Oud 08-03-2003, 15:19
stay asleep
stay asleep is offline
Voor een opdracht voor anw moet ik weten hoe een röntgenapparaat werkt. Het gaat om een röntgenapparaat waarmee je botbreuken enzo kan bekijken.
weet iemand hoe zo'n ding werkt???

oh ja... ik heb ook nog plaatjes van een botbreuk nodig, als je die hebt, graag hier neerzetten

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2003, 16:44
mathfreak
mathfreak is offline
Kijk maar eens in de links in http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=392509
Ik ga hier geen plaatjes van een botbreuk neerzetten omdat ik bang ben dat dit topic dan ontaardt in een "plaats hier de meest afgrijselijke botbreuk"topic. Misschien dat je daarvoor het beste op een medische site kunt gaan kijken.
Oud 08-03-2003, 20:39
Verwijderd
In een rontgenbuis zit een negatieve kathode en een positieve anode. De kathode staat elektronen af en die worden door de positieve anode aangetrokken en krijgen zo een Ek. Zo'n elektron knalt dan op de anode en stoot in een atoom een elektron uit zijn baan om de atoomkern. Deze 2 elektronen vliegen weg en dat 'gat' wat dat weggestootte elektron achterlaat wordt opgevuld met een elektron uit een hogere schil. Bij dat opvullen gaat dit elektron van een hoger energieniveau naar een lagere, en de energie die dat elektron daarbij kwijtraakt komt vrij in de vorm van straling.
De energie van deze straling is gelijk aan de energieverschil van het elektron dat van een hoger naar een lager energieniveau gaat.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 10:54
Verwijderd
kijk ook ff in deze topic
blablalou heeft daar nog een duidelijk plaatje neergezet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten