Advertentie | |
|
![]() |
|
hoi jbtq,
1.over HF Je bedoelt HF als gasmolecuul met het Dipoolmoment 6.1E-30? Een zeer polair molecuul of HF(aq) + H2O <==> H3O^+ + F^- een evenwicht in water met Kz = 6.3E-4 Omdat je KCl noemt neem ik het eerst aan. Antwoord is simpel: hier is NIETS te verwaarlozen. Je kunt wat heen en weer rekenen met DM = q*d ( d uit Binas53) en de q(+) voor H en de q(-) voor F schatten. q(+) is immers wat waarde betreft gelijk aan q(-). 2. Het Fe^2+ Fe heeft #26 => wijst op 26 e's Fe^2+ heeft dan 24 e's Helaas is dit geen 'edalgas aantal' of X....s2p6-verdeling. Toch heeft Fe^2+ iets unieks wat de verdeling betreft: 5d is halfvol en 4s is halfvol FeO zout gebouwd volgens NaCl: Fe^2+ met 6 omringing In oplossingen Fe(H20)6^2+ idem. Maar wat je met O2 wil snap ik niet Meer info dus... |
![]() |
|
Effe reageren:
blablalou: Het klopt wat je zegt over die dipoolmoment, maar ik moet juist het percentage ionair karakter uitrekenen. Ik snap overgens niet hoe je dan KCl dan moet uitrekenen. hoe rekenen je daar het percentage ionait karakter uit?. Van Fe2+ kan je best wel gelijk in hebben. Wat ik zei heeft betrekking tot niet metalen. Maar als ik het goed begrijp komt eht niet helemaal uit, omdat Fe2+ maar een 1 atoom O nodig heeft en er in de natuur meestal 2 aan elkaar zitten.
|
hoi jbtq,
Het percentage ionachtig is niet moeilijk: Bereken gewoon q/qe maal 100% waarbij q = DM/d en qe = lading elektron. Bij KCl moet je waarschijnlijk 100% antwoorden want je hebt de waarde van de volledige e-lading bij K^+ en Cl^- tenzij..... je het DM van KCl in gasfase hebt (oude eindexsom uit de vorige eeuw) Wat het Fe^2+-verhaal betreft.... volg het verhaal van Alicia. Je moet niet kijken wat zuurstof was (O2). Dat heeft nl niets te maken met de samenstelling van de stof die je krijgt, voor velen een reden om radeloos van te worden! Voorbeeld: H2 + O2 wordt H2O en dus niet H2O2 |
![]() |
|
Weer een vraagje. Ik post hem hier maar effe.
Men bouwt een electrochemische cel als volgt op: Een koper electrode wordt in een oplossing van cu2no3 geplaats [ koper2nitraat] en een zilver electrode in een oplossing zilver nitraat. Deze oplossingen zijn door een poreize wand van elkaar geschieden. Aan beide oplossingen word kalium nitraat toegevoegt. Maar ik volg niet welk invloed kalium op het geheel heeft. Immers er ontstaan aan beide een evenwichts reactie waarbij ze omgezet worden en in een ion en daarna weer in een neutraal geladen atoom: Dus fe2+ 2e--> fe fe--Fe2+2e Kalium is wel een hele goede reductor, dus staat snel ionen af, maar in dit verband kan het toch alleen een oxidator zijn. Hij moet immers een electron opnemen. Nog een je heb twee buizen die zijn verbonden met een kraantje. Met doet in die twee buizen een electrode van zilver. In beide buizen zit zilver nitraat [ 2,00*10-3 mol]. Dat kraantje blijft open en tijdens de reactie is 1 electrode postief en de andere negatief. Na de test word er aan de linkerkant, de positieve kant gementen dat de oplossing 1,30*10^-3 mol is geworden en de electrode is 54 mg lichter. Verder zijn er geen reacties. De vraag is wek percentage van het transport van electrische lading door het kraantje moet u toeschrijven aan de verplaatsing van de zilver ionen? Enne de laatste . De makkelijkste: Ik heb een reactie van 2No+2H2----> N2 + 2H2O Je heb 0,20 mol waterstof. Er is op t1 de helft over dus 0,10 mol. verder is er ook 0,4 mol stikstof mono oxide en daar is 0,40 mol van aan het begin van de reactie, maar wat heb je van alle stoffen op t1 over?? Oke van No Denk ik ook 0,3. immers 2 No reageert met 2H2, maar de rest hoe zit het daar mee??
|
![]() |
hoi jbtq,
Drie VWOeindexamen sommen uit de zeventiger jaren, toen de beta's nog niet boos waren.....! 1. De KNO3, vaak genoemd als elektrolyt voor een stroomsleutel, heeft hier geen invloed op het redox gebeuren! Alleen de inwenige weerstand neemt wat af. Redoxsysteem dus Fe^2+ + 2e <=> Fe en Cu^2+ = 2e <=> Cu met Vklem=Vchem = 0.78 V (1M) 2. Bekijk Binas 66: geleidbaarh K^+ (7.352) is ongeveer geleidbh NO3^- (7.144) Daarom leuke elektrolyt voor stroomsleutel! De geleidbh Ag^+ is 6.192. In deze som neemt het nitraat dus een groter deel van het ladingstransport voor zijn rekening... Voor linker vat geldt: 0.50 mmol Ag^+ lost op => hierdoor 1.50 mmol Ag^+ in vat... Men vindt echter 1.30 mmol Ag^+ => er is dus 0.20 mmol Ag^+ door kraan verdwenen. Dit betekent dat 0.20/0.50 deel door het Ag^+ getransporteerd is = 40% De rest gebeurt door het rappere nitraat. 3. Lees liever NO + H2 ==> 1/2 N2 + H2O Begin NO = 0.40 / H2 = 0.20 / N2 = 0.00 / H2O = 0.00 Omzet NO = -0.10 /H2 = -0.10 N2 = +0.05 /H2O = +0.10 Bereken zelf wat dan bij evenw aanwezig is. Laatst gewijzigd op 22-02-2003 om 13:51. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
scheikunde, aantal vragen INSPI | 3 | 14-09-2004 17:05 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |