Oud 06-01-2003, 15:15
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Ik heb even een belangrijke vraag...

Het gaat de laatste tijd niet goed met een vriendin van mij. Ze weet nu zelf ook dat ze professionele hulp nodig heeft, alleen weet ze niet waar ze terech kan. Ze durft het namelijk niet aan haar ouders te vertellen (ik heb op haar ingepraat, maar ze wil het echt niet en ik mag haar niet dwingen), maar bij bijvoorbeeld het riagg heb je toestemming van je ouders nodig. Ze wil ook niet naar haar huisarts, want daar kan ze niet mee overweg. Weet iemand waar ze wel terech kan zonder dat ze toestemming van haar ouders nodig heeft? Ze is nog minderjarig....

Alvast bedankt....
Oud 06-01-2003, 15:27
moenbase
moenbase is offline
Probeer het eens via het vertrouwenspersoon op school.

Succes!

Lief van je dat je haar probeert te helpen!
Realizeer je wel dat jij niet meer kunt doen dan je best. En, vergeet jezelf niet!
Oud 06-01-2003, 15:31
wondersbestaan
Citaat:
Lief van je dat je haar probeert te helpen!Realizeer je wel dat jij niet meer kunt doen dan je best. En, vergeet jezelf niet!
Thanx voor je lieve reactie.....gelukkig weet ik ondertussen wat mijn grenzen zijn, maar wel lief dat je me eraan herinnert!
Oud 06-01-2003, 15:38
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Lijkt me inderdaad in dit geval het beste om er met de vertrouwens persoon van school over te praten. En als ze dat niet wil misschien te beginnen met een leraar/lerares waar ze goed mee overweg kan.

Ennuh, vergeet inderdaad je zelf niet.

Liefs,

Bite.
Oud 06-01-2003, 16:56
Verwijderd
Vertrouwenspersoon op school is inderdaad een goede optie.. Die is op elke school wel aanwezig, en anders zou ze misschien (ik weet niet waar ze woont) kunnen vragen of ze een keer naar een andere huisarts kan. Hier bij mij in de buurt zitten verschillende huisartsen en kun je zelf aangeven naar wie je toe wil, maar ik weet natuurlijk niet hoe het daar zit. Ze zou het in ieder geval eens kunnen proberen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:25
gothicje
gothicje is offline
heej ik ken het, ik wilde zelf ook hulp zonder dat mijn moeder er achter zou komen...
misschien is het inderdaad voor haar beter om eerste met een vertrouwenspersoon te gaan praten
Je vriendin kan ook haar verhaal kwijt bij het JIP ofzo als ze niet met iemand van school kan praten maar blijkt dat allemaal niet genoeg kan ze eventueel naar haar huisarts gaan (die is niet verplicht om alles aan de ouders te vertellen) en de huisarts kan dan een doorwijzing geven voor het riagg ofzo...
ik ben zelf ook naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing en mijn moeder weet wel iets van mijn problemen maar lang niet alles en dat komt ze ook niet weten behalfe als ik het natuurlijk zelf vertel...
ongelooflijk goed van je dat je haar zo helpt..
je kan zelf natuurlijk niet meer doen dan steunen
heel veel sterkte en ook voor je vriendin natuurlijk
Oud 09-01-2003, 15:42
wondersbestaan
Citaat:
Je vriendin kan ook haar verhaal kwijt bij het JIP ofzo als ze niet met iemand van school kan praten
Misschien een hele stomme vraag, maar wat is het JIP?
Oud 09-01-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Misschien een hele stomme vraag, maar wat is het JIP?
http://www.jip.org/
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 18:44
nar_cyste
nar_cyste is offline
misschien een idee om met haar mee te gaan naar de huisarts om haar te steunen
Oud 12-01-2003, 11:32
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Thanx voor je lieve reactie.....gelukkig weet ik ondertussen wat mijn grenzen zijn, maar wel lief dat je me eraan herinnert!
Het is belangrijk dat je inderdaad je grenzen kent. Je kunt niet meer doen voor haar dan dat jijzelf in je macht hebt te doen. Als zij iets niet wilt (om wat voor reden dan ook) en het gaat slechter met haar, dan is dat niet jouw schuld. Jij doet vast je (uiterste) best en meer kun je niet doen.

Hoe gaat het nu verder?

Laatst gewijzigd op 12-01-2003 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:28
wondersbestaan
Citaat:
Hoe gaat het nu verder?
Eigenlijk is er nog niet zo heel veel veranderd, behalve dan dat ze niet meer zo heel wanhopig is dat ze geen hulp kan vinden. Ze heeft voor zichzelf besloten om met iemand op school te gaan praten. Dat is alvast een stap in de goede richting.

Citaat:
Het is belangrijk dat je inderdaad je grenzen kent. Je kunt niet meer doen voor haar dan dat jijzelf in je macht hebt te doen. Als zij iets niet wilt (om wat voor reden dan ook) en het gaat slechter met haar, dan is dat niet jouw schuld. Jij doet vast je (uiterste) best en meer kun je niet doen.
En met mij gaat het ook nog steeds goed, ik weet nu dat ik niet zo heel veel voor haar kan doen, maar dat ik me daar niet schuldig over moet gaan voelen.
Oud 12-01-2003, 14:41
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Eigenlijk is er nog niet zo heel veel veranderd, behalve dan dat ze niet meer zo heel wanhopig is dat ze geen hulp kan vinden. Ze heeft voor zichzelf besloten om met iemand op school te gaan praten. Dat is alvast een stap in de goede richting.

ben blij om dat te horen, vindt het heel goed van haar, want hulp zoeken is zeker niet makkelijk...

En met mij gaat het ook nog steeds goed, ik weet nu dat ik niet zo heel veel voor haar kan doen, maar dat ik me daar niet schuldig over moet gaan voelen.
gelukkig en vergeet het niet als je wilt praten ik sta voor je klaar...
Oud 14-01-2003, 19:51
Outrageous
Outrageous is offline
Je kunt contact opnemen met een maatschappelijk werk(st)er. Hier hoeven je ouders of anderen niet over te weten te komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten