Oud 31-01-2003, 18:39
Type
Type is offline
Een loos schrijfseltje van mij. Ik had net niets te doen, en heb precies 9 minuten en 48 seconden gedaan over het schrijven van dit:

Kamperen.

Voor de doorsnee Nederlander betekent "kamperen" tegenwoordig alleen nog maar dat men in een caravan, het liefst met tv en antenne, op een camping staat, met genoeg vers water uit de leiding, stroom en de lokale supermarkt binnen handbereik.
Maar natuurlijk bestaat er ook de enkeling die nog wel spanning zoekt, en die nog wel met alleen een broek, shirt, kompas en wat wandelschoenen er op uit trekt en de wilde natuur gaat afstruinen. Of in ieder geval, de natuur in de glorie die het vandaag de dag nog heeft.

Nergens zien wij meer leeuwen, tijgers, antilopes, antiliggers of antivliegers. Waar zijn ze heen? Ze zijn weg. En missen wij ze nu niet een heel klein beetje? Jawel, want we gaan naar het circus. En naar Afrika, op Safari. Veilig vanuit een autotje, het liefst met tv en antenne, naar de diertjes kijken, en "Oooh papa! een struisvogel!"

Ik schets hier toch geen vreemd beeld, of wel? We kennen allemaal wel de plaatjes, foto's van vrienden of familie, filmpjes enzovoorts. We weten allemaal hoe pinguins eruit zien, maar nooit hebben we er een in zijn wilde habitat gezien. Of de ijsbeer bijvoorbeeld. Maar een witte beer in een landschap van ijsbergen valt ook niet heel erg op, moet ik zeggen.
De reclamespotjes, die tegenwoordig plaats hebben gemaakt voor de spotjes waar in uitgehongerde negerjongetjes en meisjes vechten tegen AIDS, hun eigen ouders begraven, en natuurlijk leren lopen. Geholpen door allerlei fondsen, die ik nog steeds verdacht vind, en waarvan ik nog steeds geloof dat ze er een verdomd volle broekzak aan overhouden. Maar dat terzijde.

Waar is het heengegaan dan, met de Nederlandse kampeerder? Met de overlevings'spirit'. Ik denk dat ze naar de verdoemenis zijn gegaan. Het hoeft niet meer, want we hebben alles dat we willen, we kunnen het ons permiteren lui te zijn, we kunnen ons die tv en die antenne permiteren, we kunnen, we kunnen...
Ik was er nog niet bij in de 'good old days', toen de nostalgisten nog kwajonges waren, toen de florijnen nog van hout waren, toen je nog voor 3 cent iemand kon bekogelen met een dozijn eieren. Nee, dat heb ik allemaal niet meegemaakt, maar wel weet ik zeker, dat er toen nog mensen waren die weten wat kamperen was. Wat kamperen is. Wat overleven is. Zij hadden het niet zo rijk, zij moesten wel doorgaan, ook in het bos, of op de camping. Zonder tv, zonder antenne.
Maar wij zijn wel afstammelingen van deze vechters, dus wij zouden dat ook moeten kunnen. Dus wat zeggen we ervan, zullen we onze tv's en onze antennetjes maar wegleggen, de camper in de garage mikken, onze wandelschoentjes aantrekken en ons kompas pakken, en de leeuwen en tijgers op gaan zoeken? Want wij kunnen dat ook. Jij kan dat ook.
Jawel, ook jij. Je kan het. Tsjakka!

Brought to you by Type's useless mind...
Oud 01-02-2003, 07:44
Ieke
Ieke is offline
Ik vind hem wel grappig en je bebt bijna nog gelijk. Alleen het einde is iets minder, naar mijn mening. waarom? Ik weet het niet. Het is zeker minder omdat je eerder zegt dat de natuur ook niet veel meer voorstelt en dan later gaat roepen dat iedereen de natuur in moet.
Oud 01-02-2003, 11:50
Type
Type is offline
Citaat:
ieke schreef:
Het is zeker minder omdat je eerder zegt dat de natuur ook niet veel meer voorstelt en dan later gaat roepen dat iedereen de natuur in moet.
Verschil. Ik zeg dat de natuur tegenwoordig niets meer voorstelt, en dat we 'de leeuwen en tijgers weer moeten gaan opzoeken'

Dus:
1. We moeten weer een ECHTE survival-spirit opbouwen
2. We moeten zorgen dat er weer echte, ongerepte natuur komt om in te survivalen
Oud 01-02-2003, 12:49
Verwijderd
Voor in zo'n korte tijd heb je iets aardigs in elkaar geflanst. Je neemt een duidelijke stelling in en houdt die ook aan. De alinea over de rammelende hongernegers in Afrika valt een beetje uit de toon, maar verder ben je consequent, wat handig is in een column.

Hier en daar kan je scherper zijn in je taalgebruik, en een flauwe grap als een ijsbeer in een wit landschap doet afbreuk aan de rest van je tekst. Antiliggen en antivliegen waren trouwens wel leuk... ik zat me echt af te vragen wat een antiliggen nu weer was voordat ik het doorhad.

Maar inhoudelijk ben ik het niet met je eens. Het hele idee van kamperen vind ik verwerpelijk, of je het nu luxe of primitief doet. Beiden hebben nadelen. Op de luxe manier is je tent of caravan zo uitgebreid dat je weken bezig ben in een wilde worsteling om hem te laten staan, terwijl je gezette, bierdrinkende (en dus Duitse) buurman vrolijk vanuit zijn doorgezakte stoel toekijkt. Ja, ook al die luxe heeft zijn nadelen.

Maar ik ben dan ook weer niet zo'n type dat ervoor pleit om krampachtig 'het avontuur' en 'het gevaar' op te zoeken, om terug te komen op de 'roots' en mijn menselijke 'oerinstincten' te herontdekken. Kom nou toch! Wij mensen zijn een slap aftreksel, een doorgefokte hoop stront van wat ooit een fiere mensaap was, die in de wildernis kon overleven.
Wat moeten wij in de jungle en met tijgers en leeuwen? Zijn we daar dan verdomme voor niets al die miljoenen jaren terug uitgeklommen? Moeten we daar onszelf moetwillig ontzien om gelukkig te zijn? Hoe diep zijn we dan gezonken...

Neen, geef mij maar de luxe van het thuisblijven. Bovendien spaar je daarmee geld uit, waarmee je dingen kan doen die je ècht leuk vind.
Als ik dan onverhoopt behoefte krijg aan een 'wildernis' die de schimmel van mijn koelkast niet kan bevredigen, dan heb ik altijd nog Animal Planet, Discovery en National Geographic.
Mijn devies is en blijft dan ook; asfalteer alle natuur die we nog hebben. Het mooiste ervan hebben we toch al op posters.

LUH-3417 - Hm... mijn reactie is ook bijna een column geworden. Je hebt wel wat losgemaakt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 17:46
prulleke
prulleke is offline
Vond hem erg leuk. Nutteloosheid valt mee, is weer eens wat anders Nee, grapje. Ben het met je eens wat je standpunt betreft en ik ben van mening dat je deze op een leuke, overtuigende wijze hebt weten over te brengen Ok, dat was wel weer intellectueel genoeg.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten