Advertentie | |
|
![]() |
|
ja een exact aantal is ook niet echt wat ik van jullie vraag hoor
![]() Maar ALS we in harmonie met de natuur kunnen leven, zou je het dan 'beter' vinden als er het maximaal aantal mensen leeft dat de aarde DUURZAAM kan onderhouden, of is minder wenselijker? Vroeger was er een gelukkige elite met een leven en de massa arbeiders zonder. (praktisch zonder ![]() ![]()
|
ik behoor namelijk niet tot de groep die vind dat een heelal zonder mensen het beste af is. Ik vind de menselijke geest het meest waardevolle wat er is. Het voortbestaan van het menselijk ras vind ik zeer wenselijk. Maar moeten het er veel zijn? Hebben de ongeboren kinderen van de kinderen van de kinderen .... van jou kinderen recht op leven, wat je ze ontneemt door geen kinderen te nemen? het is veel meer dan een simpel kwaliteit/kwantiteit-dilemma volgens mij..
|
Verwijderd
|
Dit gaat dus over het totaal aantal mensen?
Een ideaal is er geloof ik niet. Ondanks dat we technologisch veel vooruitgang boeken en dergelijke. We blijven onderdeel van de natuur. De aarde heeft een bepaalde draagkracht en als die bereikt is komen er niet meer mensen bij. Waarschijnlijk is het dan al teveel want het gaat ook ten koste van de rest van de natuur. Ik zou dus niet kunnen zeggen wat ideaal is, en of dat er is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Een paar duizend mensen tot een paar miljoen lijkt mij toch het beste. Mensen leven dan te zelfstandig om weer in dat stel schapen te veranderen dat het nu is geworden. De natuur kan weer aangroeien en met een beetje mazzel weer normaal functioneren zonder dat het de mensen nodig heeft.
Of gewoon geen mensheid. Maar ik heb liever diversiteit, dus voorlopig denk ik nog positief hierover. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
@Coolkast, 1e post. Utopia was een agrarische samenleving, onrealistisch en achterhaald, zowel door filosofie als technologie. Je zou dit aan iemand moeten vragen die weet hoeveel natuurlijke voorzieningen er nodig zijn om een bepaald aantal mensen op een bepaalde welstand in leven te houden, dat kan je zo niet zeggen. Die iemand gaat het daar denk ik ook knap lastig mee krijgen, maar een schatting zal er wel inzitten. |
![]() |
|
![]() |
is ook simpel, maar hij zegt het verkeerd, ik denk dat VV bedoeld dat het aantal mensen in verhouding staat tot het aantal dieren en planten, als er te weinig planten en dieren zijn, moeten er ook minder mensen zijn
ik deel dit niet helemaal, mensen kunnen hun voedsel steeds efficienter verkrijgen, waardoor er de verhouding anders komt te liggen (ik geef geen waardeoordeel over deze ontwikkeling, voordat we weer een discussie krijgen over of dit leuk is ofnie)
|
![]() |
de ideale wereldbevolking bestaat uit mensen die allemaal in relatief kleine steden wonen, met veel groen en met veel zonlicht, dat hoort bij onze soort, dat is het beste voor onze gezondheid. (er moet communicatie en saamhorigheid zijn tussen mensen daarom mogen de steden niet al te groot worden)
deze mensen moeten leven met het idee zichzelf en het menselijk ras te ontwikkelen, dit moet bereikt worden door op de scholen niet alleen veel kennis in te prenten maar elke deel van de psyche proberen te ontwikkelen. de scholen moeten kortom niet zo overdreven veel waarde hechten aan de rationele geest. creativiteit bijvoorbeeld is namelijk ook iets menselijks dat evenveel aandacht verdient. ook moet hun EQ vergroot worden, er moet aangeleerd worden hun impulsen te beheersen, door meditatieklassen desnoods, en er moet angeleerd worden sociaal te kunnen werken etc. deze mensen moeten degene waarmee getrouwd word ook uitkiezen op basis van elkaars feromonen, anders komt er alleen maar scheidingen en ellende van. de kinderen in deze ideale samenleving moeten natuurlijk opgroeien met 2 ouders, daarom is dit noodzakelijk. als iedereen op deze manier in harmonie met elkaar zou werken zou het menselijk ras veel sneller kunnen evolueren. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
bestaat uit mensen die allemaal... |
![]() |
|
![]() |
zeg taci, als agnosticus alles op moest gaan schrijven wat hij denkt dan zou het (als het goed is) een heel erg lange reply worden, en dan de volgende en de volgende, wordt onleesbaar en niet te doen, ben je eerst een maand aan het schrijven
verder heb je wel gelijk dat het over het aantal ging, maar goed dit is ook een leuk onderwerp, ik ben het niet echt met agnosticus eens, waarom moeten wij zonodig snel evolueren? waarom moeten wij daarbij onze emoties nog meer gaan onderdrukken (althans zo klinkt het)? en waarom moet iedereen in steden gaan wonen, ik vind wonen in het bos (of desnoods in een dorp, als het dan moet) veel leuker
|
![]() |
tuurlijk ziet iedereen het anders, daarom zijn we hier ook, anders konden we niet discussieren
![]() goed taci, ik zal eens proberen een tekstje te schrijven over mijn utopia, als iedereen ff meedoet, kan leuk worden (overigens tacidus, nogmaals mijn excuses, ik vind dat je netjes gebleven bent, ondanks mijn fout, goed dat je niet aan flamewars doet)
||
![]() |
Citaat:
![]() ik bedoel dus dat we niet moeten gaan wonen in grote steden (amsterdam, New York) maar eerder in steden met veel groen die eigenlijk meer weg hebben van een dorp. dit bevordert empathie en communicatie tussen mensen. bij desmond morris gezien, als je in een grote stad midden op straat neervalt helpt niemand je en loopt iedereen je voorbij, doe je dat in een kleinere stad/dorp dan rennen de mensen hun huizen uit om je te hulp te schieten. ![]() dus de grote steden moeten weg. ik denk dat wonen in een klein dorpje met vriendelijke mensen trouwens leuker is dan in je eentje wonen in een bos, waarom wil je daar wonen? |
![]() |
|
![]() |
Dit is dus het halve paginaatje dat weg was geraakt. Wel wat ingekort, maar goed.
Als iedereen even gelukkig is, kan je je vliegvakantie wel op je buik schrijven, zelfs je radio en je schoenen. Naar een tc-programma over de Belgische econoom Bernard Lietaer: Het idee voor gelijke rijkdom: Je werkt een uur. Je krijgt één credit. Je geeft die credit uit: je krijgt er één uur werk voor terug. Voorbeeld: Jij schilderdt de buurmans schuur in een uur, krijgt een credit. Die betaal je aan een ziekenverzorger als je ziek bent, wordt je een uur lang verzorgd. Zo kan iedereen luxe verdienen, zonder zelf heel knap te zijn. Elk soort werk wordt gelijk gewaardeerd. De motivatie om een opleiding te doen zal moeten komen vanuit de wens leuker werk te doen. Hij heeft er een heel boek over geschreven, maar dat kost e23, dat is wat duur voor zo'n grap. Maar zo kun je wel iedereen aan het werk helpen en zich laten voorzien van dingen die gewenst zijn. Hoe meer je werkt, hoe meer je krijgt. Het moet wel lokaal zijn, anders heb je geen binding met de mensen waarvoor je werkt, verdwijnt er een stukje motivatie. Op deze manier is het welvaartsniveau, gesproken over de welvaart in enge zin(geld, poen. geen rust, ruimte en frisse lucht), gedrukt, waardoor er meer mensen kunnen leven en iedereen gelijk is. Dat is pas echte democratie. |
![]() |
||
Citaat:
En gelijkheid heeft niks met democratie te maken, maar dat terzijde. ![]()
|
![]() |
Ok, moet mijn mond houden over democratie. Als niemand klotebaantjes wil doen, worden die niet gedaan. Ik dank dat je het boek moet lezen om het helemaal te begrijpen, maar dat heb ik nog nergens gezien, behalve op bol.com. Ik heb ook alleen maar een docu van een half uur gezien, sorry.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Bernard Lietaer The Future of Money
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSH...2p-HgQ84JBrRs= Lees het maar zelf, ik heb het niet gelezen. @Uhmpra: Waarom zou ik gaan flamen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
iaw: Ik schilder de schuur van me buurman. Doe ik 5 uur over en het ziet er niet uit. Ik krijg 5 kredieten. Komt zo'n profesionele rakker en die schildert hem in een half uurtje over en ziet er prima uit, maar krijgt toch maar een halve krediet, en dat terwijl hij een school heeft gedaan en ik niet... Oftewel, de prijs/kwaliteit verhouding staat ineens op zijn kop, en dat helpt de economie volgens mij niet echt. Mensen die net op de arbeidsmarkt komen hebben dan geen schijn van kans IMHO. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Tweederde Amerikanen te dik Love & Peace | 135 | 12-07-2009 09:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe sta jij in je geloof als christen? Miekje* | 285 | 25-11-2008 19:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De evolutie (verleden, heden en toekomst) Verwijderd | 181 | 19-03-2007 21:39 | |
Psychologie |
de wereld, hypocrisie, waarom doen jullie er niets aan? Abstract | 42 | 24-12-2004 15:33 | |
Seksualiteit |
vreemd en veilig??? jayjay | 22 | 17-07-2003 00:40 |