Oud 29-03-2002, 18:55
dystopia
dystopia is offline
Topic is al 'ns geweest. Ik heb zin om het weer opnieuw te laten bloeien.

De oude stelling: je ouders manipuleren je.
De nieuwe stelling: je omgeving manipuleert je.

Manipulatie. Klinkt negatief IMHO. Is het heus niet altijd. Wanneer je dit leest wordt je (evt. onbewust cq. mogelijk) gemanipuleerd. Zo ook wanneer je TV kijkt. Zo ook wanneer je met iemand praat.

Omgeving. Mensen waarmee je een diepe band hebt. Je ouders. Mensen van wie je afhankelijk bent. Mensen met macht. Juist die mensen kunnen je makkelijk manipuleren. Echter er zijn ook vrienden die (in bepaalde opzichten) meer macht dan jou hebben. Ook daarmee kunnen ze je manipuleren. Dat gebeurd ook. In de zakenwereld heeft iedereen belangen. Zo is het ook in de huis-tuin-en-keuken wereld, alleen lijkt juist die wereld zo onschuldig.

Omgaan. Hoe ga je met die manipulatie om? Daar wil ik hetnou juist in dit topic over hebben. Eventueel met voorbeelden.

Doel. Het doel is volwassen worden en zelf een eigen mening vormen zonder de hulp van andere. Praten met iemand over problemen is best, zolang je zelf maar in de hand houdt wat de eventuele oplossing is. Dat is volwassen gedrag. Mee eens? (probleem is echter dat er dan manipulatie in het spel is. Waar ik vooral een probleem mee heb is de natuurlijk egoistische aard van de mens icm. manipulatie).

Kritiek is meer dan welkom!
Oud 29-03-2002, 19:10
Verwijderd
Het volledig tegen gaan van manipulatie is onmogelijk, het bewust worden van manipulatie door anderen is vaak ook moeilijk. Ik stel mezelf altijd meerdere vragen:

1)
Ben ik voor diegene interessant? Zou ik iets voor hem / haar kunnen betekenen (in welke vorm dan ook), zodat manipulatie door diegene verklaarbaar is?

2)
Is er sprake van 'opvoedkundige' manipulatie? Vooral bij mijn ouders; wanneer proberen ze mij iets wijs te maken en mijn mening als het ware te vormen?

3)
Is er sprake van een machtsverhouding? Wil iemand mij ondermijnen en kickt hij / zij daarop?

---

Trouwens: het is in mijn optiek onmogelijk geheel zonder hulp van anderen een mening te vormen, tenzij je ergens op een onbewoond eiland, zonder opvoeding of wat dan ook, ineens wordt geconfronteerd met een gewetenskwestie.

Al het andere, alles uit je omgeving, is van invloed op je. De mens leert van zijn omgeving..

Trouwens leuk om daarvan gebruik te maken ik heb net een stukje uit het boek "Hacking Linux EXPOSED" gelezen over sociale trucs. Wat alweer een bewijs levert voor de goedgelovigheid van mensen

Cool boek trouwens ik heb nu al meerdere dingen in mijn eigen Linux configuratie veranderd
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 22:32
ExeCute
ExeCute is offline
Je manipulatie toppic klopt niet helemaal, je moet namelijk wel openstaan voor de ander om gemanipuleerd te worden als je iemand niet mag zal je ook niets van hem/haar aannemen
Oud 30-03-2002, 01:56
~~NeVeR_BoRn~~
~~NeVeR_BoRn~~ is offline
Ik vind dit een eng topic, sorrie, maar vooral het stukje:mensen met macht die makkelijker kunnen manupileren...

Ik houd niet van mensen met macht...
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 06:29
Verwijderd
Citaat:
ExeCute schreef:
Je manipulatie toppic klopt niet helemaal, je moet namelijk wel openstaan voor de ander om gemanipuleerd te worden als je iemand niet mag zal je ook niets van hem/haar aannemen
Kijk eens verder dan een enkeling, aanschouw de omgeving .. het nieuws op TV, sitcoms die je indirect manipuleren, talkshows .. maar ook docenten op school, je ouders .. vrienden .. alles manipuleert in enige mate, vormt jou.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 10:50
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
******** schreef:
Kijk eens verder dan een enkeling, aanschouw de omgeving .. het nieuws op TV, sitcoms die je indirect manipuleren, talkshows .. maar ook docenten op school, je ouders .. vrienden .. alles manipuleert in enige mate, vormt jou.
Alles wat je nu opnoemt sta je blijkbaar voor open
Daarnaast nemen jullie manipuleren wel erg ruim op. Ik noem kennis opdoen geen manipulatie maar een verijking van je gedachtegoed.

Oud 30-03-2002, 11:07
Verwijderd
Citaat:
ExeCute schreef:
Daarnaast nemen jullie manipuleren wel erg ruim op. Ik noem kennis opdoen geen manipulatie maar een verijking van je gedachtegoed.
Kennis van anderen is een aanname
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 12:20
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
ExeCute schreef:
Iemand die een goede band heeft met zijn/haar ouders leeft gelukkiger. Iemand die een goede band heeft met zijn/haar omgeving ook.

Geluk is wat iedereen wil. Men zal zich dan ook proberen open te stellen. Bovendien, je ouders, dat zijn degene op wie je lijkt. Die kennen jou echt wel, die herkennen zichzelf in jou
Oud 30-03-2002, 12:22
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
~~NeVeR_BoRn~~ schreef:
Ik vind dit een eng topic, sorrie, maar vooral het stukje:mensen met macht die makkelijker kunnen manupileren...

Ik houd niet van mensen met macht...
Vind het zelf af en toe ook eng. Probeer het te bagetaliseren dat iedereen er last van heeft.

Het is zaak om mensen met macht niet als vijanden te zien. Je kunt niet overal even goed en machtig in zijn. Acceptatievermogen speelt hier een grote rol in.

Overigens heb ik jou nou gemanipuleerd. Ik heb het gevoel bij jou naar boven gebracht van walging. Je houdt niet van macht. Wanneer ik dit topic niet had geopend was dit gevoel niet naar boven gekomen. Wat dit voor gevolgen heeft (gehad) weet ik niet. Waarschijnlijk heeft het wel gevolgen (gehad). Ik heb iets kleins in jouw leven veranderd.

Ander voorbeeld: Pim Fortuyn. Think about it!
Oud 30-03-2002, 12:29
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Vaak wordt je onbewust gemanipuleerd. Dan heb je het niet eens in de gaten. Je veranderd constant. Dat veranderingsproces doe jij zelf. Echter, er is ook een andere factor: derden. Zonder derden ga je dood. Jij leeft gewoon. Van derden neem je allerlei zaken waar. Dat manipuleert jou. Wanneer je het weet ben je ervan bewust. Anders ben je er niet van bewust, sta je er niet bij stil, maar toch gebeurd 't.

Zelfs wanneer je je daarvoor afsluit komt het tot je. Je kunt je namelijk niet 100% van een mening of feit afsluiten wanneer je die al gehoord hebt. (Het virus is al bij je hersennen gekomen )

Wanneer je niet luistert naar iemand is dat asociaal en wordt de band verslechtert. Dat kun je bij je ouders/directe omgeving niet flikken. Qua ouders: als puber/jongeren/thuiswonende zijnde dan. Vandaar zullen zij jou manipuleren.

Je kind loslaten = stoppen met manipuleren.
Echter wanneer je macht hebt wil je meer macht. Macht is verslavend. De mens streeft van nature naar macht. Waarom zou je die macht dan loslaten?
Oud 30-03-2002, 14:19
Isa
Isa is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Je kind loslaten = stoppen met manipuleren. Echter wanneer je macht hebt wil je meer macht.

wat een bullshit.

Macht is verslavend.

voor sommigen.

De mens streeft van nature naar macht.

nonsens.

Waarom zou je die macht dan loslaten?
ooit van liefde gehoord?
als het zo zou zijn als jij zegt dan zou iedere ouder zijn kind mishandelen want dat geeft een machtsgevoel.

Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 15:17
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Kenny schreef:
wat een bullshit.
Argumentatie?

Citaat:
voor sommigen.
Wie vind het nou niet leuk om in een leidinggevende functie te zitten? Wie vind het nou niet leuk om geld te hebben? Wie geld heeft, wil meer geld. Weinig kunnen genoegen nemen met wat zij hebben. Dat komt omdat de mens voortdurend op zoek is naar uitdagingen

Citaat:
nonsens.
Zie hierboven. Kun je btw eens iets anders reageren? Dit irriteert. Je quote 4 zinnen waarvan 2 inhoudsloos, 1 zonder argumentatie en 1 idd uitgewerkt. Dit is geen kritiek, dit is inhoudsloos iemands' mening in de grond stampen en daar scheit ik nogal op om het zacht uit te drukken.

Citaat:
ooit van liefde gehoord?
als het zo zou zijn als jij zegt dan zou iedere ouder zijn kind mishandelen want dat geeft een machtsgevoel.
Positief en negatief staat dichter bij elkaar dan de meeste mensen denken. Alles heeft 2 kanten.

Je gaat nu uit van een erg negatief en gemene vorm van macht. Denk dat je macht meer icm. met liefde moet zien. Gevoelens zijn te combineren en worden altijd gecombineerd omdat gevoelens samenhangend zijn. Zij kunnen niet alleen zijn.

Je kunt het ook leuk hebben met je ouders terwijl zij jou niet willen loslaten als kind. Dat kunnen zij (on)bewust tegenhouden.
Oud 31-03-2002, 13:29
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
dystopia schreef:

De oude stelling: je ouders manipuleren je.
De nieuwe stelling: je omgeving manipuleert je.

Helemaal mee eens. Die nieuwe stelling klopt helemaal.(vind ik) (en ouders horen natuurlijk ook bij omgeving)

Citaat:
dystopia schreef:

Manipulatie. Klinkt negatief IMHO. Is het heus niet altijd. Wanneer je dit leest wordt je (evt. onbewust cq. mogelijk) gemanipuleerd. Zo ook wanneer je TV kijkt. Zo ook wanneer je met iemand praat.

Omgeving. Mensen waarmee je een diepe band hebt. Je ouders. Mensen van wie je afhankelijk bent. Mensen met macht. Juist die mensen kunnen je makkelijk manipuleren. Echter er zijn ook vrienden die (in bepaalde opzichten) meer macht dan jou hebben. Ook daarmee kunnen ze je manipuleren. Dat gebeurd ook. In de zakenwereld heeft iedereen belangen. Zo is het ook in de huis-tuin-en-keuken wereld, alleen lijkt juist die wereld zo onschuldig.
Inderdaad. Je wordt door ALLES gemanipuleerd/beinvloed.

Citaat:
dystopia schreef:

Doel. Het doel is volwassen worden en zelf een eigen mening vormen zonder de hulp van andere. Praten met iemand over problemen is best, zolang je zelf maar in de hand houdt wat de eventuele oplossing is. Dat is volwassen gedrag. Mee eens? (probleem is echter dat er dan manipulatie in het spel is. Waar ik vooral een probleem mee heb is de natuurlijk egoistische aard van de mens icm. manipulatie).
Mee eens.

Tenminste: dat is MIJN doel.

[Dit bericht is aangepast door Nighttime Bird (31-03-2002).]
Oud 31-03-2002, 13:42
Nighttime Bird
Citaat:
******** schreef:

Het volledig tegen gaan van manipulatie is onmogelijk, het bewust worden van manipulatie door anderen is vaak ook moeilijk.
Is inderdaad erg naief om te denken dat je nul procent kan worden gemanipuleerd. Ik probeer het in ieder geval zo veel mogelijk als ik kan te beperken zeg maar.
Citaat:
******** schreef:

Trouwens leuk om daarvan gebruik te maken ik heb net een stukje uit het boek "Hacking Linux EXPOSED" gelezen over sociale trucs. Wat alweer een bewijs levert voor de goedgelovigheid van mensen
ohja, social engineering toch..? Raar om te beseffen hoe mensen zo goedgelovig kunnen zijn.
Oud 31-03-2002, 13:47
AtHell
AtHell is offline
manipulatie is iets wat je meestal zelf toelaat, als je tv kijkt met vrienden ouders etc. praat, of erna luistert zal je in hun argumenten en meningen altijd iets vinden waar jij het mee eens bent (of juist niet). En daardoor jou mening betreffent het onderwerp (er van uitgaand dat je al een mening had) vormen of bijstellen en in die zin word je dus gemanipuleert.

mmz wel een beetje vaag geleuter maar iig je zult altijd worden gemanipuleert in een "normale" manier, je kan ook wel door iemand worden beïnvloed om zo die persoon van dienst te zijn maar ik d8 niet dat dat nu het onderwerp was maar gewoon de allerdaagse manipulatie.
Oud 31-03-2002, 13:50
Nighttime Bird
Citaat:
ExeCute schreef:
Alles wat je nu opnoemt sta je blijkbaar voor open

Kennis opdoen vind ik juist wel manipulatie. Welke kennis je hebt opgedaan beinvloed je en de manier waarop je denkt en dingen interpreteert.

En bovendien: kennis kan zelf ook gemanipuleerd worden in vele opzichten, want kennis krijg/lees/hoor/enzovoorts je altijd, en de manier waarop je die informatie (kennis) krijgt kan beinvloedt worden. In bijvoorbeeld WELKE informatie gegeven wordt, of de waarheid/betrouwbaarheid van de gegevens.

[Dit bericht is aangepast door Nighttime Bird (31-03-2002).]
Oud 31-03-2002, 13:52
Nighttime Bird
Citaat:
dystopia schreef:
Vaak wordt je onbewust gemanipuleerd. Dan heb je het niet eens in de gaten. Je veranderd constant. Dat veranderingsproces doe jij zelf. Echter, er is ook een andere factor: derden. Zonder derden ga je dood. Jij leeft gewoon. Van derden neem je allerlei zaken waar. Dat manipuleert jou. Wanneer je het weet ben je ervan bewust. Anders ben je er niet van bewust, sta je er niet bij stil, maar toch gebeurd 't.

Zelfs wanneer je je daarvoor afsluit komt het tot je. Je kunt je namelijk niet 100% van een mening of feit afsluiten wanneer je die al gehoord hebt. (Het virus is al bij je hersennen gekomen )
Oud 31-03-2002, 14:42
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
(Het virus is al bij je hersennen gekomen )
Juist
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 00:20
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef:
En bovendien: kennis kan zelf ook gemanipuleerd worden in vele opzichten, want kennis krijg/lees/hoor/enzovoorts je altijd, en de manier waarop je die informatie (kennis) krijgt kan beinvloedt worden.
Idd. Propaganda. komt ook voor in de westerse samenleving. Vietnam. Korea. Iraq. Afghanistan.

Citaat:
In bijvoorbeeld WELKE informatie gegeven wordt, of de waarheid/betrouwbaarheid van de gegevens.
Dat is een afweging die je zelf dient te maken. Echter, dat is mogelijk een probleem: je kunt niet alle 'feiten' controleren.

Dat laatste erger ik me aan. Ik wil waarheid en controle.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten