Oud 02-05-2003, 18:05
Rocksaan
Rocksaan is offline
Ik vroeg me af hoe wiskunde in 5vwo op andere scholen er aan toe gaat. Bijn ons ligt namelijk de werkdruk veel te hoog. Veel stof, moeilijke stof, in veel te korte tijd. Het valt totaal niet bij te benen. En dit is ook overduidelijk te zien aan de resulaten. Ligt dit probleem aan de planning/versprijding van de stof over de hele schoolperiode van mijn school. Of is dit een algemeen probleem op het vwo/2de fase?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2003, 18:07
Verwijderd
-> exacte vakken?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 18:11
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
in de 5e ging bij ons wiskunde ook wel snel, maar het was op zich wel te doen. we hadden 4 uur in de week les (geloof ik) en dan iedere week een hoofdstuk. ging wel snel, vooral als je iets niet snapte. dan liep je meteen vreselijk achter. maar goed, het was dus wel te doen. dus mij lijkt dat het aan de spreiding ligt. misschien willen ze op jouw school zo veel mogelijk in de 5e doen zodat er in de 6e herhaald kan gaan worden en veel tijd aan examentraining besteedt kan worden.
praat es met je wiskunde leraar!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 18:18
Rocksaan
Rocksaan is offline
hmm, 1 hoofdstuk in een week?:-/ paragraaf bedoel je? en welk boeken hadden jullie dan? Wij Getal en Ruimten vwo/NGNT3/NGNT4 (als ik het goed heb). Het probleem is ook dat we naar mijn gevoel in 4vwo met wiskunde maar een beetje hebben lopen slapen. In ieder geval: ik hoefde me er totaal niet voor uit te sloven.
Er over praten is al zoveel gedaan, het laatste hoofdstuk is al verschoven naar volgend jaar. En de afdelingsleider zegt letterlijk : "moeten ze maar eens wat harder aan werken"
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 18:21
GinnyPig
GinnyPig is offline
En dan te bedenken dat wiskunde op het VWO eigenlijk niet eens zo heel veel voorstelt... beweert althans een natuurkundestudent :x
Oud 02-05-2003, 18:36
Rocksaan
Rocksaan is offline
euh wiskunde/natuurkunde? natuurkunde is een eitje
ehh, als vwo de hoogste opleiding op een middelbare school is, en wiskunde daar niets voorstelt?
Oh ik heb hier hier nou wel trouwens over wiskunde B1,2. NIET wiskunde A
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 18:48
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Rocksaan schreef op 02-05-2003 @ 19:36:
euh wiskunde/natuurkunde? natuurkunde is een eitje
ehh, als vwo de hoogste opleiding op een middelbare school is, en wiskunde daar niets voorstelt?
Oh ik heb hier hier nou wel trouwens over wiskunde B1,2. NIET wiskunde A
Vertrouw me maar als ik zeg dat de wiskunde op het VWO eigenlijk maar een hele kleine basis is. Het is niet alleen de (geringe) stof die behandeld wordt, maar ook de manier van hoe je met wiskunde moet omgaan. Je zou toch een zeker inzicht moeten krijgen in de manier van hoe je met wiskunde moet omgaan, maar dat schiet gewoon tekort op het VWO.

Het maakt natuurlijk niet veel uit als je niet een kant opgaat waar je niet veel met wiskunde te maken krijgt. Maar zoiets als het profiel N&T zou best wat dieper op de stof kunnen ingaan naar mijn mening. Maarja, in de 2e fase moet ook weer tijd overblijven voor vakken als ANW, Frans 1 en Duits 1. Way to go Den Haag.
Oud 02-05-2003, 19:23
Rocksaan
Rocksaan is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 02-05-2003 @ 20:21:
Bij ons gaat wiskunde ook in het tempo van een paragraaf per les met 5 lessen in de week. (N&T) Maar je moet het gewoon bijhouden en veel vragen als je het niet snapt tenminste.
gsus, paragraaf per les? wat voor boek hebben jullie?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 20:23
Verwijderd
Wij hebben ook 1 paragraaf (= ongeveer 7 sommen) per les en dat gaat uitstekend. Lesopbouw is altijd hetzelfde: eerst een half uur vragen stellen over de vorige paragraaf (de vragen worden echt klassikaal uitgebreid behandeld), 5 minuutjes korte uitleg volgende paragraaf, 10 min. werken. Dus 20 min. huiswerk voor elke les. Lijkt me niet meer dan normaal.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 22:42
titani^m
titani^m is offline
Citaat:
Rocksaan schreef op 02-05-2003 @ 19:05:
Ik vroeg me af hoe wiskunde in 5vwo op andere scholen er aan toe gaat. Bijn ons ligt namelijk de werkdruk veel te hoog. Veel stof, moeilijke stof, in veel te korte tijd. Het valt totaal niet bij te benen. En dit is ook overduidelijk te zien aan de resulaten. Ligt dit probleem aan de planning/versprijding van de stof over de hele schoolperiode van mijn school. Of is dit een algemeen probleem op het vwo/2de fase?
Kind, ik begrijp niet waar je het over hebt. Piece of cake, lieverd.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 00:00
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Rocksaan schreef op 02-05-2003 @ 20:23:
gsus, paragraaf per les? wat voor boek hebben jullie?
Volgens mij hebben wij meer 1 paragraaf per dag. Onze 5 wiskundelessen zijn verspreid over 3 dagen (ik zit bij Bootsman123 in de klas). Dus ik denk dat we niet meer dan 3 paragrafen per week doen. Maar het is inderdaad wel veel en snel en moeilijk...
Oud 03-05-2003, 08:19
Iwein
Iwein is offline
op zich ben ik het met de rest een dat het niveau niet bijster hoog ligt.. ik heb zelf vorig jaar 4&5VWO gedaan,... de eerste 4 Getal & Ruimte NGNT boeken afgerond, en in volgende begonnen... nu doe ik dus LOI, en heb net in 3+ week tijd alle stof van de 5e en 6e gehad, en GOED gehad, een stuk moeilijker dan 2e fase, en een stuk beter uitgelegd. En dus ben ik het nu eens met een aantal anderen hier

2e fase is veel stof, en veel dingen doen. Daarom ligt de nadruk meer op het maken van dingen, dan op het begrijpen van dingen, en als je dingen dus niet goed uitgelegd krijgt, dan is de stof ook weer te moeilijk
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 00:41
Verwijderd
Bij ons idd hetzelfde probleem, ik doe 5gymn. en al die zielige mensen uit mn klas hebben het er erg moeilijk mee (ik blijf al zitten dus hoef toch nix meer ) maar ik heb het idee dat het echt teveel is... Ik zit in een klas met gemengd N&G en N&T en vooral de N&G mensen hebben het echt niet fijn.

in de helemaal-N&G-klas waren er het laatste PTA 3 voldoendes... en dat is een PTA he, dus voor je examen!! echt belachelijk. En de mensen doen echt wel hun best, hun meeste tijd moet gewoon opgaan in wiskunde...

wij gebruiken ook getal&ruimte trouwens.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 10:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik doe 5VWO en heb wiskunde b1 en ik vind ook dat het tempo erg hoog ligt. Wij hebben de methode Getal en Ruimte en we hebben NG/NT3 al doorgewerkt en we zijn nu net begonnen aan hoofdstuk 5 van NG/NT 4. Bij ons is het ook zo dat als je een keer achterloopt dat je gelijk nooit meer bij kunt komen omdat je dan ontzettend veel in moet halen. Ik ben op bijspijkerkamp geweest voor wiskunde en dat heeft wel geholpen want van gonio snapte ik helemaal niets.
Oud 06-05-2003, 12:33
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Wiskunde in Vwo5 (WiB1) is zeer goed te doen. Dit hoort op exacte vakken.

S&S-->EV
Oud 06-05-2003, 12:57
Poohbear
Poohbear is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 02-05-2003 @ 20:21:
Bij ons gaat wiskunde ook in het tempo van een paragraaf per les met 5 lessen in de week. (N&T) Maar je moet het gewoon bijhouden en veel vragen als je het niet snapt tenminste.
En dan nog... als je het bijhoudt heb je vaak nog geen super punten ... sorry
Oud 06-05-2003, 18:12
vosje16
vosje16 is offline
Hey, in België valt het ook tegen hoor
Ik zit in 5 economie-wiskunde en ik heb 6 uren wiskunde per week.
We zien veel theorie, weinig oefeningen en de leraar lacht ons uit wanneer we het niet kunnen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:25
kwebbelmutsje
kwebbelmutsje is offline
OOoh, das lullig als je leraar je uitlacht! Ik heb gelukkig een hele lieve lerares! Ik heb alleen maar wisk. A1, dat betekent dus maar 1 uurtje in de week les. Maar als je dan 1 keer niets doet dan loop je meteen een heel stuk achter!!! En ik vind t toch nog best wel lastig. Knap hoor dat jullie al die lastige wiskunde kunnen!!! Kvoel me eigenlijk best wel dom tussen jullie!! *schaamt zich*
Oud 08-05-2003, 22:52
Atje85
Atje85 is offline
Ik heb Getal&Ruimte Wiskunde A1,2. EM-klas.

En wij komen totaal geen tijd te kort. Ook de werkdruk is prima, we hebben vaak zelfs geen huiswerk.

En helemaal lekker is dat we altijd voor de Toetsperiodes altijd een lesuur of 3-4 tijd hebben om te herhalen en ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de toets.

En de resultaten: niemand staan een onvoldoende.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 23:58
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
kwebbelmutsje schreef op 08-05-2003 @ 22:25:
OOoh, das lullig als je leraar je uitlacht! Ik heb gelukkig een hele lieve lerares! Ik heb alleen maar wisk. A1, dat betekent dus maar 1 uurtje in de week les. Maar als je dan 1 keer niets doet dan loop je meteen een heel stuk achter!!! En ik vind t toch nog best wel lastig. Knap hoor dat jullie al die lastige wiskunde kunnen!!! Kvoel me eigenlijk best wel dom tussen jullie!! *schaamt zich*
Ik heb dit jaar geen wiskunde opgaves gemaakt (5havo, wisB1,2). Laatst wel 2 examens: een 8,5 en een 7,3 (die had ik niet afgemaakt, geen zin meer in ).
Maargoed, vergeleken bij vwo is havo dan ook wel heel makkelijk. Maarja, vergeleker bij universiteit is vwo weer heel makkelijk.
*geeft GinnyPig gelijk*
Oud 13-05-2003, 13:33
sjakov
sjakov is offline
ik zit nu in Vwo 5 (profiel N&T) en ik wordt helemaal gek bij wiskunde.. Wij hebben ook getal en ruimte en we hebben dit jaar eerst hoofdstukken uit NG/NT Vwo2 gedaan, daarna uit NG/NT3, NG/NT4 en NG/NT 5... Ik loop ook altijd een hoofstuk achter . We doen zeker een paragraaf per les en op donderdag hebbik een dubbeluur en dan is het helemaal erg...
Zou ik dat in de 6de (aaaaals ik over ga) nog in kunnen halen?
Oud 13-05-2003, 16:18
Verwijderd
Mijn ervaring in de 5e klas was ook dat het aanzienlijk harder ging dan in de 4e. En toen we met ng/nt 4 begonnen werd het ook al weer een stuk moeilijker (vond ik toen). Maar het scheelt een hoop dat we een goede/leuke leraar hadden die nogal motiverend werkte
Het verschil 4e-5e klas vond ik ook het grootste van de 6 jaar. als je 5vwo wat wiskunde betreft gewoon bij kan houden, kom je in de 6e ook geen onoverkomelijke problemen meer tegen
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 19:33
GeritoDM
GeritoDM is offline
Het spijt me als ik arrogant of bijdehand oid overkom, maar ik vind het best makkelijk. Ik heb NT, en gebruik Moderne Wiskunde. Wij doen geloof ik een paragraaf per les, en zo'n twee hoofdstukken per periode (één periode is vier a vijf weken bij ons). Ik ben al een half jaar ziek, wat inhoudt dat ik ongeveer de helft van de lessen volg op school. En dan vind ik wiskunde nog het makkelijkst bij te houden. (Op bio na dan.)
Dus... ik vind eigenlijk dat je niet zo moet zeuren, gewoon een beetje thuis werken.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten