Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Niet vergeven is egoistisch... Het is menselijk om niet te vergeven. Vergiffenis is iets goddelijks.
Een mens zal nooit iemand anders vergeven tenzij hij in het nooit is gedwongen. Als hij er zelf beter van wordt, zal hij zeggen: "ik vergeef je". Wraak is makkelijker, logischer, menselijker. Vergiffenis heeft ook niet met recht te maken. Het is niet af te dwingen en daarom niet rechtmatig te verklaren. Daarom is niet vergeven geen zonde. Vergiffenis is een onvoorwaardelijke gift aan iemand. En het vergt een gigantisch sterk karakter en sociaal gevoel om anderen echt te vergeven. En zeker nadat de vergever heel erg onrecht is aangedaan zal hij niet geneigt zijn deze gift te geven. Ik ben absoluut niet gelovig... Maar de bijbel heeft wel een punt dat vergeven iets goddelijks is. niet vergeven is iets menselijks... Maar of dan een zonde is betwijfel ik. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Kan ik een vage link maken met een eerder topic door Optima gepost op Seksualiteit? (kan ook Liefde en relatie zijn geweest).
Zelf denk ik dat vergeven geen onderdeel uitmaakt van een universele moraal oid, maar dat ieder mens voor zich moet vastsellen of vergeven in zijn woordenboekje voorkomt. Bij mij komt het zeker voor, en dan geldt het zeker voor de mensen van wie ik houd, want liefde is voor mij onvoorwaardelijk. Als liefde onvoorwaardelijk is, is er plaats voor vergeving. Als voor iemand liefde niet onvoorwaardelijk is, dan zal deze persoon ook nooit onvoorwaardelijk mensen vergeven. |
![]() |
|
hmm....hierbij kreeg ik de volgende gedachte...
Stel je bent een seriemoordenaar, maar vlak voor je dood vraag je god om vergiffenis voor je zondes...hierdoor zou je dus naar de hemel gaan, omdat god je dan moet vergeven.(niet vergeven is een zonde en god kent geen zondes) Oftewel: Schiet iedereen dood die je wil, vrrag vervolgens om vergiffenis en alles is vergeven en vergeten... Sounds kinda weird, doesn't it??
|
Oneens, vergeven is geen plicht dat doe je alleen omdat je het zelf wilt en niet om de ander daar een plezier mee te doen.
Het is echter weleen afweging welke voor jezelf maakt en heeft dus alles te maken met wat je die ander wilt vergeven.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
in het paradijs zijn. Dit omdat hij berouw had. Oneerlijk? De slechte moordenaar had hetzelfde op zijn geweten, maar betoonde geen berouw... |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Allah en God MaxiDirk | 3 | 23-01-2011 21:10 | |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
Wat gebeurt er met zelfdoders in het hiernamaals? Severus | 37 | 28-10-2007 20:21 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
islam ` =zwart wit= | 193 | 25-02-2005 20:37 | |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 |