Oud 27-11-2002, 20:46
drama
drama is offline
Ongewenste Zwangerschap

Pijn, pijn. Dat voelde ze. Kermend lag ze in het kraambed. Langzaamaan vorderde de bevalling. Verdwaasd en totaal uitgeput keek de kersverse moeder naar haar kroost.
Twee handen begonnen delen van de vruchtvliezen weg te vegen.
Het is een jongetje. Z’n balletjes hangen tussen z’n benen. Hij schudt z’n kleine hoofdje. Z’n oortjes maken een kletsend geluid.
De moeder wist het. Weet het. Een zwangerschap had nooit mogen gebeuren. Ze kijkt naar de man wiens handen zojuist nog zonder respect het knulletje quasi-liefdevol afveegde. Ze weet het.
De man en zijn knecht lopen naar het ventje toe. Ze zetten hem op een kruiwagen.
De moeder kijkt toe. Scheuten van angst jagen door haar lichaam. Ze huilt, haar kind gaat de hel tegemoet. Zij was daar, allang.
De mannen lopen weg. Moederziel blijft ze over, als een hoopje ellende.
Ze loeit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2002, 13:34
eztah
eztah is offline
.........

Je weet wat ik er van vind
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 17:14
Mysterons
Mysterons is offline
prachtig. dat je pas bij het laatste zinnetje snapt waar het over gaat.
Oud 28-11-2002, 17:45
Verwijderd
ge-wel-dig.

eigenlijk moet je'm nadat je snapt waar het over gaat nog een keer lezen, omdat alles dan veel beter tot je doordringt..
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 17:58
hacho
hacho is offline
Leuk idee! Scherp geschreven, af en toe een beetje maf, maar alles valt perfect samen bij het laatste woord.
Oud 28-11-2002, 19:24
ekki
ekki is offline
kruiwagen?
ik snap 'm niet
Oud 28-11-2002, 22:41
Verwijderd
Ha, pas na het leven van de opmerking van Moondance snap ik waar we hier mee te maken hebben. Domme ik.

Het stijgt daardoor aanzienlijk in mijn waardering. Helaas is alleen dat je niet al te diep ingaat op het ongewenste van de zwangerschap. Maar overigens wel moedig vanuit een koe te schrijven.

Waar je voor uit moet kijken is dat je niet teveel zinnen met het onderwerp begint. Verandering van spijs doet eten, verandering van zinsstructuur doet lezen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 09:27
Penislovertje
Penislovertje is offline
Citaat:
ekki schreef:
kruiwagen?
ik snap 'm niet
het kalfje wat net geboren is wordt op een kruiwagen gezet en afgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 09:40
drama
drama is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:

Waar je voor uit moet kijken is dat je niet teveel zinnen met het onderwerp begint. Verandering van spijs doet eten, verandering van zinsstructuur doet lezen.

LUH-3417
Het valt me nu pas op idd dat het overal De ... is...ga ik nog even naar kijken. Dank.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 11:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
Wauw , drama

*speechless*
Oud 29-11-2002, 11:41
Roxy
Roxy is offline
goh dat het een over een koe ging had ik nie meteen opgemerkt, had um meer vanuit het opzicht van een meisje met een miskraam ofzow gelezen... maar dat maakt um inderdaad bijzonderder... erg mooi en helaas vrij realistisch..
Oud 29-11-2002, 20:00
Verwijderd
*applaus voor drama!!*

vind hem echt heel erg goed!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 11:55
waaromniet?
waaromniet? is offline
*applaus*
Oud 02-12-2002, 10:47
the exploding boy
the exploding boy is offline
erg goed
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 17:20
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Ik hou niet zo van die antropomorfistische quatsch.
Het feit dat je pas op 't einde door hebt dat het om een koe gaat is (met alle respect) niet te danken aan de stilistische vaardigheid van de schrijver.

Schrijf dan liever over een pasgeboren en ongewenst meisje in China die, plons, de Yangtze-Kiang in wordt geflikkerd. Is zo'n stuk een stuk duidelijker (en misschien ook wel beter).

Je hebt een moeilijk onderwerp gekozen, misschien te moeilijk.
Ik hou 't dan liever bij de Aesopus.
Oud 05-12-2002, 17:25
®Observer
®Observer is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
De ahesopu-watte?

Oh, drama, ik vond het een leuk verhaal.
Oud 05-12-2002, 17:37
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
®Observer schreef:
De ahesopu-watte?
Nieuwe breezersmaak
Oud 05-12-2002, 19:24
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Ik hou niet zo van die antropomorfistische quatsch.
Het feit dat je pas op 't einde door hebt dat het om een koe gaat is (met alle respect) niet te danken aan de stilistische vaardigheid van de schrijver.

Schrijf dan liever over een pasgeboren en ongewenst meisje in China die, plons, de Yangtze-Kiang in wordt geflikkerd. Is zo'n stuk een stuk duidelijker (en misschien ook wel beter).

Je hebt een moeilijk onderwerp gekozen, misschien te moeilijk.
(Drama)

Waarom zou ik over mensen gaan schrijven als dieren meer onrecht aangedaan wordt?
Oud 05-12-2002, 19:29
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
maantje tuurt schreef:
(Drama)

Waarom zou ik over mensen gaan schrijven als dieren meer onrecht aangedaan wordt?
Onrecht is iets wat door de mens is bedacht. Paradoxaal is dat, he?
Oud 05-12-2002, 21:52
Signy
Signy is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Nieuwe breezersmaak
Lol.

Ik vind het stukje wel inhoud hebben, oftewel goed gedaan. Kben het wel met LUH eens, verander wat zinnen zodat 't beter loopt.
Oud 09-12-2002, 17:07
drama
drama is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Onrecht is iets wat door de mens is bedacht. Paradoxaal is dat, he?
Dat veranderd niets aan de zaak

Normen en waarden zijn subjectief.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 17:35
Verwijderd
Weledele volwassen mijnheer Jan-Diederik, wat doet u in hemelsnaam nog op dit scholierenforum, met uw imponerende taalgebruik dat u hier zwetsend her en der gebruikt?

Ik vind het stukkie van Drama grappig, dacht ook dat het over een meisje ging, vond het al zo raar dat het kindje werd weggebracht op een kruiwagen
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 19:00
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
freakjuh schreef:
Weledele volwassen mijnheer Jan-Diederik, wat doet u in hemelsnaam nog op dit scholierenforum, met uw imponerende taalgebruik dat u hier zwetsend her en der gebruikt?

Ik vind het stukkie van Drama grappig, dacht ook dat het over een meisje ging, vond het al zo raar dat het kindje werd weggebracht op een kruiwagen
Volwassen Ik word volgende maand pas 18
Oud 10-12-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Geboortedatum: 3 January 1978

Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 15:03
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
freakjuh schreef:
Geboortedatum: 3 January 1978

Ja, das niet echt
Maar dat was wel bekend, toch?
Oud 10-12-2002, 17:53
Verwijderd
pas na de reactie van moondance snapte ik het pas.
heel knap geschreven vind ik! mja, ik moet er maar niet te veel over na denken. It make's me sad.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 17:37
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
ekki schreef:
kruiwagen?
ik snap 'm niet
met loeit bedoeld ie: boe zegt de koe

geweldig
Oud 13-12-2002, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Ja, das niet echt
bij mij nie dus
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 14:22
skatefamke
skatefamke is offline
goed stukje, drama!
en de mensen die dit lezen leven supermee met degene die zwanger is/was.. en dan gaat het om een koe.. en dat zet aan tot nadenken! goed gedaan!
Oud 16-12-2002, 19:24
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Echt goeoed verhaal!! eerst vatte er ik nix van maar later.... na een paar keer lezen.. echt goed is ie! tenminste wel als je um begrijpt.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 15:53
karamba
karamba is offline
Dit soort verhalen, daar hou ik van...
Het is best algemeen, maar tegelijk zit er ook een scherpe mening in...
Een paar keer moeten lezen... maar het is een feit dat jij volgens mij snel met de dier meeleeft
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 22:48
ekki
ekki is offline
Citaat:
drama schreef:
Ok.

De woorden jongetje, knulletje, ventje, kind vind ik nou niet zo heel erg goed bij een koe passen. Wel grappig dat je pas aan het eind doorhebt dat het om een koe gaat.
Oud 19-12-2002, 23:17
FullMoon
FullMoon is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
dan lieg niet (lastig he)

aan drama: erg goed stukje!! echt zo van "kets!"
Oud 20-12-2002, 21:54
drama
drama is offline
Citaat:
addy schreef:
maar het is een feit dat jij volgens mij snel met de dier meeleeft
Niet zo gek toch
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 22:50
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Ja, das niet echt
ik dacht dat je nog steeds je broer was
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 00:18
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
drama schreef:
Niet zo gek toch
Ik zie een koe nog niet zo snel meeleven met een dorp uitgehongerde negertjes in de Sahara. Ik volg 't niet meer.

En nee, mijn broer had nog maar een paar maanden te leven toendertijd. Iets exotisch (Misschien iets voor volgend jaar, pap! - haha); heel pijnlijk
Oud 22-12-2002, 07:07
karamba
karamba is offline
Overal gebeurt ellende op de wereld. De ene ellende is erger dan de andere, zo is dat voor mensen en dieren.
Dit is wel ellende voor het beestje, maar nog niet de ergste ellende. Ik kom van een varkensboerderij, ik geef toe: Het is af en toe nie prettig om te zien.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 14:58
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Citaat:
addy schreef:
Ik kom van een varkensboerderij, ik geef toe: Het is af en toe nie prettig om te zien.
bespaar me de details. ik haat boeren en boerderijen en dus ook varkensboerderijen. die mensen denken alleen maar aan geld geld geld. niet om wat dat beest zelf denkt. ik heb medelijden met zo'n dier echt waar!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 16:42
karamba
karamba is offline
Tja, nu zijn we gelukkig gestopt. Maar vanaf zijn 1e leeft zo een beest alleen maar met biggen in zn buik, nooit rust. DAT is waar het omdraait. Zwangerschap bij mensen brengt toch veel stress met zich mee? Deze beesten weten niet eens hoe het is om zonder stress te leven denk ik dan...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 17:14
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
skatergirl15 schreef:
bespaar me de details. ik haat boeren en boerderijen en dus ook varkensboerderijen. die mensen denken alleen maar aan geld geld geld. niet om wat dat beest zelf denkt. ik heb medelijden met zo'n dier echt waar!
Jij hebt een zeer kortzichtige kijk meiske.
Niet alle boerenbedrijven zijn bioindustriebedrijven. En bovendien vraag ik me af of jij wel eens op een boederij bent geweest. Ik ben in niet tegen het principe van vlees eten maar wel tegen het zo beroerd behandelen van dieren als in veel bioindustrieboederijen gebeurd. Melkvee blijft langere tijd bij dezelfde boer en er zijn dus daadwerkelijk boeren die zich hechten aan de beesten en ze goed behandelen.
Dus denk na voor je zulke uitspraken doet, niet elke boer is het zelfde en niet elke boer is een bioindustrieboer
Oud 22-12-2002, 17:18
Ninnoc
Ninnoc is offline
maar over het stukkie:

ik vind de stijl en zinnen niet mooi, heb beter van je gezien.
inhoud en opboew zijn wel zeer okay, ik dacht eerst echt waar de hel gaat het over, zat al te denken aan geboorte van jezus ofzo gezien er bij jou altijd een boodschap in zit. pas op het eind had ik het door. Zeer okay.
Oud 22-12-2002, 19:41
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
Jij hebt een zeer kortzichtige kijk meiske.
Niet alle boerenbedrijven zijn bioindustriebedrijven. En bovendien vraag ik me af of jij wel eens op een boederij bent geweest. Ik ben in niet tegen het principe van vlees eten maar wel tegen het zo beroerd behandelen van dieren als in veel bioindustrieboederijen gebeurd. Melkvee blijft langere tijd bij dezelfde boer en er zijn dus daadwerkelijk boeren die zich hechten aan de beesten en ze goed behandelen.
Dus denk na voor je zulke uitspraken doet, niet elke boer is het zelfde en niet elke boer is een bioindustrieboer
jah...je hebt wel een beedje gelijk.... ben weleens op een boerderij geweest jah. toen ik klein was op de basisschool een vriendje woonde op een boerderij (is nu naar Canada verhuist by the way) en ik weet nog zo dat ik weet nie meer wat het was een kip of kuiken maar ik weet wel dat die vader zo de nek om draaide vreselijk. vandaar heppik zo'n mening.. maar jah.. niet elke boerderij is natuurlijk zo...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 01:53
karamba
karamba is offline
Een boerderij met echt veel beesten is zeker wel zo.
Hoe kun je nu voor elk dier liefde hebben. Je geniet wel als je in de boerderij loopt. Maar meeleven met de beesten? Ik betwijfel het, dan heb je het eerder over biologische boeren.
Andere boeren absoluut niet, geloof me nou maar, ik heb 15 jaar op verschillende boerderijen rondgelopen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 12:23
skatergirl15
skatergirl15 is offline
jah,denk ik ook addie. maar 1 ding snap ik dan ook niet. als boeren zoveel waarde aan die dieren hechten. hoe kunnen ze die dieren dan naar de slachterij doen??? omdat ze geld moeten verdienen jah!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:27
karamba
karamba is offline
Juist, de boeren zeggen dat ze er veel liefde voor hebben. Maar waarom laten ze die beesten dan niet gewoon sterven.
1 van de redenen is dat ze niet genoeg kleintjes meer kunnen krijgen: it's all about the money
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:30
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
skatergirl15 schreef:
jah,denk ik ook addie. maar 1 ding snap ik dan ook niet. als boeren zoveel waarde aan die dieren hechten. hoe kunnen ze die dieren dan naar de slachterij doen??? omdat ze geld moeten verdienen jah!
als oudere dieren naar de slacht worden gebracht verdienen ze er nauwelijks iets aan.

Maar ik zeg ook niet dat ik boeren geweldig vind. Ik had tot voor kort een boerenzoon als vriendje en heb 10 jaar in friesland tussen de boeren gewoond en nee daar krijg je geen vrolijk beeld van. Maar ik vind dat je alles altijd genuanceerd moet bekijken, uitspraken als 'ik haat boeren' zijn te zwart-wit voor mij, ik haat de meeste boeren niet maar ben het lang niet altijd eens met hun werkwijze. Er zijn zeker zeer veel verachtelijke zaken in veel boerebedrijven maar er zijn veel boeren die het binnen hun werk zo goed mogelijk hun best doen om het prettig te maken voor de beesten. De ouders van een vroegere vriendin van me werkten op een biologische boederij met zowel veeteelt als landbouw en daar werd met ontzettend veel liefde met hun dieren om gegaan.

Aan de andere kant kun je ook zeggen, ze vullen een marktvraag. Als er geen vraag meer zou zijn voor vlees of enkel nog voor biologisch vlees zullen veel boeren overstappen of stoppen (of verhuizen naar canada) omdat er hier geen markt meer voor ze is. De vraag is dan: wat eet jij? hou jij een systeem in stand wat je zo veracht??
Oud 01-01-2003, 15:56
Veenbes
Veenbes is offline
Mooi, iets voor de dierenbescherming (niet-ironisch)? Ik vind hem ontroerend.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 18:58
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:

Aan de andere kant kun je ook zeggen, ze vullen een marktvraag. Als er geen vraag meer zou zijn voor vlees of enkel nog voor biologisch vlees zullen veel boeren overstappen of stoppen (of verhuizen naar canada) omdat er hier geen markt meer voor ze is. De vraag is dan: wat eet jij? hou jij een systeem in stand wat je zo veracht??
Ik ben geen vegitarier (ookal eet ik wel weinig vlees maar dat is meer omdat ik er nie zo van hou).maar ik denk van als je dat vlees laat liggen is het beest voor nix geslacht! toch?? naja zo denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:57
cottoncandy
cottoncandy is offline
Ik vind het bestwel fascinerend.. heel knap gedaan hoe je alles in details omschrijft en de lezer verbaasd achterlaat met het laatste zinnetje.
Oud 04-01-2003, 17:01
cottoncandy
cottoncandy is offline
Citaat:
skatergirl15 schreef:
Ik ben geen vegitarier (ookal eet ik wel weinig vlees maar dat is meer omdat ik er nie zo van hou).maar ik denk van als je dat vlees laat liggen is het beest voor nix geslacht! toch?? naja zo denk ik.
mag je blij zijn dat niet iedereen zo denkt.
ken je die slogan 'een beter milieu begint bij jezelf'?
dat geldt in feite voor elk wereldprobleem. als je niets doet, bereik je ook niets. je werkt mee aan het slachten van dieren door hun vlees op te eten. ik denk dat je oorzaken niet zo 'direct' maar meer 'indirect' moet zoeken.
ik zelf ben ook geen vegetarier trouwens, maar ik snap de beweegredenen van beide kanten.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten