Oud 14-05-2003, 13:52
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
ik zit het nu ff te leren en ik snap opeens dit ff niet meer: wat is nou het verschil tussen de progressieven en de confessionelen??? en welke partijen waren dit???
Advertentie
Oud 14-05-2003, 13:59
rodina
rodina is offline
God als je dat niet weet...

Progressief: Vooruitstrevend, opkomend voor samenleving, verzorgingstaat. PPR, DS70, PvdA, later GroenLinks, D66.

Conservatief: Behoudend, Christelijketisch denken, kleine rol overheid. CDA, VVD
Oud 14-05-2003, 14:10
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
rodina schreef op 14-05-2003 @ 14:59:
God als je dat niet weet...

Progressief: Vooruitstrevend, opkomend voor samenleving, verzorgingstaat. PPR, DS70, PvdA, later GroenLinks, D66.

Conservatief: Behoudend, Christelijketisch denken, kleine rol overheid. CDA, VVD
wist het wel ,m aar niet wat nou bij wie hoorde maar dankzij jou nu wel
Oud 14-05-2003, 16:45
Pla
Pla is offline
Geschiedenis wordt een drama
Oud 14-05-2003, 17:04
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
De vraag goed doorlezen is het eerste wat je altijd moet doen... Hoeveel fouten maak je wel niet met de vraag te vlug en verkeerd te lezen...
Ze vroeg 't verschil progressief/confessionelen mja... 't is toch nog op zn pootjes? terecht gekomen Iig succes met 't examen!
Oud 14-05-2003, 17:31
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
t stond ook achterin mn boek zeg ik net
Oud 14-05-2003, 18:36
rodina
rodina is offline
Citaat:
Pla schreef op 14-05-2003 @ 17:45:
Geschiedenis wordt een drama

Nee 't wordt een makkie meis, echt appeltje eitje
Oud 14-05-2003, 18:52
reloaded
reloaded is offline
Ja hallow daar, leren jullie alleen de examenbundel van geschiedenis of ook nog extra aantekeningen ofzo? (havo)
Oud 14-05-2003, 21:10
shaya
shaya is offline
persoonlijk leer ik alleen wat er in de 2 examenkaternen staat. verder eigenlijk nix omdat ze verder niets vragen. doen ze dat wel en je zou die vraag niet kunnen beantwoorden, mogen ze ut toch nie fout rekenen.
Oud 19-05-2003, 15:37
iechuhh
iechuhh is offline
MY GODDDDD!!! gs wordt ech KLOTE!!! ik snap er de ballen van..maja het zal wel allemaal!!
Oud 19-05-2003, 15:49
lil_jj
lil_jj is offline
ik leer alleen die 2 boekjes en kijk me samenvattingen door!
maar in de toets komen ook een aantal vragen met bronnen dus het zal vast wel meevallen hoop ik...
Oud 19-05-2003, 15:57
Anne
Anne is offline
Citaat:
iechuhh schreef op 19-05-2003 @ 16:37:
MY GODDDDD!!! gs wordt ech KLOTE!!! ik snap er de ballen van..maja het zal wel allemaal!!
Wat snap je niet? Misschien kan ik helpen...
Oud 19-05-2003, 16:00
iechuhh
iechuhh is offline
Nou euh...haha om te beginnen wat zijn Nozems..wat is ook alweer provo-beweging...dolle mina??ohja en wat willen ze bereiken met de NEP en als ze dat weer afschaffen, waarom doen ze dat?? nu zie je dus hoe slecht ik ben in GS!!!
Oud 19-05-2003, 16:18
Bruut
Bruut is offline
[QUOTE]Nou euh...haha om te beginnen wat zijn Nozems..wat is ook alweer provo-beweging...dolle mina??ohja en wat willen ze bereiken met de NEP en als ze dat weer afschaffen, waarom doen ze dat?? nu zie je dus hoe slecht ik ben in GS!!!

nozems dat zijn de kinderen van voornamelijk arbeiders, die hun eigen 'cultuur' hebben ontwikkeld, ze hebben zo hun eigen soort muziek, hebben geen zin om naar de kerk te gaan en ze hebben ook geld!

en provos, die probeerde dmv ludieke acties de politiek op de hoogte te brengen van hun acties, termen zoals sit-ins, happenings enzo moet je hiervoor kennen!

enne dolle minas kun je volgens mij wel noemen als een provo beweging? weet het niet zeker, zal het zo eens opzoeken.. maar dolle minas probeerde dus ook via ludieke acties en protestmarsen de politiek te overtuigen, zo wilden ze baas in eigen buik zijn, en ze wilde abortus recht, goede kinderopvang enz!

nu ff over de NEP (ingevoerd in 1921)

Dit was een Tactische Terugkeer van het kapitalisme door Lenin! dit stond de burgers toe om een klein stukje land voor zichzelf te hebben. maar de nep had vooral als doel om de schaarste in de steden op te lossen.

hoop je een beetje te hebben geholpen!
Oud 19-05-2003, 16:23
Bruut
Bruut is offline
Dolle Mina mag je geen provo beweging noemen.. dolle mina kwam in 1970 pas op, en die gebruikten ook geen geweld enzo!

ff voor de duidelijkheid
Oud 19-05-2003, 16:30
Monica
Monica is offline
Citaat:
iechuhh schreef op 19-05-2003 @ 17:00:
Nou euh...haha om te beginnen wat zijn Nozems..wat is ook alweer provo-beweging...dolle mina??ohja en wat willen ze bereiken met de NEP en als ze dat weer afschaffen, waarom doen ze dat?? nu zie je dus hoe slecht ik ben in GS!!!
NEP was ingevoerd door Lenin in 1921, omdat er veel verzet kwam. Mensen wilden niet met de enorme staatsdwang te maken hebben en vonden dat ze te weinig politieke vrijheid hadden.
Lenin versoepelde het beleid een beetje door de NEP op te richten, hiermee gaf hij kleine bedrijven en winkels weer terug aan de eigenaren (dat is tegen de communistische leer).

Stalin schafte de NEP weer af, omdat de verwachte industrialisatie niet snel genoeg ging en de boeren in opstand kwamen en de arbeiders niet bereid waren erg hard te werken.
De Grote Doorbraak was het nieuwe beleid van Stalin, in 1929.

Doordat er veel voedseltekorten kwamen en de boeren zwarte markten oprichten voor hun producten, kregen ze in 1935 van Stalin de mogelijkheid een stukje land te beheren voor eigen gebruik/verkoop. Ze kregen daar geen vergoeding/werktuigen/kunstmest/bestrijdingsmiddelen voor. Maar in 1938 kwam al 22% van de producten voor de voedselvoorziening van deze stukken grond.

--
Dit doe ik uit mijn hoofd, maar serieus, het staat zó in je boek!
Oud 19-05-2003, 18:02
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=482194
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten