Oud 06-02-2003, 18:41
Gewoon ik.
Gewoon ik. is offline
Moet voor Nederlands twee boeken van dezelfde schrijver lezen, leuk projectje.

Is Hugo Claus een goed idee, of is hij niet aan te raden? Heb namelijk nog niks van hem gelezen...

Momenteel heb ik 'de koele minnaar' thuis liggen.
Oud 06-02-2003, 19:41
Majesteit
Majesteit is offline
Ik heb voor school twee verhalen van hem gelezen en mijn reactie was wat vreemd. Hij heeft het wel mooi geschreven en het was ook duidelijk, maar hij was heel subtiel een beetje negatief in de omstandigheden die hij voor de hoofdpersonen (kinderen) had gecreerd. Ik moest even wennen en erover nadenken voordat ik het echt mooi kon vinden. Op zich goed te doen, denk ik. Iets anders van hem dan die verhaaltjes ken ik niet.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:47
Verwijderd
Ik heb alleen De Metsiers van hem gelezen en wat gehoord over zijn herbewerking van Sophocles' Koning Oedipus, maar ik vond het wel interessant. Ik geloof dat De Metsiers zijn eerste roman is, en hij heeft nogal wat geschreven. Je zal ik geen geval moeite hebben met twee boeken van hem vinden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 20:40
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Majesteit schreef:
Ik heb voor school twee verhalen van hem gelezen en mijn reactie was wat vreemd. Hij heeft het wel mooi geschreven en het was ook duidelijk, maar hij was heel subtiel een beetje negatief in de omstandigheden die hij voor de hoofdpersonen (kinderen) had gecreerd. Ik moest even wennen en erover nadenken voordat ik het echt mooi kon vinden. Op zich goed te doen, denk ik. Iets anders van hem dan die verhaaltjes ken ik niet.
Ik ook wat een toeval he? Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verhalen een beetje vaag vond, gelukkig heeft onze leraar een boel bij die verhalen vertelt en uitgelecht. Op zich zijn het mooier verhalen en niet te lang (tenminste wat ik gelezen heb en eer artikel over heb geschreven)
Oud 07-02-2003, 00:13
Elena
Elena is offline
lees dan w.f hermans
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 09:22
Verwijderd
Want...?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 14:32
Elena
Elena is offline
Waarom Hugo Claus? Ik ken betere schrijvers.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 17:00
Verwijderd
Ik vind zelf Hermans ook beter dan Claus, althans aan de hand van wat ik van hen gelezen heb, maar ik kan me ook voorstellen dat Gewoon Ik liever Claus leest.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 18:06
Gewoon ik.
Gewoon ik. is offline
In klas vier van het vwo heb ik 'nooit meer slapen' al gelezen van WFH. Daarom mocht ik deze schrijver niet meer 'gebruiken'.

Ik vind het inderdaad een erg goede schrijver (WFH dus) en in eerste instantie wilde ik deze opdracht ook aan hem wijden. Hij heeft namelijk een heldere thematiek en duidelijk mensbeeld wat goed van pas zou komen gezien de opdracht.

Van Hugo Claus heb ik nog nooit iets gelezen en daarom leek het me wel leuk. (Plus niemand uit onze klas gebruikt deze schrijver...)
Oud 16-02-2003, 20:39
rozijntje
rozijntje is offline
"de geruchten" was leuk, maar wel wat vreemd...

en "het verdriet van belgie" is een klassieker, al heb ik hem niet gelezen.
Oud 26-02-2003, 00:50
Cartosa
Cartosa is offline
Zeker lezen..'de verwondering' 'het jaar vd kreeft' en idd 'het verdriet van belgie', misschien wel moeilijk maar zeker aan te raden.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 18:05
Open_up_your_skull
Open_up_your_skull is offline
hallo
Wat ik je kan aanraden van Hugo Claus is de geruchten.

Het is een boek dat over een klassiek Clausbelgischdorpje gaat, waar rene, een gevluchte soldaat uit de congo (belgisch congo toen het nog oorlog was) terugkeert. In dit boek beschrijft Hugo Claus de achterdochtigheid van een relatief gesloten gemeenschap.

alsjeblieft.

K.W.Winterman
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten