Oud 16-01-2002, 21:06
Verwijderd
Zijn jullie ertegen of ervoor????? Plies reageer snel!!!
Thnx!!!
Advertentie
Oud 16-01-2002, 21:07
Undeclinable
Undeclinable is offline
Tegen

Mensen vermoorden om te laten zien dat moorden slecht is..

Oud 16-01-2002, 21:09
Undeclinable
Undeclinable is offline
Verder helpt het geen fuck, isset flink lullig als iemand onschuldig blijkt te zijn en krijg je weer van die leuke situaties doordat mensen loose gaan als ze het punt bereikt hebben waarvoor ze doodstraf zullen krijgen..nothing to lose dus een paar delictjes extra boeien ook niet meer .......

Oud 16-01-2002, 21:10
autodropje
autodropje is offline
tegen

*zoekt die topic waar al die argumenten in stonden*
Oud 16-01-2002, 21:12
autodropje
autodropje is offline
http://forum.scholieren.com/Forum32/HTML/001849.html
Oud 16-01-2002, 23:43
sSaArRaA
sSaArRaA is offline
Tegen.
Oud 16-01-2002, 23:46
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Deze betoog is niet van mezelf, maar van iemand die ik ken. (een filosoof van 50 )
En ik vind hem erg goed!

Citaat:
Ik ben tegen de doodstraf omdat mensen het morele recht niet hebben elkaar te vermoorden. Dat hebben ze niet in een privé-situatie, niet in een oorlogssituatie, noch in een rechtssituatie. Daar deze discussie om moord binnen een rechtssysteem gaat, de doodstraf, zal ik mij daartoe beperken. Ik ontzeg een ieder het recht het leven van een ander te nemen. Ook als dat een staat is (die mij al dan niet vertegenwoordigd.) Mijn argumenten zijn niet nieuw, ik ben er mee opgegroeid. De zwaarte en de soort van iemands misdaad doet er wat mij betreft niet toe. Zo was in mijn ogen (en ik wens niet verdacht te worden van Nazi-sympathieën) het Neurenbergproces een schijnproces. Processen van overwinnaars tegen verliezers, het zogenoemde oorlogsrecht, deugen nooit. Een van de voornaamste redenen voor de doodstraf, gisteren door president Bush, pertinent ontkend, is het recht van vergelding. Dat recht, in deze vorm, heeft niemand. Bovendien maakt de dood van een misdadiger de misdaad niet goed. Familieleden van een slachtoffer die blij zijn met de dood van een misdadiger, zijn ziek en hebben in de eerste plaats behoefte aan psychiatrische hulp. Een tweede reden voor de doodstraf is de afschrikwekkende werking die ervan uit zou gaan. Er is geen enkele studie die die werking onderbouwt. Integendeel. In landen en/of staten waar men de doodstraf toepast is het aantal misdrijven (waarop de doodstraf staat) niet significant lager dan in landen en/of staten waar men de doodstraf heeft afgeschaft. Hoe dan ook worden misdrijven tegen het leven in Europa minder gepleegd dan in Amerika. (En zedenmisdrijven -om de knuppel maar een in het hoenderhok te gooien, komen het meest voor waar de repressie het grootst is.) Een derde reden voor de doodstraf is dat het goedkoper zou zijn dan levenslang. Ik vind dit een te cynisch argument om op in te gaan. (Het is ook goedkoper om demente bejaarden te laten overlijden.) Naast mijn morele bezwaar tegen de doodstraf, wil ik er met nadruk op wijzen dat in Amerika voornamelijk (arme) leden van minderheidsgroeperingen tot deze straf veroordeeld worden. Wie een goede advocaat heeft ontspringt de dans. Bovendien worden er, in tegenstelling tot wat algemeen bekend is, de nodige fouten gemaakt. Dat wil zeggen dat er veel mensen terechtgesteld zijn die aan de hun toegeschreven misdaad part noch deel hadden. Zo werden in de 50-er jaren de Rosenberghs op de elektrische stoel gezet omdat ze voor Rusland gespioneerd hadden. Decennia later bleek hun proces een politiek proces te zijn geweest, drijvend op de golven van het McCarthy-isme. Zij hadden nimmer gespioneerd. Nu kunnen voorstanders van de doodstraf er terecht op wijzen dat het rechtssysteem dan maar verbeterd moet worden. Daarom hanteer ik ook een moreel argument. Blijft mijn bezwaar dat naar mijn mening ieder weldenkend mens het met mij eens zou moeten zijn dat slechts een enkele vergissing, een veroordeelde die ten onrechte terecht wordt gesteld, het hele systeem onderuit haalt. In dat geval zouden immers ook alle representanten van de overheid, de officier van justitie, de rechter, de gevangenisdirecteur en wellicht ook de cipiers, de jury etcetera ook ter dood gebracht moeten worden. Samengevat ken ik geen enkel argument dat sterker is dan het leven zelf. Gij zult niet doden.
Nog wat feiten. In Amerika waren 12,5 % van alle ter dood veroordeelden ONSCHULDIG. Tsss...alsof dat al niet reden genoeg is om de doodstraf af te schaffen.

Groetjes
Ben(die het banaal en morbide vind om voor de doodstraf te gaan argumenteren
Oud 16-01-2002, 23:51
soulless
soulless is offline
Alles wat ik wou zeggen is gezegd en enkele tientallen malen beter dan ik had kunnen doen.

Met dank aan de anonieme filosoof gequote door Ben
Oud 17-01-2002, 08:28
Not for Sale
Not for Sale is offline
een staat die de orde handhaaft met geweld is niet echt rechtvaardig..
Oud 17-01-2002, 09:24
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
tegen..

een staat die zijn eigen burgers vermoordt is slecht
Oud 17-01-2002, 09:27
John-17
John-17 is offline
voor

ik geloof niet in morele of ethische waarden of normen
ik geloof in het goede van het uit de weg ruimen van elkaar om emotionele littekens te verwijderen
ik weet niet of het altijd goed is dat een staat de doodstraf uitdeelt, ik denk dat de mensen dat zelf moeten uitmaken
Oud 17-01-2002, 09:30
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
John-17 schreef:
voor

ik geloof niet in morele of ethische waarden of normen

dus jij hebt geen normen en waarden???

dan lijkt de doodstraf me zeker NIET goed, omdat de mensen die dat willen geen normen of waarden hebben

tenzij je een roloog vergeten bent
Oud 17-01-2002, 10:11
sun-flower
sun-flower is offline
Dat mensen in deze tijd in verschillende landen nog de doodstraf uitoefenen is echt verschrikkelijk!BAH
zomaar iemands leven afnemen!
net zo slecht zijn als de moordenaar of what ever zelf..juist de mensen die voor de doodstraf zijn moeten beter weten!!!

tip: kijk de film "the green way" of "the huricane" alle 2 films over onterecht zware straffen
Oud 17-01-2002, 10:31
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Voor!!

Wel vind ik dat het zeker moet zijn dat diegene daad werkelijk een grote misdaad (bijv. moord) heeft gepleegd.
Oud 17-01-2002, 10:35
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
elk leven is evenveel waard...
en verdient daarom eeen tweede kans...

of levenslange behandeling, of iig tot-ie is "genezen"
Oud 17-01-2002, 10:38
The Chameleon
The Chameleon is offline
Tegen.

Het nemen van een leven rechtvaardigt geen tweede moord.
Oud 17-01-2002, 10:52
independancy wanted
independancy wanted is offline
tegen

Ik heb niet alleen deze reden, maar dit is wel een van de dingen die me het meeste bezighoudt: wat als ze de verkeerde te pakken hebben?
Dit vind ik al reden genoeg...
Oud 17-01-2002, 10:58
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
sun-flower schreef:
tip: kijk de film "the green way"
Weet je zeker dat je niet the green mile bedoelt?

Anyways, is maandje geleden nog topic over geweest, dus laten we dit topic nog maar een maandje langer in de koelkast, probeer het later nog eens.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten