Oud 01-12-2002, 18:23
Evito
Evito is offline
Ik drink nogal veel,
nee schrik niet,
alleen maar water,
tussen de 2 en 3 L per dag denk ik,
verder nog wat soja-melk en thee,
bovendien eet ik nauwelijks zout en ook heel weinig vet.
Kan dit enig kwaad? Natuurlijk staan deze dingen [weinig drinken, veel zout, veel vet] bekend als schadelijk dingen,
maar kun je er ook te weinig van krijgen?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:35
bloffan
bloffan is offline
Volgens mij kan dat niet veel kwaad. Wat betreft het drinken: kan denk ik in het geheel niet kwaad, zolang je er geen last van hebt. Vet: vooral weinig dierlijke vetten/verzadigde vetten eten is goed. Onverzadigde vetten zijn wel goed. Die zitten vooral in plantaardige producten, maar ook in vis; ook in sojamelk wel (hoeveel weet ik niet). Je hebt deze vetten o.a. nodig om bepaalde vitamines binnen te krijgen (vitamines die in vet oplosbaar zijn, weet niet meer precies welke, in ieder geval vit. a) Maar over het algemeen zit je al gauw aan deze hoeveelheid, zeker als je gewoon halvarine op je brood smeert en met plantaardige olie dingen bakt.
Weinig zout eten kan waarschijnlijk ook geen kwaad. Meeste mensen eten teveel zout zonder dat ze het door hebben. Zout zit bijna overal wel in. Ook in brood. Je kan i.p.v. gewoon zout ook 'Losalt' kopen in de supermarkt, daarin is een groot deel van de natriumchloride (normaal zout) vervangen door kaliumchloride. Dat is kennelijk minder slecht voor je ofzo, in ieder geval smaakt het wel gewoon als normaal zout.
Als je net heftig hebt gesport en je voelt je slap, dan kan het echter geen kwaad om iets zouts te eten.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:38
Balance
Balance is offline
De hoeveelheid water dat je drinkt gewoon goed hoor volgens mij. Dat is pas vanaf 8 liter ofzo heel slecht (heb ik ooit gehoord), maar 2 à 3 liter niet.

Te weinig vet is wel slecht, want dan krijg je ook te weinig vitaminen binnen. En te weinig zout is volgens mij ook niet helemaal gek, want zout zorgt weer voor energie (dacht ik?).

Maar ik weet niet of je gewoon weinig of TE weinig binnenkrijgt...
Oud 01-12-2002, 18:38
Evito
Evito is offline
Slap,
heuh nee niet echt.
Als ik 50 minuten stevig fiets op mijn hometrainer,
voel ik mij vaak fitter dan ooit.

Anyways,
die dierlijke vetten is niet zo'n probleem,
ik ben veganist

Bedankt!

We gebruiken echter wel redelijk wat olijfolie besefte ik net.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:56
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
2 - 3 l water is niet zo veel, je moet +/- 2 l per dag drinken ... te weinig vet kan problemen opleveren, want vet is inderdaad nodig voor de vitaminesopname ( A, D, E en K zijn het trouwens ) en voor de opbouw van allerlei stoffen in je lichaam ( sommige vetzuren kan je niet zelf aanmaken, dacht ik ), maar ik denk dat wanneer je te weinig vet binnen zou krijgen je er wel iets van zou merken aan je gezondheid ofzow ... en te weinig zout, jah, je krijgt werkelijk meer zout binnen met het voedsel dan je denkt , volgens mij is het zelfs niet eens nodig om er wat extra zout bij te gooien.
Oud 01-12-2002, 18:58
Evito
Evito is offline
Ja jullie hebben wel gelijk. In allerlei producten zal al wel wat zout zitten. Nu eet ik vrij weinig, maar als ik kijk naar de ingrediënten, staat daar idd af en toe wel zout bij! Tahin met sesemzaadjes en zeezout bijv. JAM!

N*A*Shezbaernon: Mail je me dat gedichtje nog? *is benieuwd*
Ik begrijp het toch niet, maar dat maakt niet uit. Je mag er ook wel een Nederlandse/Engelse bij doen hoor. If you have one.

Laatst gewijzigd op 01-12-2002 om 19:05.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 20:51
mood indigow
mood indigow is offline
zout is ook best belangrijk.
mijn moeder at eerst ook heel weinig zout. en toen viel ze steeds flauw.
toen moest ze veel zout eten-->> chips enzow.
want ze had zouttekort.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 21:25
Verwijderd
Citaat:
mood indigow schreef:
zout is ook best belangrijk.
mijn moeder at eerst ook heel weinig zout. en toen viel ze steeds flauw.
toen moest ze veel zout eten-->> chips enzow.
want ze had zouttekort.
zout jaagt de bloeddruk omhoog en als je een te lage bloeddruk hebt kan je flauwvallen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 09:19
mood indigow
mood indigow is offline
Citaat:
danique2 schreef:
zout jaagt de bloeddruk omhoog en als je een te lage bloeddruk hebt kan je flauwvallen.
jah dat weet ik.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 18:54
Verwijderd
Citaat:
danique2 schreef:
exactly!

beetje offtopic. vond jij het in het begin moeilijk om veganistisch te eten?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 19:05
Evito
Evito is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
exactly!

beetje offtopic. vond jij het in het begin moeilijk om veganistisch te eten?
Dat ik het mis [de kaas, het vlees, etc.?]

Nee zeker niet,
je hebt hele lekkere vervangers en gezond en ethisch goed eten voelt gewoon geweldig. Wat wel lastig is, is dat we op dit moment niet genoeg geld hebben om altijd naar de de natuurwinkel te gaan,
dus sommige dingen zijn moeilijk te checken,
maar als ik over een jaar meer geld heb,
kan ik wel alles checken omdat ik dan alles van de natuurwinkel kan kopen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 19:28
ekki
ekki is offline
Ik denk dat je niet meer dan 3 liter moet gaan drinken. 3 liter zal niet slecht zijn, maar je moet een klein beetje oppassen met te veel water. Een halve liter meer zou denk ik ook wel goed zijn. Nouja, 3 liter is volgens mij het maximum als iedere dag die hoeveelheid drinkt, maar dat weet ik niet zeker (lekker veel heb je aan mij).

Te veel water drinken heeft te maken met diffusie (osmose). Je cellen kunnen zeg maar te veel water opnemen en daardoor barsten (even kort gezegd).

Ik hoop dat je genoeg aan deze informatie hebt.
Oud 02-12-2002, 19:42
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ik had ooit ergens gelezen dat een normaal mens "eigelijk'' zeker 6 liter water moest hebben per dag.
Oud 02-12-2002, 19:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ik had ooit ergens gelezen dat een normaal mens "eigelijk'' zeker 6 liter water moest hebben per dag.
daarvan zou ik de bron wel 'ns willen zien of iig willen weten waarom dan precies.
Oud 02-12-2002, 20:20
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Ik drink zelf ook heel veel. Ook alleen maar water en thee....is heel goed voor je lichaam (het water dan natuurlijk), en het voert afvalstoffen sneller uit je lichaam. Volgens mij kan het niet echt kwaad. Pas als je meer dan 5 liter op een dag drinkt, want dan kunnen je nieren het niet meer bijhouden. Maar 3-4 liter per dag (wat ik zelf ongeveer drink), is geen probleem. Je moet er alleen wel vaker van plassen ( )
Oud 02-12-2002, 20:34
ekki
ekki is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Ik drink zelf ook heel veel. Ook alleen maar water en thee....is heel goed voor je lichaam (het water dan natuurlijk), en het voert afvalstoffen sneller uit je lichaam. Volgens mij kan het niet echt kwaad. Pas als je meer dan 5 liter op een dag drinkt, want dan kunnen je nieren het niet meer bijhouden. Maar 3-4 liter per dag (wat ik zelf ongeveer drink), is geen probleem. Je moet er alleen wel vaker van plassen ( )
volgens mij is 4 liter wel wat veel, hoor. en dus niet ivm je nieren, maar ivm je cellen.
Oud 02-12-2002, 21:21
skatefamke
skatefamke is offline
ha, ik herken veel van je 'probleem'. ik doe nl precies hetzelfde.. ik probeer me er niet teveel zorgen over te maken... ik let gewoon goed op wat voor thee ik precies drink.. en af en toe wat chips en vegan dropjes (bij de tuinen heb je een paar soorten die eetbaar zijn voor veganisten... ook heb je van het merk panda nog dropjes...)...

bij thee ligt het eraan wat voor thee. bij kruidenthee, rooibosthee en groene thee is er geen probleem voor je gezondheid, maar teveel zwarte thee kan wel problemen geven. daar zit nl looizuur in en dat is ergens slecht voor, hoewel ik zo niet precies weet voor wat. ook zit er theine in thee.. op zich niet veel mis mee, maar als je dr echt heel veel van binnen krijgt is dat niet goed, vergelijkbaar met een teveel aan cafeine.

overigens: ik ben ook veganist en ik vind het ook niet moeilijk. ik voel me beter wanneer ik iets niet kan eten dan wanneer ik het wel eet en me dan schuldig voel. in het begin is het even wennen, maar uiteindelijk krijg je er wel handigheid in en kan je soms zowat voorspellen of ergens dierlijke dingen inzitten.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten