Oud 26-01-2003, 14:48
aapiej
aapiej is offline
dag lieve mensen,
er zit een heel leuk meisje bij mij op school,gothic
en ze zegt dat ze een moderne heks is. maar wat moet ik verstaan onder een "moderne heks" ze gaat haar eindewerkstuk ook hierover houden...maar kan iemand me misschien uitleggen wat het is? en of ik haar moet geloven,want dat doe ik namelijk wel!
Oud 26-01-2003, 15:09
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Zoek eens onder 'wicca' op dit forum

Het kan natuurlijk zijn dat zij niets met wicca te maken heeft, maar eigenlijk ga ik er wel een beetje vanuit

Je zou haar ook kunnen vragen wat het inhoudt, het lijkt me sterk dat ze het niet uit wil leggen
Oud 26-01-2003, 15:21
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Een moderne heks is de 'luxe' versie van de ouderwetse heks.
Dus niet met een grote zwarte ketel, een zwarte kat en een ouderwetse bezemsteel. Maar met een echte originele Swiffer, een robot kat en en meeneem-magnetron.
Oud 26-01-2003, 15:27
Big Brother
Big Brother is offline
Lmao
Oud 26-01-2003, 15:42
aapiej
aapiej is offline
hahaha pingu,leuke reactie!
Oud 26-01-2003, 18:24
Kippekoetje
Kippekoetje is offline
Ok hier maar ff een serieuse uitleg.. Een moderne heks (wiccan) is iemand die geloofd in de 4 (of 5) elementen. Dit zijn lucht aarde vuur water (en de ziel). Het is een heel breed geloof, sommigen geloven in goden of godinnen, anderen niet.
Er wordt vaak gebruik gemaakt van rituelen en orakelmethoden (tarot ect.) om antwoorden te krijgen op vragen of goden/godinnen te bedanken.

Ik zou zeggen, bekijk haar eindwerkstuk eens, daar zal het vast uitgebreid instaan. Ennuh... het is geen kwestie van of het bestaat of niet... want het bestaat (oeeeeh). Ik ben het levende bewijs
Oud 26-01-2003, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Pingu schreef:
Dus niet met een grote zwarte ketel, een zwarte kat en een ouderwetse bezemsteel. Maar met een echte originele Swiffer, een robot kat en en meeneem-magnetron.
*grin* *litg dubbel*
Oud 26-01-2003, 22:01
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Pingu schreef:
Haha! Leuk bedacht, ga ik onthouden!

Citaat:
Ok hier maar ff een serieuse uitleg.. Een moderne heks (wiccan) is iemand die geloofd in de 4 (of 5) elementen.
Ook de traditionele heks kan modern zijn, maar ik neem aan dat zij idd een Wicca bedoeld... Maar dat kan ze nog niet officieel zijn, als ze nog geen 18 is en de opleiding niet gehad heeft. Ze kan zich wel zo voelen.
Oud 27-01-2003, 07:37
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
AngelLena schreef:

Ook de traditionele heks kan modern zijn, maar ik neem aan dat zij idd een Wicca bedoeld... Maar dat kan ze nog niet officieel zijn, als ze nog geen 18 is en de opleiding niet gehad heeft. Ze kan zich wel zo voelen.
Sinds wanneer moet je 18 zijn om Wicca te zijn? Ik ben hier al zoveel wicca's tegenkomen (die bijna allemaal juist 18- zijn). Ik dacht dat Wicca gewoon een geloofsovertuiging, een manier van leven was, en dat er geen minimum-leeftijd aan zat vastgebonden.
En een opleiding? Moet je dan eerst leren Wicca te zijn op een school? Of bedoel je misschien coven (ofzoiets)?
Oud 27-01-2003, 12:22
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik zou zeggen, bekijk haar eindwerkstuk eens, daar zal het vast uitgebreid instaan.
Oud 27-01-2003, 15:15
SomeDay
SomeDay is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Sinds wanneer moet je 18 zijn om Wicca te zijn? Ik ben hier al zoveel wicca's tegenkomen (die bijna allemaal juist 18- zijn). Ik dacht dat Wicca gewoon een geloofsovertuiging, een manier van leven was, en dat er geen minimum-leeftijd aan zat vastgebonden.
En een opleiding? Moet je dan eerst leren Wicca te zijn op een school? Of bedoel je misschien coven (ofzoiets)?
iedereen kijkt er toch vrij anders tegen aan
mara het zit zo dat als je 18 ben dat je je eventueel bij een coven kan aanlsuiten, hoeft niet je kan ook gewoon een solitaire (op zichzelf) wiccan zijn...
maar vanaf kan je dus ingewijd worden of jezelf inwijden
wicca is ook een geloofsovertuiging maar als iedereen die net een half jaartje aan wicca doet meteen zegt dat ze een wiccan is, vindt ik zelf gewoon tja uhhh boelshit
interreseer me zelf ook voor wicca maar ik zal niet zomaar zeggen dat ik een wiccan of heks ben
oh enne er zijn op "opleidingen" voor wicca
Oud 27-01-2003, 15:17
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
SomeDay schreef:
mara het zit zo dat als je 18 ben dat je je eventueel bij een coven kan aanlsuiten, hoeft niet je kan ook gewoon een solitaire (op zichzelf) wiccan zijn...
wicca is ook een geloofsovertuiging maar als iedereen die net een half jaartje aan wicca doet meteen zegt dat ze een wiccan is, vindt ik zelf gewoon tja uhhh boelshit
interreseer me zelf ook voor wicca maar ik zal niet zomaar zeggen dat ik een wiccan of heks ben
oke bedankt !
heb je misschien sites over die opleidingen? (lijkt me wel leuk om wat over te lezen )
Oud 27-01-2003, 16:12
Kippekoetje
Kippekoetje is offline
Citaat:
SomeDay schreef:
Hier kan ik me bij aansluiten...

Opleidingen zijn hier niet voor. Ik heb wel gehoord dat er ergens in europa een school zit.. maar of je dat nou zo serieus moet nemen....
Als je opgeleid (dus eigenlijk ingeweid) wil worden, gebeurd dit in groepsverband (coven) of zelfstandig (solitair). Er zijn geen officiele regels en wetten waar je aan moet voldoen om wiccan genoemd te kunnen worden...

Maar ik moet wel ff zeggen dat ik het absoluut niet met AngelLena eens ben. Ik zie op het heksenforum waar ik dagelijks rondzwerf veel mensen van 14-18 die serieuser met al dit soort dingen bezig zijn dan 18+ers. Die verder over dingen nadenken en echt bezig zijn met alles dit alles inhoudt... Wat ik (onder andere) op dat forum heb geleerd is dat leeftijd er niet toe doet, maar intresse. Je kan als 40 jarige wiccan vaak een beter gesprek voeren met een 14 jarige wiccan dan met een 40 jarige katholiek (over geloof)... Aub niet aanvallen op een regeltje... ik typ wat ik denk, kan mezelf soms nie bijhouden, dus kan een beetje vaag overkomen
Oud 27-01-2003, 16:49
aapiej
aapiej is offline
hey mensjuhs, heet die school niet toevallig Zweinstein?
hehe sorry lol
Oud 27-01-2003, 16:51
SomeDay
SomeDay is offline
[QUOTE]Kippekoetje schreef:
[B]Hier kan ik me bij aansluiten...

Opleidingen zijn hier niet voor. Ik heb wel gehoord dat er ergens in europa een school zit.. maar of je dat nou zo serieus moet nemen.... '

hihi daarom zei ik opleidingen tussen haakjes

Als je opgeleid (dus eigenlijk ingeweid) wil worden, gebeurd dit in groepsverband (coven) of zelfstandig (solitair). Er zijn geen officiele regels en wetten waar je aan moet voldoen om wiccan genoemd te kunnen worden...

mee eens!

Maar ik moet wel ff zeggen dat ik het absoluut niet met AngelLena eens ben. Ik zie op het heksenforum waar ik dagelijks rondzwerf veel mensen van 14-18 die serieuser met al dit soort dingen bezig zijn dan 18+ers. Die verder over dingen nadenken en echt bezig zijn met alles dit alles inhoudt... Wat ik (onder andere) op dat forum heb geleerd is dat leeftijd er niet toe doet, maar intresse. Je kan als 40 jarige wiccan vaak een beter gesprek voeren met een 14 jarige wiccan dan met een 40 jarige katholiek (over geloof)... Aub niet aanvallen op een regeltje... ik typ wat ik denk, kan mezelf soms nie bijhouden, dus kan een beetje vaag overkomen

hihi ook mee eens, wat een team

Laatst gewijzigd op 27-01-2003 om 16:54.
Oud 27-01-2003, 16:52
aapiej
aapiej is offline
Oud 27-01-2003, 16:56
SomeDay
SomeDay is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
oke bedankt !
heb je misschien sites over die opleidingen? (lijkt me wel leuk om wat over te lezen )
geen dank
nee weet geen sites, wist er wel 1 daar wist ik ook van die "opleidingen" (als die wel serieus zijn) maar die site is opgeheven.... goed zoeken maybe vindt je wat
Oud 27-01-2003, 17:26
Kippekoetje
Kippekoetje is offline
Citaat:
SomeDay schreef:

hihi ook mee eens, wat een team [/B]
echt wel! 2 zielen, 1 gedachte
Oud 27-01-2003, 17:35
aapiej
aapiej is offline
heeey, als je bij www.google.com of lycos.com ofzo...
wicca invuld, krijg je een hele waslijst sites... kijk daar anders even misschien dat je weel een goede site vind!
succes ermee!
anders in de bieb zal er denk ik ook wel wat te vinden zijn..
xxx
Oud 01-02-2003, 20:38
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
SomeDay schreef:
In principe heb je gelijk. Iedereen die veel over Wicca weet en er volledig in gelooft en er ook wat mee doet, ongeacht leeftijd is een Wicca. Wat ik wou zeggen, is dat je pas "officieel" Wicca bent als je igewijd bent. En dat kan pas vanaf je 18e en moet je voorafgaand 101 dagen in training (doe je dit via een school of een coven, moet je ook 18 zijn). (of je dat zelf doet of hulp krijgt van een Wicca is dan jou eigen keus)
Maar wat mij opvalt is dat vooral heel veel jonge meiden iets over Wicca lezen, lijkt ze stoer, en noemen zich vervolgens Wicca. En dat staat me niet aan, ze gedragen zich niet als Wicca, ze houden zich niet aan de Wicca regels, ze weten er veel en veel te weinig vanaf, en ze geloven de helft niet van wat het allemaal inhoudt. Dan vind ik dat je jezelf geen Wicca mag noemen.

Voor de duidelijkheid, IK ben geen Wicca, ik ben in opleiding voor traditionele heks, maar daarvoorheb ik een een Wicca opleiding gevolgd, tot ik achter een aantal regels en geloofsdingetjes kwam waar ik niet 100% achter stond. Toen ben ik overgestapt naar traditioneel waar ik wel een volle 100% achter sta.
Oud 02-02-2003, 10:22
butterfly_1
butterfly_1 is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
t'his wel zo hoor dat je 18 moet zijn. naja moeten... het is beter omdat je als je 18 bent je zelf mag bepalen wat je doet enzo en als je onder de 18 bent dus ook nog 'kind' zeg maar kunnen je ouders zo'n wicca organisatie ofzow aanklagen. snapie?
tenminste dat stond voorin zo'n wicca boekje. dusss
Oud 02-02-2003, 15:52
SomeDay
SomeDay is offline
Citaat:
AngelLena schreef:
In principe heb je gelijk. Iedereen die veel over Wicca weet en er volledig in gelooft en er ook wat mee doet, ongeacht leeftijd is een Wicca. Wat ik wou zeggen, is dat je pas "officieel" Wicca bent als je igewijd bent. En dat kan pas vanaf je 18e en moet je voorafgaand 101 dagen in training (doe je dit via een school of een coven, moet je ook 18 zijn). (of je dat zelf doet of hulp krijgt van een Wicca is dan jou eigen keus)
Maar wat mij opvalt is dat vooral heel veel jonge meiden iets over Wicca lezen, lijkt ze stoer, en noemen zich vervolgens Wicca. En dat staat me niet aan, ze gedragen zich niet als Wicca, ze houden zich niet aan de Wicca regels, ze weten er veel en veel te weinig vanaf, en ze geloven de helft niet van wat het allemaal inhoudt. Dan vind ik dat je jezelf geen Wicca mag noemen.

Voor de duidelijkheid, IK ben geen Wicca, ik ben in opleiding voor traditionele heks, maar daarvoorheb ik een een Wicca opleiding gevolgd, tot ik achter een aantal regels en geloofsdingetjes kwam waar ik niet 100% achter stond. Toen ben ik overgestapt naar traditioneel waar ik wel een volle 100% achter sta.
ik lees zelf heel veel over wicca maar ik noem mezelf geen wicca omdat ik onder andere niet overal 100% achter sta en ook omdat er eigenlijk nog te weinig van af weet
ik ben zelf nog heel erg aan het uitzoeken waar ik bij pas waar ik nou echt 100% achter sta...
Oud 02-02-2003, 18:07
wicce
wicce is offline
Je kan best wicca zijn voordat je 18 bent.. ik zou niet weten waarom niet. De minumum leeftijd voor een wicca en een coven is 18 jaar, ik denk dat dit is zodat men zeker weet dat degene met wie ze in zee gaan ook echt betrokken is en altijd zal komen.
voor wicca solitair is geen echte minimum leeftijd.. wicca is hekserij met extra regels en dergelijke.. als je die volgt, dan kan je jezelf zien als een wicca..
hekserij heeft die leefrelgels verder niet, het is een stuk vrijer, als je die volgt, ben je dus geen wicca..
verder hebben wij allemaal onze eigen verantwoordelijkheden, dus ik vind het onzin dat iemand anders een minimum leeftijd instelt.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten