Oud 02-04-2002, 09:40
Optima
Optima is offline
Matheus 6 6-13
Vergeef ons onze zonden, zoals wij anderen hun zonden vergeven.(...) Als u de mensen vergeeft wat zij verkeerd hebben gedaan, zal uw hemelse Vader ook u vergeven wat u verkeerd hebt gedaan. Maar als u hen niet vergeeft,

vergeving is een teken van de barmhartigheid van de mens, vergeving maakt een mens goed. Maar mensne vinden het moeilijk om iemand te vergeven die hun onrecht heeft aangedaan.

Iemand vergeven nadat deze schuld heeft betuigd, is nog te doen. maar iemand vergeven die gen spijt of schuld heeft is een andere zaak.

Nu is het eerste vorbeeld al onzeker want ook al betuigd iemand schuld, deze wordt meestal niet vergeven. Althans mensen hebben het er altijd moeilijk mee om iemand die hen onrecht heeft aangedaan te accepteren en te vergeven. Ze wensen hem eerst de meest vreselijke dingen toe, een soort wraakzucht.

Maar is dat dan niet een ergere zonde, dan de die van de zondaar zelf?

niet vergeven is een zonde, eens oneens.
Oud 02-04-2002, 09:54
Isa
Isa is offline
Citaat:
Optima schreef:

vergeving is een teken van de barmhartigheid van de mens, vergeving maakt een mens goed. Maar mensen vinden het moeilijk om iemand te vergeven die hun onrecht heeft aangedaan.

dat hangt natuurlijk van de mens af die moet vergeven. en het hangt af van de ernst van het onrecht dat je is aangedaan.

Iemand vergeven nadat deze schuld heeft betuigd, is nog te doen. maar iemand vergeven die gen spijt of schuld heeft is een andere zaak.
Nu is het eerste vorbeeld al onzeker want ook al betuigd iemand schuld, deze wordt meestal niet vergeven.

hoe weet je dat zo zeker?

Althans mensen hebben het er altijd moeilijk mee om iemand die hen onrecht heeft aangedaan te accepteren en te vergeven. Ze wensen hem eerst de meest vreselijke dingen toe, een soort wraakzucht.

niet altijd.

Maar is dat dan niet een ergere zonde, dan de die van de zondaar zelf?

NEE! natuurlijk niet.
mits de wraak proportioneel is natuurlijk.
wat buitenlanders soms doen is echt achterlijk, eerwraak en familiewraak enzo, om de meest stompzinnige dingen word er een moord gepleegd.
zolang je degene die jouw pijn heeft gedaan net zo veel of minder pijn toebrengt uit wraak is het niet erg.

niet vergeven is een zonde, eens oneens.
volgens de bijbel iig wel. ach, wat is een zonde eigenlijk, het is allemaal subjectief.
bestaat er wel zoiets als zonde?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 11:46
MiSsDeLiCiOuSs
MiSsDeLiCiOuSs is offline
Niet vergeven is egoistisch... Het is menselijk om niet te vergeven. Vergiffenis is iets goddelijks.

Een mens zal nooit iemand anders vergeven tenzij hij in het nooit is gedwongen. Als hij er zelf beter van wordt, zal hij zeggen: "ik vergeef je".

Wraak is makkelijker, logischer, menselijker.

Vergiffenis heeft ook niet met recht te maken. Het is niet af te dwingen en daarom niet rechtmatig te verklaren. Daarom is niet vergeven geen zonde. Vergiffenis is een onvoorwaardelijke gift aan iemand. En het vergt een gigantisch sterk karakter en sociaal gevoel om anderen echt te vergeven. En zeker nadat de vergever heel erg onrecht is aangedaan zal hij niet geneigt zijn deze gift te geven.

Ik ben absoluut niet gelovig... Maar de bijbel heeft wel een punt dat vergeven iets goddelijks is. niet vergeven is iets menselijks... Maar of dan een zonde is betwijfel ik.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 13:31
Verwijderd
Als je zoiets een zonde noemt, maak je er meteen een wet van. Doe dat nou niet!
Dem joe (ja nee (=balans) niet echt) religieuzen en laat zoiets uit de mens zelf komen!!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 14:08
Isa
Isa is offline
Citaat:
MiSsDeLiCiOuSs schreef:
Niet vergeven is egoistisch... Het is menselijk om niet te vergeven. Vergiffenis is iets goddelijks.

Een mens zal nooit iemand anders vergeven tenzij hij in het nooit is gedwongen.

wat een ongelofelijke kul.
dat hangt van de persoon af die vergeeft.
omdat jij toevallig nooit iemand ziet vergeven betekent niet dat het niet gebeurt.

Als hij er zelf beter van wordt, zal hij zeggen: "ik vergeef je".

dan is het dus geen werkelijk vergeven.

Wraak is makkelijker, logischer, menselijker.

er is niks typisch 'menselijk'aan.

Vergiffenis heeft ook niet met recht te maken. Het is niet af te dwingen en daarom niet rechtmatig te verklaren.
Daarom is niet vergeven geen zonde.

hahaha. alsof de overheid bepaalt wat zondes zijn. tss.

Vergiffenis is een onvoorwaardelijke gift aan iemand. En het vergt een gigantisch sterk karakter en sociaal gevoel om anderen echt te vergeven. En zeker nadat de vergever heel erg onrecht is aangedaan zal hij niet geneigt zijn deze gift te geven.

vergeving is begrip.

Ik ben absoluut niet gelovig... Maar de bijbel heeft wel een punt dat vergeven iets goddelijks is. niet vergeven is iets menselijks... Maar of dan een zonde is betwijfel ik.
wat is jouw definite van mensleijk en goddelijk???
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 18:24
laydee
laydee is offline
Kan ik een vage link maken met een eerder topic door Optima gepost op Seksualiteit? (kan ook Liefde en relatie zijn geweest).

Zelf denk ik dat vergeven geen onderdeel uitmaakt van een universele moraal oid, maar dat ieder mens voor zich moet vastsellen of vergeven in zijn woordenboekje voorkomt. Bij mij komt het zeker voor, en dan geldt het zeker voor de mensen van wie ik houd, want liefde is voor mij onvoorwaardelijk.
Als liefde onvoorwaardelijk is, is er plaats voor vergeving.
Als voor iemand liefde niet onvoorwaardelijk is, dan zal deze persoon ook nooit onvoorwaardelijk mensen vergeven.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 18:28
D@mien
D@mien is offline
hmm....hierbij kreeg ik de volgende gedachte...
Stel je bent een seriemoordenaar, maar vlak voor je dood vraag je god om vergiffenis voor je zondes...hierdoor zou je dus naar de hemel gaan, omdat god je dan moet vergeven.(niet vergeven is een zonde en god kent geen zondes)

Oftewel: Schiet iedereen dood die je wil, vrrag vervolgens om vergiffenis en alles is vergeven en vergeten...

Sounds kinda weird, doesn't it??
Oud 02-04-2002, 18:32
ExeCute
ExeCute is offline
Oneens, vergeven is geen plicht dat doe je alleen omdat je het zelf wilt en niet om de ander daar een plezier mee te doen.

Het is echter weleen afweging welke voor jezelf maakt en heeft dus alles te maken met wat je die ander wilt vergeven.
Oud 02-04-2002, 18:36
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Stel je bent een seriemoordenaar, maar vlak voor je dood vraag je god om vergiffenis voor je zondes...hierdoor zou je dus naar de hemel gaan, omdat god je dan moet vergeven.(niet vergeven is een zonde en god kent geen zondes)

Oftewel: Schiet iedereen dood die je wil, vrrag vervolgens om vergiffenis en alles is vergeven en vergeten...

Als het oprecht is, dan geloof ik wel dat het zo zal gaan.
Oud 02-04-2002, 22:47
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
D@mien schreef:

Het is geen originele gedachte, maar daarom toch niet minder waar. Denk maar aan de goede moordenaar, die naast Jezus gekruisigd was. Hij zou nog dezelfde dag samen met Jezus
in het paradijs zijn. Dit omdat hij berouw had.

Oneerlijk?

De slechte moordenaar had hetzelfde op zijn geweten, maar betoonde geen berouw...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten