Oud 10-03-2003, 21:51
Mir-idiotA
Zijn er hier ook mensen die volgende week meedoen vanuit school aan het Europees Jeugdparlement in Straatsburg ?! Heel benieuwd !!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2003, 23:23
Atje85
Atje85 is offline
Hoe zit dat in elkaar dan
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 00:00
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
nooit van gehoord...

ik hoorde trouwens wel dat er binnenkort verkiezingen zijn voor het Europees parlement, weet iemand daar meer over?
Oud 11-03-2003, 07:53
Atje85
Atje85 is offline
Ja Bolkestein gaat weg ofzo
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 10:13
Ciao Che
Ciao Che is offline
Ik doe mee
Oud 11-03-2003, 13:21
drea
drea is offline
Ik heb 2 jaar terug meegedaan! Is leuk!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:35
Atje85
Atje85 is offline
Kan iemand er wat meer over vertellen?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 15:49
Mir-idiotA
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 15:35:
Kan iemand er wat meer over vertellen?
ja het stomme is dus: ik snap d'r zelf nauwelijks iets van!
Ik dacht dat onze leraar nl nog met ons zou overleggen ensu, bladebla...maar dat gebeurt niet, dus ik weet niet precies en was daarom benieuwd naar anderen die gingen. Of zij dingen hebben voorbereid etc.

Ik weet dat het met kinderen uit alle EU landen een soort debatteren is over de EU... that's it...meer weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:15
Ciao Che
Ciao Che is offline
Citaat:
BMX-idiota schreef op 11-03-2003 @ 16:49:
ja het stomme is dus: ik snap d'r zelf nauwelijks iets van!
Ik dacht dat onze leraar nl nog met ons zou overleggen ensu, bladebla...maar dat gebeurt niet, dus ik weet niet precies en was daarom benieuwd naar anderen die gingen. Of zij dingen hebben voorbereid etc.

Ik weet dat het met kinderen uit alle EU landen een soort debatteren is over de EU... that's it...meer weet ik niet
Ghehe... ik weet ook niet meer maar overmorgen is hier een informatiedag, geloof ik.
Oud 12-03-2003, 18:45
NN
NN is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 08:53:
Ja Bolkestein gaat weg ofzo
Oud VV'D-leider Frits Bolkestein heeft niets te maken met het Europees (Jeugd)Parlement, hij is lid van de Europese Commissie (= ander EU-orgaan).
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 08:58
nps
nps is offline
Citaat:
drea schreef op 11-03-2003 @ 14:21:
Ik heb 2 jaar terug meegedaan! Is leuk!
ik ook, alleen dan 3 jaar Is heel grappig idd!

Het Europees Jeugparlement is een soort nabootsing van het Europese Parlement, alleen dan met - je raadt het al - jeugd. Het duurt twee dagen. Er deden toen ik meedeed 15 scholen mee, iedere school staat voor een land. Ieder land levert 7 kandidaten, voor de 7 ministeries. (misschien is dat alweer veranderd hoor)

Er doen 15 scholen mee uit jou provincie, niet uit Europa. Iedere school vertegenwoordigd een bepaald land (wij waren Spanje, Ole!) Je krijgt als het goed is van tevoren de stelling door, dan kan je bronnen onderzoeken enz. Ieder ministerie heeft z'n eigen stelling. Met die stelling kan je het eens zijn of niet, en die stelling kan je van tevoren aanpassen. En over jou aangepaste stelling ga je dan discussieren.

De eerste dag ga jij met iedereen van die 15 scholen die hetzelfde ministerie hebben als jij over de evt. veranderde stellingen discussieren (bijv iedereen die Werkgelegenheid & Sociale zaken heeft). Iedereen presenteert zijn stelling, de discussieleider (die ook een interessante titel had) stelt zijn vragen, en daarna word erover gediscussieerd. Aan het einde van de dag is er 1 stelling als de beste uitgekomen zeg maar.

De 2e dag word je met z'n allen in een grote zaal gepleurd en ga je nog 'ns verder discussieren, en dan mag iedereen stemmen over de stellingen van dag 1. Je krijgt 3 leuke kleurige kaartjes, groen geel en rood. Er kan nog even gediscussieerd worden over de stelling, daarna wordt er gestemd. Als "land" kan je je stem uitbrengen door met 1 van de kaartjes in de lucht te wapperen. Dan krijg je een saai feestje, en dan is het afgelopen.

Terwijl je aan het discussieren ben, schrijven ze punten op voor rake opmerkingen of niet. Op dag 2 wordt er van iedere school de beste Europees Jeugdparlementarier gekozen, en die gaan dan weer door naar het Landelijk Europees jeugdparlement. (dan ga je dus tegen jeugd uit alle provincies discussieren)

Zo ging het 3 jaar geleden, ik hoop je hierbij een beetje nuttige info te hebben gegeven. Wat gek dat jullie zo slecht voorbereid werden, wij hadden vantevoren echt op school in de pauzes selectierondes enzo, en daarna gingen we nog verder oefenen. Maarja, wij hadden dan ook een maatschappijleerleraar die het helemaal fantastisch vond
Oud 13-03-2003, 11:58
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
NN schreef op 12-03-2003 @ 19:45:
Oud VV'D-leider Frits Bolkestein heeft niets te maken met het Europees (Jeugd)Parlement, hij is lid van de Europese Commissie (= ander EU-orgaan).

maar die worden binnenkort ook vervangen
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 12:45
Martian
Martian is offline
Ik heb 4 jaar geleden (of 3, ofzo :/ ) meegedaan met de provinciale rondes. Was erg cool. wij waren Zweden. Vet cool, als klein landje iedereen omver lullen

Had op gegeven moment een discussie tijdens een vergadering (buitenlandse zaken) met vooral de duitsers. We stonden lijnrecht tegenover elkaar zeg maar. Er waren 8 landen aanwezig: toen we gingen stemmen wed het 4-4. De duitser en iik mochten allebei een slotpleidooi voor ons standpunt houden daarna: toen we weer stemden won ik met 7-1....

Ik mocht door naar de landelijke rondes, maar toen was ik ziek

Wel jammer...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten