Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Alleen de geweldscènes zijn erg mooi, zelfde filmtechnieken gebruikt als in Saving Private Ryan. Het verhaal is veel te Amerikaans. IMDb geeft een 8.1, dus ik zal de film nog wel een keer moeten zien. Russel Crowe en Joaquin Phoenix zijn trouwens erg goed in de film.
||
Verwijderd
|
Citaat:
------------------ In the silent words of the virgin Marie: Come again? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
------------------ "Forum linguae anticae viveat!" (Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!) Ga anders naar mijn homepage
|
![]() |
Sorry, maar de historische waarde is nihil. Een Gladiator zoals afgespiegeld wordt in deze fiom heeft niet bestaan en de (bestaande) personages waren heel anders, en zijn heel anders gestorven.
||
![]() |
Citaat:
![]() ------------------ "Forum linguae anticae viveat!" (Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!) Ga anders naar mijn homepage
|
Op zich vind ik het toch wel een paar pluspuntjes bevatten
1 het geeft een zeer realistische weergave van de oorlogvoering in de Oudheid. De schildpasformaties, de veldtactiek, alleen de katapulten.....daar moet ik nog naar formuleren. Ook de geschiedkundige waarde dat ze een deel van Germania hebben veroverd, en niet verder is nog overeenkomstig met de feiten. 2 de onderlinge verhoudingen in de keizerlijke familie zijn levensecht weergegeven. Haat en nijd, en vooral angst. Ook de zuster-liefde, en natuurlijk de overbekende homofilie in de Oudheid ( lucius en Commodus?) En de moeilijke keuze bij opvolging. Hier wordt een goed beeld gegeven van het aan de macht komen van een tiran 3 en natuurlijk de senaat, het mysterieuze gepraat in de donkere hoeken van het paleis. De intriges, de corruptie en....het verzet tegen de republiek 4 wat mij ook opviel, waren de zogenaamde 'pretorianen' is dat nu de keizerlijke garde...of .. ![]() 5 fantatische aankleding van de scenes, en een zeer realistisch beeld van de glorie die Rome eens had.
|
Wat ik me wel afvraag, is of de jaartallen, en de namen van het keizerlijk huis goed zijn weergegeven. Was er inderdaad rond die tijd een keizer Marcus Aurelius met een zoon genaamd Commodus en dochter Lucilla? Ik weet in ieder geval bijna zeker dat Maximus Aelius Decimus niet bestaan heeft, in tegensteling tot spartacus, ook een legendarisch figuur die wel heeft bestaan.
|
![]() |
Ik vind Gladiator echt een hele goede film ik heb hem zondag voor de derde keer gezien, en ik ben nog steeds even gefascineerd door de mooie beelden en mooie muziek,...
Het is echt "the best"; trouwens het leert je ook heel veel bij over de Romeinse tijd! Wie hem nog niet gezien heeft hij is echt de moeite waard!! |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik vind het persoonlijk een prachtfilm, heb hem onlangs zelfs gekocht. Historische waarde? Ik denk het wel. Soms zitten er wel fouten in die een verkeerd beeld kunnen geven, bijvoorbeeld dat sommige wapens puur een creatie zijn van de mensen die voor het materiaal zorgden (heb ik van 'the making of'). Maar ik vind wel dat je een goed beeld krijgt van hoe het er toen aan toe ging.
Echt megafilm ------------------ Wie heeft het koeien-melken uitgevonden, en waarmee dacht hij dat hij bezig was toen hij het ontdekte ??? GREETZ TO SeCond ChoiCe !
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Films kijken voor geschiedenis IIIIemanddd | 16 | 05-03-2008 06:35 |