Die bovenstaande reply is lang

(en niet gelezen, sorry voor eventuele overlapping)
Ik heb het ook gelezen.
Iphigeneia is een vrij bekend verhaal. Bijna iedereen heeft er, denk ik, toch wel van gehoord. Omdat het zo bekend is, is het best moeilijk om daar een monoloog over te schrijven. Het is voor jou de eerste keer toch? Dan heb je het jezelf best wel moeilijk gemaakt, had je niet beter een simpeler onderwerp kunnen kiezen, iets dat dichterbij je staat? Of was het een verplicht onderwerp? En moet je de monoloog ook zelf uitvoeren?
Over de monoloog die je nu geschreven hebt:
Het begin komt heel chaotisch op me over. Je wil woede uitbeelden, wat ik me ook goed kan voorstellen in zo'n geval. Ik zou in eerste instantie ook woedend zijn als mijn vader met zo'n plan kwam, maar meteen daarna zou ik me bang voelen en vertwijfeld. Waarom wil hij me offeren? Waarom ik?
Die vragen heb je op zich wel gebruikt bij het schrijven. De antwoorden kan ik uit de monoloog halen, maar ik vind het wel wat droog. Het is leuker om de toeschouwer iets meer te laten gissen, zijn eigen invulling aan deze vragen te kunnen geven.
De ommekeer in je monoloog van woede naar acceptatie komt voor mij veel te abrupt. Dit zou je veel, veel meer kunnen uitwerken. Ze haalt zichzelf over, ze probeert het van de kant van haar vader te zien. Probeer je meer in te leven in haar vader, nog meer dan je misschien al gedaan hebt! Zo zul je er meer gevoel in kunnen brengen.
Dit stuk:
Wat zit ik hier dan medelijden met mezelf te hebben??!! Ik ben echt een zielig, arrogant, vervelend, puberaal, afschuwelijk kind! Bah!!
zou eigenlijk de kern van de hele monoloog moeten zijn. Iphigeneia vraagt zich af waarom ze medelijden heeft met zichzelf. Dit is echt veel te kort, en voor de toeschouwer een ongelooflijk snelle omslag, zoals ik hierboven ook al zei. Dit zul je zeker meer moeten uitwerken, óf: niet zo uitgebreid moeten vertellen en het meer in de monoloog verstoppen. Wel zo dat het duidelijk is wat de kern is, maar niet zo expliciet. (dat is best moeilijk

)
Het geheel komt heel rommelig op me over, vooral door de uitroeptekens en vraagtekens. Wat natuurlijk wel opgemerkt moet worden, is dat het een monoloog er op papier altijd veel saaier uitziet. Wanneer je iets uitvoert, stop je daar toch meestal veel meer gevoel in, dan een lezer zich kan voorstellen. Daarom ben ik ook eigenlijk heel benieuwd naar je uiteindelijke opvoering (en uiteindelijke monoloog).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
(en dit is ook best wel een lange reply

)