Oud 31-05-2003, 10:37
Optima
Optima is offline
De enige keuze die je totaal NIET zelf gemaakt hebt is geboren worden. Van daaruit begint de ellende. De eerste keuze die je maakt leidt tot de volgende, keuze-> gevolg-> keuze. maar wat als je spijt hebt van die keuze. wat als ik helemaal geen keuzes meer wil maken, wat als anbdermans keuzes beter voor me zijn dan het laten escaleren van mijn vrije wil.

een vrije wil die tot een eigen keuze leidt hoeft niet per se het beste voor je te zijn

lama
Oud 31-05-2003, 10:48
Evito
Evito is offline
Misschien kun je beter je standpunt veranderen ten opzichte van het feit dat je denkt dat je je eigen leven niet zelf gekozen hebt...

Trouwens; jij vindt dat iets wat minder leuk is niet goed voor je kunt zijn? Waar zouden we nog zijn met alleen goede dingen, terwijl we nog wel moeten groeien?!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 11:15
Fantôme
Fantôme is offline
ik denk dat het sowieso beter is je eigen keuzes te maken dan dat een ander jou keuzes voor je maakt. Want, zeg nou zelf, ik denk toch dat jij jezelf beter kent dan dat anderen jou kennen. Jij kan dus beter je eigen keuzes maken en hebt daarmee minder kans dat het fout gaat

- - ++

- + + -

ik hoop dat je het tekeningetje van boven een beetje snapt. In het hokje met {++} zie je het gedeelte wat anderen van je weten en wat jij ook van jezelf weet. Het hokje daaronder, weten anderen niet van jou, maar jij wel van jezelf. Het hokje links daarvan {- +} weten anderen van jou, maar jijzelf niet. en het hokje daarboven {--} is een verborgen gedeelte.

als je hier een cirkel van maakt, zal het er bij iedereen verschillend uitzien. De ene heeft een grote {++} ruimte. Het is een open persoon. In dat geval zal dit persoon zelf keuzes kunnen maken, maar anderen zouden dat met een (bijna) even goed resultaat kunnen. bij de {+-} heb je ook veel zelfkennis, maar ben je niet heel open (dit wil niet per se zeggen dat je heel gesloten bent) en kan je dus veel beter je keuzes zelf maken. Wanneer deze {+-} heel groot is, moet je dat zeker doen.
Alleen wanneer anderen meer van jou weten dan jij van jezelf weet {-+} zou je keuzes aan anderen over kunnen laten. Maar vaak is bij mensen dat gedeelte van de cirkel niet zo groot.

Naja, beetje vaag allemaal. Maar de meeste mensen hebben toch een vrij grote {+-} en kan je je keuzes veel beter zelf maken.

(dit is vaaaaaaaag)

-xxx- Wendy

p.s. mn tekeningetje heb ik ff aangepast, hij zag er net nogal vaag uit.

Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 11:18.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 11:16
Fantôme
Fantôme is offline
uhh, mijn tekeningetje is raar geworden
Oud 31-05-2003, 11:19
Nona
Nona is offline
Hum, dat tekeningetje snap ik niet hoor...

Maar als je je eigen keuzes maakt leid je je eigen leven niet en heb je geen reden meer om te leven. Dat lijkt me wel redelijk lastig en deprimerend.
Oud 31-05-2003, 11:23
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 31-05-2003 @ 12:19:
Hum, dat tekeningetje snap ik niet hoor...

Maar als je je eigen keuzes maakt leid je je eigen leven niet en heb je geen reden meer om te leven. Dat lijkt me wel redelijk lastig en deprimerend.
het tekeningetje werkt niet
want als ik ze met spaties uit elkaar zet, dan blijft ie bij elkaar staan nu wordt nog niet gesnapt wat ik wil zeggen.
Oud 31-05-2003, 11:24
vixen
vixen is offline
Ik vind spijt zoiezo een stom iets, ik weiger dan ook ergens spijt van te hebben.Het is alleen maar een nutteloos iets waar je niks mee kan en niks aan hebt, het eindeloos herhalen van een vervelende gebeurtenis in je hoofd. Als je geen keuzes wil maken en daar andere mensen voor inschakeld heb je dus je eigen leven niet meer in de hand, dat lijkt me niet zo'n leuke gedachte en ik denk dan ook dat je dat snel zat bent. Je zou dan zelfs de keuze dood of leven niet kunnen maken,en dus zou je een doelloos leven leiden.
Oud 31-05-2003, 12:22
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
otherside schreef op 31-05-2003 @ 12:24:
Ik vind spijt zoiezo een stom iets, ik weiger dan ook ergens spijt van te hebben.Het is alleen maar een nutteloos iets waar je niks mee kan en niks aan hebt
hier ben ik het niet helemaal mee eens.
je hebt er wel iets aan. Als je namelijk iets hebt gedaan, wat anders had gekund (in negatieve zin) had je het vaak ook liever anders gezien. Het is dus een soort van spijt, en daar heb je ook wat aan, want dan doe je het de volgende keer wellicht anders.
Oud 31-05-2003, 12:48
vixen
vixen is offline
Citaat:
... schreef op 31-05-2003 @ 13:22:
hier ben ik het niet helemaal mee eens.
je hebt er wel iets aan. Als je namelijk iets hebt gedaan, wat anders had gekund (in negatieve zin) had je het vaak ook liever anders gezien. Het is dus een soort van spijt, en daar heb je ook wat aan, want dan doe je het de volgende keer wellicht anders.
ja,je leert er wat van, maar datis iets anders dan spijt.
Oud 31-05-2003, 12:51
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
otherside schreef op 31-05-2003 @ 13:48:
ja,je leert er wat van, maar datis iets anders dan spijt.
vielleicht. ligt eraan hoe je spijt opvat.
het kan je spijten dat het zo is gegaan (en dus doe je het volgende keer anders) in een ander geval kan je er heel lang mee zitten, zoals jij zegt... en dan is het idd niet hetzelfde.
Oud 02-06-2003, 10:09
huytuneng
huytuneng is offline
Je hebt gelijk, daarom zijn mensen zo gemakkelijk te kneden en te leiden.
Oud 03-06-2003, 11:23
Verwijderd
Citaat:
otherside schreef op 31-05-2003 @ 12:24:
Ik vind spijt zoiezo een stom iets, ik weiger dan ook ergens spijt van te hebben.Het is alleen maar een nutteloos iets waar je niks mee kan en niks aan hebt, het eindeloos herhalen van een vervelende gebeurtenis in je hoofd. Als je geen keuzes wil maken en daar andere mensen voor inschakeld heb je dus je eigen leven niet meer in de hand, dat lijkt me niet zo'n leuke gedachte en ik denk dan ook dat je dat snel zat bent. Je zou dan zelfs de keuze dood of leven niet kunnen maken,en dus zou je een doelloos leven leiden.
hier ben ik het mee eens..

+ dat ik vind dat er geen verkeerde keuzes bestaan, ook niet van jezelf. Waarom moet je altijd dat kiezen wat het beste voor je is? Het beste niet gekozen hebben leert je juist wat het beste voor je is, en soms kun je er alleen op die manier achter komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten