Oud 16-04-2003, 07:04
WolterB
WolterB is offline
Ik had er de afgelopen dagen steeds last van dat mn pc om de havenklap vast liep (zonder BSOD, gewoon hangen), dit werd zelfs zo erg dat het zelfs gebeurde als geen enkele applicatie draaide.
Hierop besloot ik opnieuw WinXP te installeren en zelf bij de installatie ging het fout.
Daarna heb ik dus alle hardware concontroleerd en kwam tot de conclusie dat er een stroompinnetje van mn hardeschijf los zat (afgebroken).
Dit moet dus al meer dan een half jaar zo gezeten hebben.
De HDD heeft dus constant last gehad van een onderbroken stroom, waardoor hij t uiteindelijk begeven heeft (is nu terug naar leverancier).
Nu kan het volgens mij bijna niet anders dat mn HDD constant aan het swappen is geweest, waardoor die het nu niet meer doet.

Nu is mijn vraag: Hoe erg is de opdonder die mijn on-board IDE controller heeft opgelopen door deze steeds onderbroken stroomtoevoer en zijn daar programma's voor om dit te testen?

Ik heb er nu een tijdelijke HDD aan hangen en deze doet het wel naar behoren, maar wel merk ik dat alles ontzetten traag gaat in verhouding met de andere HDD

alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 16-04-2003 om 07:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2003, 15:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
HDD met onderbroken spanning kan je moederbord niet beschadigen voor zover ik weet, en je kunt dus ook gewoon een andere HDD erop aansluiten.

Je zegt dat deze erg traag aanvoelt, was dat in het vorige systeem ook? En watvoor HDD is het? Draait deze wel in Ultra ATA mode? Dit kun je in het BIOS zien. Je moet geen PIO hebben maar UATA/UDMA.
Oud 16-04-2003, 16:55
WolterB
WolterB is offline
ik heb deze hdd geleend van een vriend, deze schijf heeft een lage toerental, waarmee ik ook eerder wel gewerkt heb.mss komt het ook wel doordat ik veel snellere schijven gewend ben.

ik ben iig blij dat mn mobo er niet door beschadigd is, dan hoef ik ook geen nieuwe aan te schaffen

tnx
Oud 17-04-2003, 01:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Toerental is geeneens zo belangrijk. Dit is vooral belangrijk voor serveromgevingen. Voor desktop is de data thoroughput, oftewel sequential read/write, veel belangrijker.

Dit wordt grotendeels bepaald door de plattergrootte. Platters zijn de magnetische schijven die in de hardeschijf zitten, een soort CDtjes, waarop je data staat. Hoe dichter daarop de informatie bij elkaar zit, des te meer de hardeschijf leest en schrijft in één lees- of schrijfaktie. Plattergroottes staat meestal niet vermeld. Bij IBM schijven gaat het zo:

IBM GXP75 - 15GB platters, max 5 dus max 75GB
IBM GXP60 - 20GB platters, max 3 dus max 60GB
IBM GXP120 - 40GB platters, max 3 dus max 120GB
IBM GXP180 - 60GB platters, max 3 dus max 180GB

Gesorteerd van oud naar nieuw, dus de GXP60 kwam na de (rampzalige) GXP75. Deze laatste had namelijk veel uitvallers door productiefouten. Vanaf de 120GXP is dit probleem geheel verholpen.

Als je een nieuwe hardeschijf gaat kopen altijd even naar reviews zoeken. IBM is van oudsher de snelste, vooral omdat deze vaak de grootste capaciteit platters gebruikt.
Oud 17-04-2003, 05:56
WolterB
WolterB is offline
ik gebruik zelf sinds 2 jaar alleen IBM schijven, juist om wat jij zegt.
Ik heb gisteren het probleem verholpen door WinXP op mn 2e hdd (120GXP 120GB Deskar) te installeren (wel ff master van gemaakt natuurlijk )
die geleende schijf was een 4.2k toeren Maxtor, wat dus oorzaak was van de ontzettende traagheid, want nu doet alles het weer normaal.
Nu hopen dat ik op mn andere HDD garantie krijg en hopen dat ze bij IBM niet moeilijk gaan doen
Oud 17-04-2003, 14:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
IBM heeft een uitstekende RMA service, 3 jaar garantie. Ga naar www.hgst.com/warranty/ en ga naar Verify warranty status and create RMA. Je hebt het S/N (serialnumber) en P/N (partnumber) nodig. Zo kun je zien of je nog garantie hebt. Zo ja, kun je een RMA aanmaken en het opsturen naar een adres in nederland. Je moet het goed inpakken, zie de instructies. Pakketje via postkantoor versturen, kost zo'n €5.

Krijg je binnen 2-3 weken nieuwe thuisgestuurd.
Oud 17-04-2003, 17:18
WolterB
WolterB is offline
ik heb de schijf al teruggebracht naar de winkel waar ik m gekocht had, zij sturen hem naar IBM op.
Ik krijg binnen 3-4 weken bericht over hoe en wat met garantie.

Alleen geeft IBM (tegenwoordig Toshiba) op de schijven zonder 8MB cache verkocht na 14 november 2002 slechts één jaar garantie
Oud 18-04-2003, 02:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tegenwoordig Hitachi, of specifieker: Hitachi Global Storage Technologies. En binnen de EU blijf je in ieder geval 2 jaar garantie houden, en volgens mij zit op IBM schijven (dus niet de hitachi labeled schijven) nog steeds 3 jaar garantie, maar dit weet ik niet zeker.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten