Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Het Europees Jeugparlement is een soort nabootsing van het Europese Parlement, alleen dan met - je raadt het al - jeugd. Het duurt twee dagen. Er deden toen ik meedeed 15 scholen mee, iedere school staat voor een land. Ieder land levert 7 kandidaten, voor de 7 ministeries. (misschien is dat alweer veranderd hoor) Er doen 15 scholen mee uit jou provincie, niet uit Europa. Iedere school vertegenwoordigd een bepaald land (wij waren Spanje, Ole!) Je krijgt als het goed is van tevoren de stelling door, dan kan je bronnen onderzoeken enz. Ieder ministerie heeft z'n eigen stelling. Met die stelling kan je het eens zijn of niet, en die stelling kan je van tevoren aanpassen. En over jou aangepaste stelling ga je dan discussieren. De eerste dag ga jij met iedereen van die 15 scholen die hetzelfde ministerie hebben als jij over de evt. veranderde stellingen discussieren (bijv iedereen die Werkgelegenheid & Sociale zaken heeft). Iedereen presenteert zijn stelling, de discussieleider (die ook een interessante titel had) stelt zijn vragen, en daarna word erover gediscussieerd. Aan het einde van de dag is er 1 stelling als de beste uitgekomen zeg maar. De 2e dag word je met z'n allen in een grote zaal gepleurd en ga je nog 'ns verder discussieren, en dan mag iedereen stemmen over de stellingen van dag 1. Je krijgt 3 leuke kleurige kaartjes, groen geel en rood. Er kan nog even gediscussieerd worden over de stelling, daarna wordt er gestemd. Als "land" kan je je stem uitbrengen door met 1 van de kaartjes in de lucht te wapperen. Dan krijg je een saai feestje, en dan is het afgelopen. Terwijl je aan het discussieren ben, schrijven ze punten op voor rake opmerkingen of niet. Op dag 2 wordt er van iedere school de beste Europees Jeugdparlementarier gekozen, en die gaan dan weer door naar het Landelijk Europees jeugdparlement. (dan ga je dus tegen jeugd uit alle provincies discussieren) Zo ging het 3 jaar geleden, ik hoop je hierbij een beetje nuttige info te hebben gegeven. Wat gek dat jullie zo slecht voorbereid werden, wij hadden vantevoren echt op school in de pauzes selectierondes enzo, en daarna gingen we nog verder oefenen. Maarja, wij hadden dan ook een maatschappijleerleraar die het helemaal fantastisch vond ![]()
|
Ik heb 4 jaar geleden (of 3, ofzo :/ ) meegedaan met de provinciale rondes. Was erg cool. wij waren Zweden. Vet cool, als klein landje iedereen omver lullen
![]() Had op gegeven moment een discussie tijdens een vergadering (buitenlandse zaken) met vooral de duitsers. We stonden lijnrecht tegenover elkaar zeg maar. Er waren 8 landen aanwezig: toen we gingen stemmen wed het 4-4. De duitser en iik mochten allebei een slotpleidooi voor ons standpunt houden daarna: toen we weer stemden won ik met 7-1.... ![]() Ik mocht door naar de landelijke rondes, maar toen was ik ziek ![]() Wel jammer...
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
University College #4 CoolJessy | 500 | 29-06-2007 14:17 | |
De Kantine |
wie wil je op dit moment enorm graag stimuleren ??? en op welke manier en waarom ??? Talon | 56 | 04-10-2002 13:35 |