Oud 30-01-2003, 18:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
okay, geen idee waar ik dit moest plaatsen, dus dan maar hier.
ik en mn beste vriendin zouden een keer voor een paar dagen naar Parijs willen. gewoon naar het centrum, beetje winkelen en culturistisch doen etc.
nu ben ik een beetje aan het zoeken naar informatie, maar het lukt niet echt geweldig.

nu mijn vraag, heeft iemand tips? voor bijv. hotels, reizen (per trein of bus? of..?) en plekken waar je het beste kan zijn. vooral het hotel moet goed zijn. niet te overdreven en zeker niet duur, maar wel netjes en bruikbaar (dat we niet in een 1 of andere achterbuurt komen )

naja, alle tips zijn welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2003, 18:51
Quiana
Quiana is offline
De eiffeltoren..
(schoot als eerste in mn kop )
Ehm, disneyland parijs zal wel vlakbij zijn?
Weet eigenlijk niks van parijs..
veel plezier
Oud 30-01-2003, 18:55
Evil creature
Evil creature is offline
Reizen moet je in Parijs met de metro. De metrolijnen in Parijs zijn heel goed. Maar als je het reizen NAAR Parijs bedoelt kun je misschien 't beste met de bus gaan.

Er zijn hele goedkope hotels in Parijs, maar die zijn wel erg ranzig en zonder bediening.

Weet niet of je van bier houdt maar je moet voor de grap eens een grande bierre bestellen. Dan krijg je echt een enorme pul.

KIJK UIT VOOR ZAKKENROLLERS!
De Dam in Amsterdam is er niets bij!
In Parijs zijn het vooral kleine kinderen die je zakken leegroven. Als er een kind tegen je begint te praten is er de kans dat een ander kind je (rug)zakken leeghaalt terwijl jij bent afgeleidt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:01
Miracle
Miracle is offline
ehm er zijn super veel dingen te doen in parijs... k ben er geweest met school... k heb nog wel eeen boekje waar alle bezienswaardigheden instaan enzow... maar k ben nu moe dus geen zin om het op te halen en alles over te typen... ik post het nog wel een keer

over hotels weet ik niet zoveel... wij zaten in een 2 sterren hotel... dat was nog best wel redelijk gewoon schoon en daar ook ontbijt

naja ik post het nog wel een keer

ps. als ik het vergeet moet je me ff mailen
Oud 30-01-2003, 19:09
Thomas
Thomas is offline
Topattracties

Waar je ook geïnteresseerd in bent, in Parijs vind je zeker iets van je gading. Breng een bezoek aan de wereldberoemde Sacre Coeur, geniet van de schitterende schilderijen in het Louvre, geniet van het uitzicht als je in de Eiffeltoren bent of haal je kennis op in Musée National d'Histoire Naturelle. Van kunstgaleries tot wassen musea, we hebben echt alle populaire attracties onder de loep gehouden om te zorgen dat je het meeste uit je bezoek aan Parijs haalt. Geniet er van!

Tour Eiffel

De Eiffeltoren is gebouwd voor de Internationale tentoonstelling van Parijs in 1889, ter viering van de Franse Revolutie in 1789. De Prins van Wales, Koning Edward VII van Engeland, opende de toren. In 1910 werd het onderdeel van de International Time Service. Ook de Franse radio en televisie hebben van de toren gebruik gemaakt. De toren heeft drie etages.

Op de eerste etage vindt men een extreem duur restaurant en toch is reserveren een absolute vereiste. Het geeft wel betekenis aan de uitdrukking koken op hoog niveau. Jules Verne vindt men op de tweede etage.

De topetage heeft een bar, een souvenirshop en het kantoor van Gustave Eiffel. Het uitzicht vanaf de platforms over de stad is enorm. Het mooiste beeld krijgt men een uur voor zonsondergang te zien. Lees verder...
Dagelijks geopend.
Entreeprijzen variëren van €3,00 tot €9,90.
Metro: Bir Hakeim.

Musée du Louvre

Als je in je leven één museum bezoekt, dan moet dat het Louvre museum zijn. Het Louvre is het meest bekende museum ter wereld en een bezoek aan Parijs is niet compleet zonder bezoek aan dit prachtige museum.

Het meesterwerk van Da Vinci,de Mona Lisa, is uiteraard trekpleister nummer 1 maar er valt veel meer te zien in dit voormalige paleis. Lees verder...
Geopend van woensdag tot maandag.
Entreeprijzen: volwassenen: €7,50 en kinderen gratis.
Metro: Palais-Royal, Louvre.

Hôtel National des Invalides

Les Invalides omvat het grootste complex van monumenten van Parijs, waaronder Musée de l'Armée, Musée des Plans-Reliefs, Musée de l'Ordre de la Libération en L'Eglise de St-Louis-des-Invalides. In 1670 richtte Louis XIV, de zonnekoning, Les Invalides op, vlakbij wat toen heette Grenelle Plain. Het diende als een onderkomen voor oude soldaten die op dat moment in dienst waren van het leger.

De eerste stenen werden gelegd in 1671, voor wat een complex moest worden bestaande uit 4000 vertrekken. Het is een schitterend complex en een bezoek aan Parijs is incompleet als je Hôtel National des Invalides niet hebt bezocht. Lees verder...
Dagelijks geopend.
Verschillende entreeprijzen, afhankelijk van monument.
Metro: Varenne.

Arc de Triomphe

De eerste steen werd in 1806 gelegd maar het monument was pas in 1836 gereed. De vier grote reliëfs van de façade symboliseren de Uittocht van de vrijwilligers in 1792, ook bekend onder de naam 'Marseillaise'. De Triomf van 1810 vind je links; aan de andere kant zie je een scène uit de Opstand van 1814 en links de Vrede van 1815.

De namen van de plaatsen waar Napoleon zijn overwinningen behaalden, zijn, net als die van 660 generaals en officieren, binnen het Arc-complex in de muren gegraveerd. Onder de Arc ligt het Graf van de Onbekende Soldaat uit 1921. Sindsdien brandt hier een eeuwige vlam. Een bezoek aan het panoramaplatform is een aanrader, het uitzicht is schitterend! Lees verder...
Geopend in de maanden april - september van 9.30-18.00 uur, in de maanden oktober - maart van 10.00-17.00 uur.
Entreeprijzen: volwassenen: €7,00 en kinderen €4,50
Metro: Place Charles de Gaulle-Etoile.

Versailles

Versailles, het paleis van Lodewijk XIV, was oorspronkelijk een jachtslot, dat ten westen van Parijs lag. Na 1661 werd het in opdracht van Lodewijk XIV door de architect Louis Le Vau uitgebreid tot een paleis. Rond 1680 nam de architect Mansart de uitbreiding over en kreeg het kasteel zijn huidige vorm.

In het middengedeelte van het paleis woonde de koninklijke familie en waren de staatsappartementen. Zo vindt men hier ook de spiegelzaal en ziet men ook veel beelden van de Grieks-Romeinse zonnegod Apollo in het paleis daar Lodewijk XIV zichzelf de Zonnekoning noemde. Hij zag zichzelf als het middelpunt van de wereld. Er zijn geen exacte openingstijden te geven daar alles apart wordt beschouwd. Lees verder...
De tuinen zijn altijd geopend, het paleis van dinsdag tot zondag.
Entreeprijzen: volwassenen: €7,50 en kinderen €5,30.
RER: Versailles-Rive-Gauche.

Notre-Dame

De Notre-Dame, de kathedraal van Parijs, is gebouwd op een plaats waar zich eerder een vroegchristelijke basiliek bevond en waarin de Romeinse tijd een tempel stond. In 1163 werd tijdens het bisdom van Maurice de Sully met de bouw begonnen. In 1793 werd de Notre-Dame bijna gesloopt. Tijdens de Revolutie was de kerk aan de Godin Rede toegewijd.

In 1802 werd de kathedraal opnieuw ingewijd. Twee jaar later werd Napoleon er door paus Pis VII gekroond. De Notre-Dame is aan de buitenkant schitterend versierd. Zo hebben de drie ingangen allemaal aparte benamingen gekregen. Ze heten van links naar rechts het Mariaportaal, het Portaal van het laatste Oordeel en het Anneportaal. In de kerk bevinden zich ook enkele schitterende kunstwerken. Lees verder...
Dagelijks geopend van 10.00 - 17.00.
De toegang is gratis.
Metro: Cite.

Bois de Boulogne

De Bois de Boulogne wordt ook wel de longen van de hoofdstad genoemd. Het heeft een zeer dichte vegetatie die voornamelijk wordt gedomineerd door eiken, maar ook kersenboom en de johannesbroodboom staan er. Ook vindt men er beukenhout, cederhout, kastanjehout en roodhout. Rustieke lanen en groepen bos zijn verstrengeld in net van 35 km voetpad, 8 km fiets pad en 29 km rij parcours.

De Bois de Boulogne is ideaal om te wandelen, maar biedt de bezoeker ook nog andere sportieve en normale voorzieningen zoals een zwembad, parcours, paardrijdclubs, stadiums, cafés en restaurants, race circuits, boot verhuur, fietsverhuur, speelvelden en picknick velden. Men kan ook naar het glazen huis gaan of een bezoek brengen aan het openluchttheater. Of men brengt een bezoek aan het Musée des Arts et Traditions Populaires. Het park wordt constant verbeterd en zorgvuldig onderhouden, om er zeker van te zijn dat deze ecologische en historische erfenis wordt bewaard. Lees verder...
Dagelijks geopend.
De toegang is gratis.
Metro: Porte Dauphine of d'Auteuil.

Musée Picasso

De staat verkreeg in 1975, na de dood van Picasso de collectie van deze geweldige kunstenaar, en deze wordt tentoongesteld in het 17de eeuwse landhuis in het Marais district van Parijs. Het museum bezit nu zo'n 200 schilderijen, sculpturen en tekeningen.

Afgezien van het werk van Picasso, kan de bezoeker ook kunstwerken bewonderen van Braque, Rousseau, Miro en Renoir. Het chronologische bezoek begint met het zelfportret uit 1901 en eindigt met de "Old Man Seated" uit 1971. Tijdens deze rondleiding is men getuige van de geboorte van het Kubisme en van de "Demoiselles d'Avignon. Lees verder...
Geopend van woensdag tot maandag.
Entreeprijzen: volwassenen: €5,50 en kinderen: €4,00.
Metro: Saint Paul, Chemin Vert of Filles du Calvaire.

Basilique du Sacre Coeur

Na de Frans-Pruisische oorlog van 1870, werd er voorgesteld om een kerk te bouwen in het heilige hart op de heuvel Montmartre. Aanvankelijk werden de kosten van bouw gedekt door de giften van de bevolking, maar in 1873 verklaarde het Nationale Parlement het tot een staatsaangelegenheid. De architect was Abadie. Hij had ook de restauratie gedaan van de St-Front Cathedral in Périgueux.

De plannen voor een nieuwe basiliek riepen om een kasteel in Romeins-Byzantaanse stijl. De eerste steen werd gelegd in 1875. De totale kosten waren 40 miljoen frank. Het interieur van de kerk bevat een van 's werelds grootste mozaïeken, en stelt Jezus voor met gestrekte armen. De naburige klokkentoren bevat de "Savoyarde". Deze is in 1895 gegoten in Annency en weegt 19 ton, en is daarmee een van de zwaarste van de wereld. Lees verder...
Dagelijks geopend van 06.45 tot 23.45.
De entree is gratis.
Metro: Anvers, Abbesses, Château-Rouge of Lamarck-Caulaincourt.

Musée National d'Histoire Naturelle

Dit is het mooiste museum van Europa op het gebied van natuurgeschiedenis. De geschiedenis van het leven, alle mogelijke theorieën van evolutie, werkelijk alles komt aan bod. Het museum is gevestigd in een schitterend gebouw dat de perfecte locatie is voor de tentoonstellingen en exposities.

Het museum is verdeeld in verschillende categorieën die elk een apart gedeelte van de wereld bespreken. Vooral kinderen zullen veel plezier beleven in dit musea. Hoogtepunt voor kinderen is zonder meer de opgezette olifant. Lees verder...
Dagelijks geopend van 10.00 -17.00.
Entreeprijzen: volwassenen €7,00 en kinderen €5,00.
Metro: Monge, Jussieu of Gare d'Austerlitz.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:13
Verwijderd
Ga lekker met Peter Langhout oid, is het georganiseerd. Lekker makkelijk en ook niet al te duur.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:17
Evil creature
Evil creature is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ga lekker met Peter Langhout oid, is het georganiseerd. Lekker makkelijk en ook niet al te duur.
Volgens mij ben jij een illegale sluikreclameverspreider!

Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:17
moenbase
moenbase is offline
Er gaat toch een (hoge snelheids)trein heen? Vanaf RTD Centraal...spoor 1 ofzo?
Oud 30-01-2003, 19:19
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Weet je zeker dat je naar Parijs wil?
Waarom ga je niet naar Praag veel leuker
Oud 30-01-2003, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Evil creature schreef:
Volgens mij ben jij een illegale sluikreclameverspreider!
Ik ga iig morgen met Peter Langhout naar Euro Disney. Paar jaar terug ook gedaan (ook naar Parijs zelf toen), was goed georganiseerd, leuk hotelletje, leuke excursies en tis niet duur enzo.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:33
moenbase
moenbase is offline
Cool Fijne reis/dag enzo
*gaat morgen een weekendje naar Maastricht, met de bus, metro en trein *
Oud 30-01-2003, 19:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
thanx, daar heb ik wel wat aan.

en de rest ook bedankt voor de informatie!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:22
piepkuiken
piepkuiken is offline
een romantische wandeling langs de seine
shoppen op de champ elisees
Oud 30-01-2003, 20:38
qghp
qghp is offline
weet iemand ook hoelang het rijden is met de bus naar parijs?
dan kan ik even inschatten hoeveel batterijen voor mn discman ik mee moet nemen als we er met school heengaan
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 12:39
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
mat-ice schreef:
weet iemand ook hoelang het rijden is met de bus naar parijs?
dan kan ik even inschatten hoeveel batterijen voor mn discman ik mee moet nemen als we er met school heengaan
met de auto doe je dr een uur of 6 over...met de bus iets langer dus.
Oud 31-01-2003, 13:04
Yolcu
Yolcu is offline
Peter Langhout is voor een paar daagjes Parijs erg goed betaalbaar, inclusief hotel en ontbijt. Oh ik zie dat dat al gezegd is... naja boeiend

Verder kun je idd in Parijs met de metro overal komen, is nog best goedkoop ook. Aanraders zijn Boulevard Hausmann (met de grote warenhuizen) en verder natuurlijk de toeristische plekjes, die hierboven al genoemd zijn. Ik ga dit jaar voor de vierde keer naar Parijs, en ik word het nooit beu..

Als je trouwens van cultuur houdt, kun je ook een dagje naar Versailles gaan, net buiten Parijs. Is wel apart om te zien. Ook zou ik eens gaan kijken in La Défense, das een moderne kantoorwijk, met oa een moderne Arc en een hele hoop hoge gebouwen, erg leuk als afwisseling op de nostalgische gebouwen in het centrum.

En voor informatie: in de bibliotheek heb je ontzettend veel reisgidsjes, net als in de boekwinkel natuurlijk. En www.paris.fr en www.versailles.fr zijn ook wel leuk, als je tenminste Frans kunt lezen. (Kan ook in het Engels geloof ik).
Oud 01-02-2003, 19:08
Verwijderd
Peter Langhout reizen..Brrr..
Een hoop slechte verhalen over gelezen, dus tja..

Je kan het beste met de Thalys naar Parijs gaan. Een gigantische snelheid en je ziet nog wat van het landschap ook. Als je dicht bij Schiphol woont kan je denk ik het beste vliegen van Schiphol naar Parijs Charles de Gaulle met een low-budget vliegmaatschappij.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:59
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
piepkuiken schreef:
shoppen op de champ elisees
alsof het niks is...

je hebt zon gebouw/museum met gekleurde buizen
het heet iig geen la défense, dat is weer wat anders
Oud 01-02-2003, 21:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Weet je zeker dat je naar Parijs wil?
Waarom ga je niet naar Praag veel leuker
daar is echt geen f*ck aan, maar goed, is offtopic.

Reizen met de bus ligt er aan of het nacht of dag is. Ik ben d'r 2 jaar terug naartoe geweest met de bus, dat was 's nachts en duurde 7 uur incl verplichte tussenstop. Ik denk dat het overdag zo'n 7,5 / 8 uur zal zijn ivm meer drukte op de weg.

Ik ga trouwens in maart met school 24 uur naar Parijs en zal ff typen wat wij voor informatie kregen:
- Vertrek: 0.00 uur. Aankomst: 7.00 uur.
- Metrokaartjes in Parijs: per stuk €1.30, per 'carnet de dix tickets': €9.60!
- Een advies van een ervaren Parijsganger: staar je niet blind op alleen Montmartre en de Eiffeltoren. Loop ook door buurten die minder bekend zijn, maar waar het leven van Parijs bruist, zoals in de rue de Rivoli (tussen Hôtel de Ville en Bastille) en de buurt erachter (Place des Vosges). Rond het Centre Beaubourg (Centre Pompidou). In de straten van Montmartre (niet alleen Place du Tertre en Sacré Coeur). Geef je ogen en oren de kost. Observeer de Parijzenaars in hun doen en laten, de drukte in Champs Elysées en Eiffeltoren zijn, buiten deze 2 bezienswaardigheden, uitermate saai. Parijs kent niet een centrum zoals Amsterdam of Utrecht; er zijn eigenlijk meerdere centra. De grote, dure warenhuizen liggen niet ver van de Opéra.

Aan de rest heb je niet veel van wat er op m'n lijstje staat, maar je kan zien dat er bij deze reis dus ook 7 uur wordt gepland voor de busreis.
Oh ja, voor reizen met de metro verwezen ze ons naar http://www.citefutee.com/orienter/plans.php
En voor de rest naar http://parijs.pagina.nl

Veel plezier!!!
Oud 01-02-2003, 23:30
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
je hebt zon gebouw/museum met gekleurde buizen
het heet iig geen la défense, dat is weer wat anders
Centre Pompidou. Is ook vanbinnen ontzettend de moeite waard!
En La Défense is inderdaad iets anders, is dus een (moderne) kantoorwijk... met een hele grote glazen Arc, volgens mij heet ie zelfs de 'Arc de la Défense'. Dat is echt supermooi.. heel die wijk is supermooi. Ligt in het verlengde van de grote as tussen Eiffeltoren en Arc de Triomphe, aan de westkant van Parijs. Vanaf daar heb je 1) een prachtig uitzicht over de stad 2) een uitzicht op de eerdergenoemde as 3)het gevoel alsof je in een heeel andere stad bent.

Deze foto is onwijs groot, dus klik maar op de link. Dit is de arc de la defense in de verte (je ziet ook de wolkenkrabbers eromheen): http://www.jonathanandbecky.org/holi...s/P0001542.jpg

en dit is de arc zelf, de stipjes die je op de trappen ziet zitten, zijn dus mensen.. zo immens groot is dat ding:
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten