Oud 18-02-2003, 10:57
The Chameleon
The Chameleon is offline
En dan heb ik het over het zgn. 'Contemporary classical', nieuwe 'klassieke' muziek.

Wie luistert hier wel eens naar (of waarschijnlijk: wie heeft er wel eens naar geluisterd) en wat vind/vond je ervan? Evt. naam van de componist en het stuk erbij.

(Ow ja, Iedereen heeft ooit wel eens zo'n pianostukje gehoord van 'pling plong pling BAMMM GRRR pling'... Dat is maar één stroming in de hele 20e eeuwse muziek en die bedoel ik dus NIET)

Ik ben student compositie op het Brabants conservatorium dus ik heb weinig keus Ik vind het gelukkig wel mooi (en schrijf zelf ook dat 'soort' stukken)

P.s. Debussy is óók 20e eeuws!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2003, 12:08
NERD
NERD is offline
Ik kom niet verder dan de volgende albums:

Claude Debussy - La Mer (1903-05)
John Cale - Paris S'Eveille (1992)
Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)

Die laatste valt meer in de minimalistische/avantgardistische hoek al is er mijns inziens geen sprake van 'pling plong pling BAMMM GRRR pling' muziek . desondanks kan ik ook zulke muziek wel waarderen (zoals Terry Riley, John Cage, La Monte Young en cs.).
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 12:13
The Chameleon
The Chameleon is offline
Citaat:
NERD schreef:
Ik kom niet verder dan de volgende albums:

Claude Debussy - La Mer (1903-05)
John Cale - Paris S'Eveille (1992)
Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)

Die laatste valt meer in de minimalistische/avantgardistische hoek al is er mijns inziens geen sprake van 'pling plong pling BAMMM GRRR pling' muziek . desondanks kan ik ook zulke muziek wel waarderen (zoals Terry Riley, John Cage, La Monte Young en cs.).
Die pling plong muziek is vooral seriële muziek van Schönberg, Berg en Webern, de tweede weense school. Ook Messiaen heeft dergelijke stukken ('etudes de rhythme' voor piano)

John Cage is echt de uithoek van avant-garde, maar ik hou niet zoveel van aleatorische muziek (toevalsmuziek). Reich, Glass en Riley zijn inderdaad allemaal minimalisten. Heb je wel eens muziek gehoord van nederlandse componisten, Tristan Keuris of de onlangs overleden Peter schat, of Willem Jeths? (is overigens mijn leraar )
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 12:16
NERD
NERD is offline
P.S. Let op het verschil tussen John Cale en John Cage. Dat is dus geen typefout maar zijn 2 verschillende personen (al hebben ze ooit wel samengewerkt...)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 12:33
The Chameleon
The Chameleon is offline
Citaat:
NERD schreef:
P.S. Let op het verschil tussen John Cale en John Cage. Dat is dus geen typefout maar zijn 2 verschillende personen (al hebben ze ooit wel samengewerkt...)
Ow dat had ik niet gezien ik ken Cale niet.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:57
kiezel
kiezel is offline
Glass is waanzinnig, vooral Songs from liquid days en Music in twelve pieces ken ik goed, wow...
Van Milhaud heb ik wel wat gespeeld (Sodades do Brazil), dat vind ik vooral voor piano solo mooi.
En Messiaen, na die uitvoering van HBO. Prachtig!
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten