Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb slechts vluchtig gelezen maar als je aan de rechterkant voor v nou es a*t invult begint het er op te lijken.
Ik begrijp niet goed waarom je v=at wil gebruiken. (misschien moet dat volgens de opdracht). De standaard methode om dit op te lossen is als volgt: Door de luchtweerstand is er een maximale valsnelheid: F=0 --> vmax = sqrt(mg/c) c is hier de hele verzameling constanten die je opschrijft. Vul dit in de DV in en herschrijf totdat je de volgende uitdrukking hebt: [int](1/(v2max-v2))dv=-g/v2max[int]dt [int] is integraal. De linker integreren van 0 tot v, de rechter van 0 tot t. (linker int. is een standaard integraal die je kan opzoeken) Als je dan nog even puzzelt vindt je uiteindelijk: v(t)=-vmax*(1-exp(-2gt/vmax))/(1+exp(-gt/vmax)) (Let Op: er staat een minteken voor, is bij mij moeilijk te lezen) Hopelijk heb je er wat aan (het was een zooi rekenwerk ![]() Zoals je ziet lijkt mijn formule niet echt op die van jou. Dat zal wel in het integreren zitten dat je doet. Ik begrijp niet helemaal hoe je het doet maar als ik het goed zie ga je in de fout door v2 te integreren naar v3. Je moet hier scheiding van variabelen toepassen (zoals ik heb gedaan) om links alle termen waar v in voorkomt te krijgen en rechts alle termen die cst zijn. Om alleen een ruwe schatting te maken zou het ook genoeg kunnen zijn om de maximale snelheid die ik heb, te gebruiken samen met v=gt en daaruit je grafiek af te leiden. Any way, succes.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2003 |
[Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging! Snufje | 52 | 27-05-2003 08:52 |