Oud 04-05-2003, 11:54
Shock
Shock is offline
Heeft iemand idee waar ik deze driver kan halen? ik wil via de parallelle poort op een kale computer windows installeren, maar k krijg die drive onder dos met geen mogelijkheid aan de praat
Alvast bedankt
Oud 04-05-2003, 11:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik weet niet of die wel bestaan. Via parallelle poort zijn zeer specifieke drivers nodig, denk niet dat HP die voor DOS gaat maken.

Al op website gekeken?
Oud 04-05-2003, 11:59
iamcj
iamcj is offline
Kan je er niet gewoon een cd-rom in hangen?

Drivers kan je vinden op:

drivereguide.com (temp (username) 512 (wachtwoord)

Volgens moet je met en windowsopstartdiskette een cd-rom drive gewoon kunnen gebruiken.

Je kan ook de harde schijf in een ander comp hangen.
Oud 04-05-2003, 12:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jammer, standaard ATAPI drivers gaan niet werken omdat dit een CD-ROM betreft die via de parallelle poort is aangesloten. ATAPI drivers gaan voor zover ik weet alleen werken op IDE devices.
Shock
Shock is offline
het was juist de bedoeling dat ik die drive even snel aan een willekeurige computer kan hangen om er windows op te zetten en vervolgens de rest via het netwerk te doen, harddisks overhangen is mij iets te omslachtig in dit soort gevallen
Shock
Shock is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-05-2003 @ 13:00:
Jammer, standaard ATAPI drivers gaan niet werken omdat dit een CD-ROM betreft die via de parallelle poort is aangesloten. ATAPI drivers gaan voor zover ik weet alleen werken op IDE devices.
klopt, anders had ik hier niet gepost
Oud 04-05-2003, 12:05
Shock
Shock is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-05-2003 @ 12:57:
Ik weet niet of die wel bestaan. Via parallelle poort zijn zeer specifieke drivers nodig, denk niet dat HP die voor DOS gaat maken.

Al op website gekeken?
oke, maar de basisgedachte...
waarom hang je een externe cd-rom drive aan een computer? omdat je geen interne hebt. dan heb je dus ook windows nooit kunnen installeren.. hoe zien ze dat dan?
Oud 04-05-2003, 12:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 04-05-2003 @ 13:00:
het was juist de bedoeling dat ik die drive even snel aan een willekeurige computer kan hangen om er windows op te zetten en vervolgens de rest via het netwerk te doen, harddisks overhangen is mij iets te omslachtig in dit soort gevallen
Parallelle poort is niet hot plug. Je mag ook niet parallelle devices aansluiten als de computer aanstaat. Serial ATA en USB lossen deze problemen op en is wel hot plug & play.

Verder vind ik sowieso de oude legacy (parallel, serieel, Gameport, PS/2) rotzooi, wat nou eindelijk eens moet verwijnen van moederborden, evenals FDD poorten en controller.
Oud 04-05-2003, 12:17
Shock
Shock is offline
ben ik het helemaal mee eens, maar er moet toch wel ergens een universele driver zijn om een cd-rom drive via een parallelle poort te laten functioneren onder dos?
Oud 04-05-2003, 12:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 04-05-2003 @ 13:17:
ben ik het helemaal mee eens, maar er moet toch wel ergens een universele driver zijn om een cd-rom drive via een parallelle poort te laten functioneren onder dos?
Nee.

Dat komt omdat er geen protocol is (zoals ATAPI voor IDE) waardoor er een universele driver gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt voor USB. Dus een USB CD-ROM zal zonder specifieke drivers ook niet onder DOS werken. * edit: dit weet ik niet zeker, want booten vanaf USB media kan wel gewoon, zo ook USB CDROM drives *

Om je probleem toch op te lossen, even CD-ROM van andere kast gebruiken (Comp B).
Je hoeft hem niet uit te bouwen, alleen de 2 kasten naar elkaar zetten. Stekkers uit de CDROM, dan de IDE kabel en stroomkabel van Comp. A aansluiten. Nu heeft Computer A dus een CDROM aangesloten van Comp. B, terwijl deze cdrom nog steeds in de kast van Comp B zit. Nu kun je windows/whatever installeren, en daarna kabels weer terugzetten.
Oud 04-05-2003, 14:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ShuttleTech has generic drivers for parallel port ATAPI CD drives. This driver works great in dos with 7200e. I have used these drivers to install windows 98 on laptops that don't have cd drives. This driver can be found at:
Ze zijn er dus wel, en wel generic (universele) drivers, want ATAPI over Parallel bestaat dus wel.

Probeer het eens uit, zou ik zeggen:
ftp://ftp.scmmicro.com/connectivity/...s/dosepatc.exe

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 14:54.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 15:19
Shock
Shock is offline
Thnx Atje, hier kunnen we wat mee
Hij staat nu vrolijk Windows te installeren
Oud 04-05-2003, 15:31
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 04-05-2003 @ 16:19:
Thnx Atje, hier kunnen we wat mee