Oud 08-04-2003, 15:04
very drunk driver
very drunk driver is offline
Citaat:
vraag: mag je als minderjarige op een bankje in een parkje gaan zitten blowen

Kort antwoord:

Ja, in principe mag iedereen buiten blowen, mits je geen overlast veroorzaakt en je niet meer dan 5 gram bij je hebt.

Lang antwoord:

Of je nu 12 jaar bent, 13, 25 of ouder, leeftijd speelt hierbij geen rol. Het kan wel zo zijn dat de politie -als je nog erg jong bent- je aanspreekt op het feit dat je blowt. Ook heeft de politie het recht, de eventuele hasj of wiet die je nog in je zak hebt zitten in beslag te nemen. Tegen het gebruik op zich zal en kan de politie niets doen.

Het doel van de politie is het opsporen van strafbare feiten. Hasj en wiet zijn illegale drugs, maar het gebruik is niet verboden. Verboden is: het bezitten, telen, dealen en exporteren van softdrugs (Opiumwet, lijst II). Zoals je ziet staat gebruik niet in dit rijtje. Dit wil dus zeggen dat gebruik van softdrugs in Nederland niet bij de wet verboden is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk waar gebruik wel strafbaar is.

Daarbij kent Nederland een gedoogbeleid, wat wil zeggen dat je ook bij bezit tot 5 gram en tot 5 planten in de regel niet wordt vervolgd. Wel kan de politie eventueel "het bezit aan hasj en wiet" in beslag nemen.
Als je je niet aan deze gedoogregels houdt, kun je afhankelijk van de hoeveelheid die je bezit een boete krijgen. Bij bezit van 5 tot 30 gram krijg je een boete van 50 tot 150 gulden. Bij bezit van 25 tot 100 kilo kun je 25.000 gulden boete krijgen en kun je een jaar de gevangenis in gaan.
Bij telen van minder dan 5 planten word je niet vervolgd, wel kan de politie de planten in beslag nemen. Als je minderjarig bent zal telen altijd worden vervolgd.
Dealen of verkopen is altijd strafbaar.

Als je tussen de 12 en de 18 bent, val je onder de strafrechtelijk vervolgbare jeugdigen. Ben je ouder dan achttien dan heet dat strafrechtelijk vervolgbare meerderjarige. Iemand jonger dan 12 jaar is niet strafrechtelijk vervolgbaar. Als je als 12-jarige toch een strafbaar feit pleegt, mag de politie alleen dwangmiddelen inzetten (staande houden, in beslagname, onderzoek).

Dus, zolang jij op een bankje rustig je jointje rookt, je ervoor zorgt dat je niet meer dan 5 gram op zak hebt en je geen overlast veroorzaakt, is er voor de politie weinig aan de hand
.

ik dacht altijd dat dat niet mocht dat je als meerderjarige alleen mocht blowen
Oud 08-04-2003, 15:11
telluriet
telluriet is offline
Chill
Oud 08-04-2003, 15:17
very drunk driver
hoe kom je daar achter of het echt zo is. ik had zo'n wout aangesproken en gevraagt maar hij wist het nog niet eens?????

hoe kom ej er dan achter
Oud 09-04-2003, 11:33
harrie the 5th
harrie the 5th is offline
Citaat:
verydrunkdriver schreef op 08-04-2003 @ 16:17:
hoe kom je daar achter of het echt zo is. ik had zo'n wout aangesproken en gevraagt maar hij wist het nog niet eens?????

hoe kom ej er dan achter
Tegen mij vertelde mijn stagebegeleider ooit, als je kan fietsen mag je blowen...
Oud 09-04-2003, 16:42
Spanker
Spanker is offline
euhm welke site dan als ik vragen mag?
En ik blow altijd in de stad en de smerissen zeggen er nooit wat van, of ze zeggen zow nog ff eentje aan het smoken?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 21:06
megas
megas is offline
euhmz, ik geloof dat hasj en wiet juist getolereerd werden BINNEN de coffeeshop. wat dat betreft is de wet dus ook krom, want eigenlijk mag je het prutje helemaal niet de shop uitnemen, en dus ook niet thuis of in het park gebruiken. net als alcohol zijn hasj/wiet illegaal voor openbaar gebruik. met name omdat de effecten vrij direct opkomen... als de politie dus in een zeurbui is, kunnen ze je alles afpakken en naar huis brengen (genante vertoning)

duzzz.... ga lekker door, het park is een toffe blowplek

groets! PLEIN
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 13:45
very drunk driver
jah maar hierboven staat van niet

de site is van www.jellinek.nl
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken