Advertentie | |
|
![]() |
|
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=452400
Kom op wie mag het 1e slotje uitdelen? ![]() Zet dit verhaal gewoon bij de "Yes, I believe in god" topic dan wordt er door iedereen op gereageerd.... verder ben ik het wel volledig met je eens ![]()
|
Eens even kijken of ik er wellicht wat zinnigs over te zeggen heb, zodat het topic blijft hangen...
Ik denk allereerst dat je een aantal heel erg gevaarlijke dingen aan het beweren bent in je topic. Even kijken of ik alles systematisch onderuit kan halen. ![]() Om te beginnen het feit dat er geloof is, omdat mensen willen geloven. Wie zegt dat ik dat wil? Zou jij van de ene op de andere dag tegen jezelf kunnen zeggen: nou, laat ik eens in een God gaan geloven, kijken hoe dat loopt. Dan is de wil aanwezig, maar je gaat mij niet vertellen dat je dan ook meteen gaat geloven, dat zou absurd zijn. Er zijn ook mensen die geloven, omdat ze het zo voelen. Ik zou niet zomaar kunnen stoppen met geloven omdat ik daar geen zin meer in heb of omdat ik het niet zou willen. Op het vraag waarom God geen tekenen van zijn bestaan zou geven kan ik verscheidene antwoorden geven. Wat zou er gebeuren als hij dat wel zou doen? Hoe zou de wereld er dan uit gaan zien? Is er dan nog sprake van geloven? Dat de Amerikaanse vrouw het verzonnen zou hebben en vervolgens hebben afgesproken, vind ik wel uitermate ver gezocht, hoor. Verder weet ik niets van dit hele verhaal, dus ik kan het ook niet echt aanvallen of verdedigen... Jouw verklaring kan natuurlijk, maar zoveel moeite voor zo weinig? In dezen zal ik dan maar onpartijdig blijven. Informatie en ervaring worden opgeslagen in de hersenen en niet in de geest? Is dat zo? In hoeverre is de menselijke geest onderzocht op dit feit? Kan dit überhaupt? Het grote probleem van je topic vind ik vooral dat je alle geloven schaart onder een Christelijk-achtig geloof. Ik geloof niet in de Hel, ik geloof niet dat er geen wonderen zijn, ik geloof ook in reïncarnatie en niet een hemel waar je voor de rest van je eeuwige bestaan blijft rondhangen, ik ben niet bang voor de dood, ik wil helemaal niet geloven, maar ik doe het simpelweg. Dit zijn een aantal voorbeelden van dingen die jij voor waar aanneemt als iemand gelooft, maar ondertussen blijkt dat absoluut niet het geval te zijn. Ik snap dat je de gemiddelde Christen en/of andere gelovige niet wilt afzeiken, maar je zult toch met iets beter moeten komen wil je ze gaan bekritiseren. Dit geheel naar mijn mening, uiteraard. Snow
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
jah, ik vind het ook maar stom, onze leraar godsdienst zei ooit dat het niet bestaat dat je nergens in kunt geloven. Ik had echt zoiets; hoe kun jij dat nou weten droplul? Ik vind dat je zoiets zelf mag weten. Maar soms gaat het nogal te ver. De meeste oorlogen gaan om godsdienst. Da's toch niet goed?
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Een voorbeeld: pijn. Als iemand jou slaat, dan voel je die pijn en je weet dat hij er is, maar je ziet het niet en het laat ook niet echt duidelijke tekens achter (en begin nou niet over blauwe plekken, dat is een gevolg van de klap zelf en niet van de pijn). Zo is het ook met de meeste mensen die geloven in God. Je ziet hem niet en Hij laat niet altijd echt duidelijke tekens achter, maar je voelt en weet dat Hij er is en dat Hij bestaat.
|
Er is me nu iets niet helemaal meer duidelijk.
![]() Is jouw vraag nu: Waarom geloven mensen? Ik neem aan van niet, want alles schijnt terug te slaan op het Christendom, vrijwel alle argumenten, en ik heb nog niets gehoord over een andere grote (danwel kleine) godsdienst. dus dan zou de vraag zijn: Waarom geloven mensen in God? Maar als dat het geval is waarom betrek je er dan reïncarnatie bij en het verhaal van de Amerikaanse vrouw? Beiden hebben volgens jouw overtuiging weinig met het Christendom te maken en hebben niet noodzakelijk een Godheid nodig om te kloppen. of is de vraag nu: Waarom geloven mensen in een leven na de dood? Maar als dat het geval is, dan valt het hele topic in duigen aangezien je uitwijdt over meerdere dingen in de 1e post. Ik kan wel antwoorden en argumenten gaan geven, maar als niet duidelijk is waarop of waartegen, dan schiet het niets op... Snow ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over het andere topic, dat heeft al 481 mssgs en topics worden automatisch gesloten bij 500 normaal, dus als hier een fatsoenlijke discussie op gang komt, dat eigenlijk verdergaat op Yes I Believe In God, mag het volgens mij wel blijven staan. Wordt het nix, komt er alsnog een slotje op. Als het blijft, is het ook nog even kijken of we het hier houden of verhuizen naar F&L. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Shade: *Neemt alles terug....*
||
Citaat:
zij geen bewijzen van maar is wel aan te tonen dat de kans erg groot is. Net als veel dingen in de o zo grote en onbekende ruimte....wie weet hoeveel daar wel niet zit wat we niet weten. Maar qua god en hemel enzo....tsja...zie ik ook niet in
||
Verwijderd
|
Citaat:
En er zijn bv. genoeg regressietherapieën opgenomen, mensen die wel 5 vorige levens wisten te vertellen zonder dat ze er in het dagelijkse leven iets over wisten, het ligt er maar aan of je dat wil geloven. Tekens zijn er wel, maar of je ze wil zien is de vraag. |
![]() |
|
![]() |
En stel je nou eens voor dat het waar zou zijn, dat we erachter komen dat er echt leven na de dood is. Dan zijn er nog steeds zoveel theorieën waar je in kan geloven. De bijbel (die ook opgesplitst is in een paar soorten zoals: mormanen, katholiek, protestands), boedhisme en je kan nog wel even door gaan.
Wat moet je dan doen? Gokken en hopen dat je het goede geloof hebt gekozen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
er is namelijk allang bewezen dat evolutie en ontwikkeling van de natuur allemaal natuurkundig verloopt. Als je geen bewijs hebt dat god de natuur heeft gemaakt hoe kan je er dan in geloven?.... ![]() Ik zeg dat ik het gewoon niet weet of dat het logisch is maar dat we er nog wetenschappelijk achter moeten komen: zoals zoveeel dingen die we vroeger zagen als teken van god ofzo en gewoon iets was dat makkelijk, duidelijk, logisch wetenschappelijk te verklaren was. Voorbeeld: Kometen werden vroeger beschouwt als goden of tekens van god en ook sterren en geboortes. En nog veeeeel meer inmiddels is het allang bewezen hoe het echt gaat en dat gaat denk ik met alle dingen gebeuren die nu volgens gelovigen door god zijn gedaan, tot er niks meer is dat god heeft gedaan en duidelijk is dat alles te bewijzen is wat je ziet en voelt en hoort enz (dit kan wel honderden mischien wel maar jaren duren helaas ![]()
|
![]() |
ej,
missch. is "god" er omdat mensen iets nodig hebben als een soort houvast. iemand die ze de oorzaak kunnen noemen van het onbekende, iemand die ze de schuld kunnen geven, en die ze vervolgens weer vergeeft. ik geloof niet in god. maar ik wil anderen het ook niet beletten. van mij mogen ze. maar ze geloven omdat ze iets nodig hebben om zich aan zich aan vast te klampen als ze het moeilijk hebben, ik zeg niet dat ze dan god weer laten vallen maar dan word er wel ff wat minder aan god gedacht als het probleem opgelost is. als je zo nodig moet geloven doe het dan goed heh ![]() -x- pukkiej |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
de weg; of waarom gaat de zon niet onder... sjoeltie | 10 | 11-09-2004 17:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Waarom nou jij... Rossantha | 6 | 03-06-2004 21:01 | |
De Kantine |
Waarom heeft Machiavelli een ban?! Mea Culpa | 6 | 05-04-2004 12:54 | |
De Kantine |
Waarom heeft hasseltboy een ban?! Mea Culpa | 6 | 05-04-2004 12:49 | |
ARTistiek |
De weg; of waarom gaat de zon niet onder? Prada | 21 | 15-04-2002 14:23 | |
Verhalen & Gedichten |
waarom? misspretty | 0 | 06-11-2001 16:13 |