Oud 19-03-2003, 20:00
Tofke_H
Tofke_H is offline
Okay, ik heb zojuist een discusie achter de rug of in/op muziek CD's virussen kunnen zitten. En dan heb ik het vooral over gekopieerde muziek CD's. Uiteraard CD's waarvan je het orginele van hebt

Stel dat je virussen op je PC heb staan, en met die PC kopieer je een CD. En stel je zelf een CD samen, met de beste songs van verschillende CD's. Gaan die virussen mee de CD op? Bestaan er toevallig al virussen die via dergelijke gekopieerde CD's je CD-speler kunnen stuk maken?

Ik beweer van niet, maar ik weet uiteraard niet alles. Ik ben benieuwd.
Oud 19-03-2003, 20:04
Koen
Koen is offline
Als je direct een CD kopieert kan er geen virus opkomen. Een cd infecteer je ook niet door mp3's op cd te kopieren, tenzij een mp3 file ermee besmet is maar van zo'n virus heb ik nog nooit gehoord.

Ik denk dat je gelijk hebt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 20:38
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Theoretisch kan een virus in een MP3 zitten, maar in de praktijk bestaat dat (nog) niet.
Oud 19-03-2003, 20:43
Tofke_H
Tofke_H is offline
Gat in Winamp maakt weg vrij voor mp3-virus
MP3-virus is nonsens

Nouja, ik ga nog steeds voor het 2de. Dat MP3-virussen onzin zijn. Behalve virussen die MP3-bestanden verwijderen/hernoemen, maar daar gaat het nu niet over.
Oud 19-03-2003, 21:32
the_man32
the_man32 is offline
Als je gedownloade audio (want daar gaan we denki k van uit?) op een cd zet wordt deze omgezet in cd-geluid (dacht .cda, neemt evenveel ruimte in als Wav) dit kan niet besmet raken. JE cd speler kan ook niet gemold worden omdat deze alleen de inhoudsopgave van de cd lezen en de audiotrack zelf. Kan ie de inhoudsopgave (TOC) niet lezen dan speelt ie de hele cd niet af. Een audio-cd virus? nee dus
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 07:11
Verwijderd
Hoe wil jij een CD-speler vernielen met een virus? Ik kan echt geen enkele manier bedenken; de CD-speler lèèst alleen CD's, en zet het gelezen signaal om naar een analoog of digitaal signaal en gooit 't naar de uitgangen. Ergo; het volledige signaal, inclusief virus, zal naar je speakers gestuurd worden.

En dan heb ik het nog niet eens over 't feit dat je eerst in een audiostream een virus moet zien te verweven.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 09:07
Verwijderd
Je zou in theorie mixedmode CD's kunnen maken, die via de autorun je systeem enigzins degraderen, maar dit is hoogst onwaarschijnlijk

In een muziekbestand kun je iig niks verpakken. Dan krijg je alleen maar een hoop herrie, voor de rest gebeurt er niks
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 10:03
Verwijderd
Het bedrijf SunnComm heeft een watermerk ontwikkeld dat niet te verwijderen is uit muziek, ook niet bij analoge overname. Dit schrijft ZDNet. Het watermerk is compleet en onhoorbaar geïntegreerd in de muziek, en verdwijnt daarom niet bij overname van het ene naar het andere medium, bijvoorbeeld van radio of cd naar mp3. Het kan maximaal 20 kbit/s zijn en kan alle soorten data bevatten, uiteenlopend van gegevens tot software of video. Zo kan het watermark niet alleen voor beveiliging ingezet worden, maar ook voor extra's zoals ingebakken songteksten of foto's.

Op zich gaat het watermerk kopiëren niet tegen, maar op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk promo-exemplaren ieder een uniek watermerk te geven. Zo is het mogelijk de bron van verspreiding van illegale exemplaren te vinden. Platenmaatschappijen hebben de afgelopen jaren wanhopig geprobeerd ervoor te zorgen dat promo-exemplaren niet voortijdig op internet komen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van dichtgelijmde discmans en promo's op vinyl. Met deze technologie zijn dergelijke omslachtige methoden wellicht niet meer noodzakelijk.
bron: www.tweakers.net

Niet echt een virus, maar het is dus schijnbaar wel mogelijk een signaal te verweven in een audiostream. Kwalijke zaak, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 10:08
Manus J. van Alles
Ja, 't staat ook op CD Freaks...dit lijkt me echter wel een goede manier om het te omzeilen:

You just get a whole bunch of copies of the CD. Lets say, 12 of them.
And then you rip all 12 of them. And then, you take each one, and randomly mix up the frames so you end up with one that has all differnt chunks of watermark from all the differnt copies. Tada, no more unique ID.
Oud 23-03-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 23-03-2003 @ 11:08:
Ja, 't staat ook op CD Freaks...dit lijkt me echter wel een goede manier om het te omzeilen:

You just get a whole bunch of copies of the CD. Lets say, 12 of them.
And then you rip all 12 of them. And then, you take each one, and randomly mix up the frames so you end up with one that has all differnt chunks of watermark from all the differnt copies. Tada, no more unique ID.
Oh, de beveiligingskant zal me een rotzorg zijn; die wordt toch wel omzeild.

Wat me meer irriteert is dat er bandbreedte ingeleverd wordt op de muziek zèlf. Men zegt wel dat het niet hoorbaar is, maar ik zou dat toch wel eerst zelf eens willen horen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 13:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 19-03-2003 @ 21:38:
Theoretisch kan een virus in een MP3 zitten, maar in de praktijk bestaat dat (nog) niet.
Sure, overal kan een virus inzitten, in elk bestand. Echter, een .jpg of een .mp3 wordt niet uitgevoerd. Enkel als de code wordt uitgevoerd kan het enig invloed hebben op je systeem.

Uitzondering is er wel, een mp3 op een bepaalde manier samenstellen zodat b.v. oudere versies van Winamp crashen, door een bug in dit programma. Maar een virus wil ik dat niet noemen.

Tofke heeft gelijk dat een virus niet op een muziek CD-DA kan staan, noch gekopiëerd worden. Mixed mode zou wel kunnen, waarbij de AUTORUN.exe geïnfecteerd is. Maar dan moet je wel zo'n cd schrijven. En virussen die zichzelf meekopiëren met Nero heb ik niet van gehoord en lijken me niet waarschijnlijk; veels te ingewikkeld om dat te coden.

En het idee van een watermerk verwoven met de audiostream is niet nieuw, maar m.i. de zoveelste nutteloze poging van de platenmaatschappijen hun wereldmonopolie positie te behouden. They will fail.
Oud 23-03-2003, 18:38
Manus J. van Alles
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-03-2003 @ 14:24:
Sure, overal kan een virus inzitten, in elk bestand. Echter, een .jpg of een .mp3 wordt niet uitgevoerd. Enkel als de code wordt uitgevoerd kan het enig invloed hebben op je systeem.
Ik heb eens gelezen dat het virus dan in de infotags zou kunnen zitten, als je (in XP iig) een MP3 selecteert, laad hij die tags en geeft in de statusbalk de info weer.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten