Oud 10-12-2000, 15:36
Optima
Optima is offline
zoals we eerst Ben Hur hadden, en Spartacus, zo is gladiotor onze ode aan het fantastische Romeinse Rijk. Maar, voor degene die de film hebben gezien, bevat het wel een historische waarde? of is dit wederom een holywoodformule-resultaat?
Oud 10-12-2000, 16:13
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
De hollywoodformule is onmiskenbaar aanwezig. Het verhaal zelf is voorzien van de nodige drama, tragedie en emotie en het geheel geeft toch een vrij romantische weergave van de Oudheid - dat neemt niet weg dat de kijkjes in Rome en met name in het Colloseum erg mooi zijn...
Oud 10-12-2000, 17:50
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
De hollywoodformule is onmiskenbaar aanwezig. Het verhaal zelf is voorzien van de nodige drama, tragedie en emotie en het geheel geeft toch een vrij romantische weergave van de Oudheid - dat neemt niet weg dat de kijkjes in Rome en met name in het Colloseum erg mooi zijn...
mee eens.

Ik heb 'm trouwens gister voor de tweede keer gezien en ik vind 'm supermooi.
Jammergenoeg heb ik gister het einde niet kunnen zien, dat Maximus doodgaat, echt mooi, vooral die muziek...
Oud 10-12-2000, 17:54
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik heb hem jammer genoeg (nog) niet gezien.
Oud 10-12-2000, 17:57
Hannibal
Hannibal is offline
Alleen de geweldscènes zijn erg mooi, zelfde filmtechnieken gebruikt als in Saving Private Ryan. Het verhaal is veel te Amerikaans. IMDb geeft een 8.1, dus ik zal de film nog wel een keer moeten zien. Russel Crowe en Joaquin Phoenix zijn trouwens erg goed in de film.
Oud 10-12-2000, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Hannibal schreef:
Alleen de geweldscènes zijn erg mooi, zelfde filmtechnieken gebruikt als in Saving Private Ryan. Het verhaal is veel te Amerikaans. IMDb geeft een 8.1, dus ik zal de film nog wel een keer moeten zien. Russel Crowe en Joaquin Phoenix zijn trouwens erg goed in de film.
Joaquin Phoenix niet fantastisch, toch heeft hij een degelijke vijand neergezet. Voor de rest ben ik het met Hannibal eens. Mijn mening over Gladiatorengevechten hier al eens neer gezet.

------------------
In the silent words of the virgin Marie: Come again?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2000, 22:00
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Optima schreef:
Maar, voor degene die de film hebben gezien, bevat het wel een historische waarde? of is dit wederom een holywoodformule-resultaat?
Beide! Het is gebaseerd op een werkelijke historische gebeurtenis, zo heb ik gelezen in de Elsevier. Maar toen kwam er echter weer een brief dat die gebeurtenis reeds eerder verfilmd is....en heeeeel veel Hollywood....

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
Met citaat reageren
Oud 11-12-2000, 16:03
Hannibal
Hannibal is offline
Sorry, maar de historische waarde is nihil. Een Gladiator zoals afgespiegeld wordt in deze fiom heeft niet bestaan en de (bestaande) personages waren heel anders, en zijn heel anders gestorven.
Oud 11-12-2000, 18:28
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Sorry, maar de historische waarde is nihil. Een Gladiator zoals afgespiegeld wordt in deze fiom heeft niet bestaan en de (bestaande) personages waren heel anders, en zijn heel anders gestorven.
Ah, ok. Ik kende die mensen niet hoor, ik had alleen maar iets in dat blad gelezen. Maar dan weten we dat ook weer!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
Met citaat reageren
Oud 11-12-2000, 18:57
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Ik heb hem jammer genoeg (nog) niet gezien.
Ik heb de film ook niet gezien, dus ik kan geen oordeel geven.

Oud 11-12-2000, 20:10
Optima
Optima is offline
Op zich vind ik het toch wel een paar pluspuntjes bevatten

1 het geeft een zeer realistische weergave van de oorlogvoering in de Oudheid. De schildpasformaties, de veldtactiek, alleen de katapulten.....daar moet ik nog naar formuleren. Ook de geschiedkundige waarde dat ze een deel van Germania hebben veroverd, en niet verder is nog overeenkomstig met de feiten.
2 de onderlinge verhoudingen in de keizerlijke familie zijn levensecht weergegeven. Haat en nijd, en vooral angst. Ook de zuster-liefde, en natuurlijk de overbekende homofilie in de Oudheid ( lucius en Commodus?) En de moeilijke keuze bij opvolging. Hier wordt een goed beeld gegeven van het aan de macht komen van een tiran
3 en natuurlijk de senaat, het mysterieuze gepraat in de donkere hoeken van het paleis. De intriges, de corruptie en....het verzet tegen de republiek
4 wat mij ook opviel, waren de zogenaamde 'pretorianen' is dat nu de keizerlijke garde...of ..
5 fantatische aankleding van de scenes, en een zeer realistisch beeld van de glorie die Rome eens had.

Oud 12-12-2000, 08:39
Optima
Optima is offline
Wat ik me wel afvraag, is of de jaartallen, en de namen van het keizerlijk huis goed zijn weergegeven. Was er inderdaad rond die tijd een keizer Marcus Aurelius met een zoon genaamd Commodus en dochter Lucilla? Ik weet in ieder geval bijna zeker dat Maximus Aelius Decimus niet bestaan heeft, in tegensteling tot spartacus, ook een legendarisch figuur die wel heeft bestaan.
Oud 12-12-2000, 18:55
hollekebollekeknol
hollekebollekeknol is offline
Ik vind Gladiator echt een hele goede film ik heb hem zondag voor de derde keer gezien, en ik ben nog steeds even gefascineerd door de mooie beelden en mooie muziek,...
Het is echt "the best"; trouwens het leert je ook heel veel bij over de Romeinse tijd!
Wie hem nog niet gezien heeft hij is echt de moeite waard!!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2000, 11:09
Optima
Optima is offline
Citaat:
hollekebollekeknol schreef:
trouwens het leert je ook heel veel bij over de Romeinse tijd!
ik moet het inderdaad anders bekijken. Niet iedereen weet veel ( of zowiso iets) over de Oudheis. ls je voor het eerste deze film ziet, heeft het natuurlijk een grote impact, en raken mensen heirdoor misschien meer geinteresserd in de geshciedenis van de klassieke Oudheid. Het leert je inderdaad bepaalde dingen, maar zeer oppervlakking. Voor de beginneling is het een goede film, voor de wat meer gevorderde, die doorzien het verhaal helaas snel...

Oud 14-12-2000, 22:15
girlspider
girlspider is offline
Ik vind het persoonlijk een prachtfilm, heb hem onlangs zelfs gekocht. Historische waarde? Ik denk het wel. Soms zitten er wel fouten in die een verkeerd beeld kunnen geven, bijvoorbeeld dat sommige wapens puur een creatie zijn van de mensen die voor het materiaal zorgden (heb ik van 'the making of'). Maar ik vind wel dat je een goed beeld krijgt van hoe het er toen aan toe ging.
Echt megafilm

------------------
Wie heeft het koeien-melken uitgevonden, en waarmee dacht hij dat hij bezig was toen hij het ontdekte ??? GREETZ TO SeCond ChoiCe !
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten