenstaande reacties. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat het van Vondel is betekend niet automatisch dat het een geweldig gedicht hoeft te zijn. Eventueel literair, maar voor mensen persoonlijk hoeft dat zeker niet. Smaken verschillen nu eenmaal. |
![]() |
|
Haha
Mijn god, dit noemen jullie een dichtforum? Ik lees dit met enige verbazing. Gaan wij nu de genialiteit van deze man ontkennen? Gaan we de mening van een puberend mannetje, die overigens geen idee heeft waar hij over praat, zo ontzettend serieus nemen? Allemaal heel leuk en aardig en toen ik zo oud was schopte ik ook overal tegenaan, maar ik kan je dit vertellen; je komt er geen steek verder mee. ik zou zeggen kindertjes kijk ende leer. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
'Toen jij zo oud was', hoe oud ben je nu dan? En vergeet niet dat dit een scholieren forum is, die er dus misschien anders tegen aan kijken: daar kun je ze niet op afrekenen. En bovendien, zij geven iig hun eigen mening, zeggen niet 'ow, het is van Vondel, dus het is goed'. |
![]() |
|
![]() |
[edit]Ik wou je quoten en zeggen dat aan dit soort reacties ook niemand wat heeft, maar ik vind hem toch wat te ver gaan om hem te laten staan (zelfs met een
![]()
Laatst gewijzigd op 30-10-2002 om 13:44. |
![]() |
||
Citaat:
Jongens, het geeft niks als je een leek bent, maar doe je dan niet voor als een expert. Want wees eerlijk; waar haal je het gore lef vandaan. Het Punt: Ik zal geen namen noemen, tacidvs, maar sommige mensen weten niet waarover ze praten en moeten de ware schoonheid nog ontdekken. Zo is het met schilderkunst, zo is het met dichtkunst. Pas als je het begrijpt, kan je het mooi vinden. Nou kindertjes, ik heb ook nog een wijze raad, want ik zie dat er geen tijd en aandacht wordt besteed aan de betere gedichten. Als we daar nou eerst eens iets van leren en dan zelf aan de slag gaan met onze mislukte sinterklaasgedichtjes, dan komt het allemaal goed. Wie kan groot worden zonder goede leermeester? |
![]() |
|
![]() |
't is jammer, dat je mijn reply niet gelezen hebt, schepsel schools. Je neemt onterecht aan dat ik jouw god niet ken, ik kots op hem en deze volgeling. En aangezien ik hier niet mag zeggen wat ik wil, doe je het daar maar mee, dwaas kind.
||
![]() |
Citaat:
Ik ben geen leek. Ik weet wie Vondel is, net zoals waarschijnlijk het grootste gedeelte van de mensen hier. Ik ken het gedicht van binnen en van buiten, de woordspeling, het typerende voor die tijd, alles. Dus durf me geen leek te noemen. Toch vind ik het gedicht helemaal niets. En of het nou van Vondel is of van een één of andere onbekende dichter, boeit me werkelijk niets. Als naamsbekendhied ook gelijk er voor zorgt dat alles wat je maakt door iedereen als meesterwerk betiteld wordt, zijn we erg ziek bezig........ |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-11-2002 om 10:07. |
![]() |
||
Citaat:
En vind jij echt alle gedichten van Vondel mooi? Al zou dat zo zijn, dan hoeven wij ze toch niet mooi te vinden? Smaak, meningen... het is verschillend, net zoals er verschillende mensen bestaan. En dat is maar goed ook, anders zou het zeer vervelend en saai worden. He, wat leuk, zo'n discussie. ![]()
|
oh sorry Kimry. Jij bent 16 en studeert al 4 jaar Nederlands neem ik aan? Nou kinderen, ik wel. En tot mijn stomme verbazing gaat het geouwehoer gewoon door. Over die zogenaamde eigen mening leonoortje. Het is een prachtdichter, maar dat is mijn mening. Tacidvs eerst lezen, dan commentaar geven en dan praten we over 6 jaar verder, snotneus.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je al wel 4 jaar lang Nederlands studeert, waarom lopen je argumenten dan over met drogredenen? Ik had je hoger ingeshat, jij, als 4e jaars studente Nederlands. Tssss Ik heb heel toevallig een uitgebruide bespreking van dit 'meesterwerk' gehad. Waarom is naamsbekendheid en de mening van anderen over het gedicht voor jou enkel van belang? Of leer je dat ook op je studie Nederlands...... ![]() ![]() ![]() *spijt me, maar ik laat me niet alles zeggen, als de forumbazen het niet erg vinden* |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Het is al eerder gezegd, ik zeg het nog eens: houd er rekening mee dat je je op een scholierenforum begeeft, en dus niet een studentenforum.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vondelingenkamers moeten in de wieg worden gesmoord! daeslie | 5 | 30-05-2016 19:40 | |
Beleidszaken |
scholieren is de best ignatius | 235 | 10-10-2004 21:31 | |
Verhalen & Gedichten |
[aanzet tot verhaal] vondeling Dromer | 9 | 25-08-2003 22:07 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vondeling (5) op CS gedropt Demeter | 15 | 11-09-2002 10:31 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gedichtenbespreking deel 3 Wouty | 6 | 19-10-2001 18:07 | |
ARTistiek |
gedichtenbespreking deel 3 Wouty | 5 | 18-10-2001 14:39 |